logo F1zpravy.czF1online.sk

Že jsou mechanici přetíženi? Nesmysly, nejsme na prázdninách, hlásí Tost

Franz Tost
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 2. 2025

Je 24 velkých cen příliš mnoho? Podle většinového názoru ano. Například Lando Norris řekl, že 24 velkých cen rozhodně není mnoho pro piloty, ale na zaměstnance a traťové týmy je to ohromná zátěž. Tento názor v podstatě převažuje, ale najdou se i výjimky. Jeden z nejtvrdších mužů v tomto sportu, bývalý šéf Toro Rosso Franz Tost, si to třeba vůbec nemyslí.

Nikdo ve Formuli 1 není přepracován a nemůže být přepracován, hlásí odhodlaně bývalý šéf sesterského týmu Red Bullu. Franz byl znám svou pracovitostí a nekompromisním přístupem. I před sedmdesátkou prý šel naplno jako workoholik; vstával ve čtyři ráno, aby si před prací zaběhl deset kilometrů, a s manželkou se prý dohodl, že budou mít dva týdny společné dovolené během letní přestávky, jinak hodlá stále pracovat. Jedna legenda dokonce říká, že do práce chodil i 24. prosince, i když byl v továrně v podstatě sám.

Asi nepřekvapí, že stížnosti na příliš vysoký počet velkých cen ho příliš nedojaly. „Lidé vždy říkají, že mechanici jsou přetíženi, ale to je totální vtip. V žádném případě nejsou přetíženi,“ prohlásil Tost, kterého cituje Motorsport-Total.com.

Ten si na závodních okruzích přeskákal vskutku ledacos. Vzpomíná přitom na „staré časy“, kdy se prý pracovalo mnohem více a mnohem tvrději, byly to časy, kdy se, podle slov bývalého sportovního manažera Sauberu Beata Zehndera, „chodilo do hotelů pouze osprchovat“. Ta doba je však pryč a určitě je to tak lepší. Podle Tosta je to však důkaz, že dnešní mechanici nemohou být přepracováni.

„Když jsem přišel do Formule 1, měli jsme o víkendu závod a v úterý, ve středu a ve čtvrtek jsme testovali, dokonce jsme měli dvě auta. Všechny ty dny si přitom odmakali stejní technici a inženýři. Od nikoho jsem tehdy neslyšel žádné stížnosti,“ prohlásil Tost, který následně dodal, jak je to dnes.

„Teď zavedli ve Formuli 1 zákaz nočních prací, což znamená, že po deváté večer se nepracuje a začít se může až v osm ráno. Proboha, co by ještě chtěli? Pracovat ve Formuli 1 je privilegium. Celá tato rovnováha mezi pracovním a soukromým životem je naprosto zbytečný nesmysl. Nic takového nepotřebujete a je to jen pro líné lidi,“ řekl bývalý šéf Toro Rosso a AlphaTauri.

Žádné testy nepotřebujeme

Ať to zní jakkoli tvrdě, a ať je za to jakkoli kritizován, tohle je starý Franz. Stále platí, že mnozí bývalí zaměstnanci na něj nedají dopustit jako na přísného, ale férového šéfa a rovného chlapa. Nelze přitom říci, že by byl Tost nějaký staromilec. Například k rozšíření testování zaujal negativní postoj.

„Pokud někdo tvrdí, že je třeba více testovat, tak má zastaralý způsob smýšlení. Testy ani trochu nepotřebujeme,“ řekl Rakušan. „Testy jsou nejzbytečnější věc. Je to jen nástroj pro inženýry, aby si mohli trochu pohrát, zde přenastavit odpružení, tam upravit stabilizátor, tamhle zvýšit přítlak. Je to zbytečné. Peníze se vydělávají na závodech. Čím více závodů se jezdí, tím více peněz Formule 1 vydělá.“

Závěr je jasný a je třeba prý co nejvíce závodit, ne testovat. „Třeba zorganizovat co nejvíce závodů. Mohli bychom jich mít až 26. Rok má 52 týdnů a závod každý druhý týden by dával smysl. Neříkám to, protože jsem teď důchodce, ale tvrdil jsem to vždy,“ pokračoval Tost.

„Se svými bývalými kolegy jsem o tom vedl vášnivé diskuse,“ směje se Tost. „Říkali mi: ‚To je příliš mnoho, 18 až 20 závodů je maximum.‘ Já jsem se jich vždy ptal: ‚Co jste vlastně zač? Jste závodní tým nebo dovolenkový tým?‘“

Související zprávy

Diskuze