logo F1zpravy.czF1online.sk

Tosta v posledním závodě vytočili vlastní stratégové: Ty počítače vám vyhodím!

Daniel Ricciardo
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 1. 2024

AlphaTauri dorazilo na poslední velkou cenu sezóny odhodlané překonat Williams a odnést si sedmé místo v Poháru konstruktérů. Tým byl na konci roku ve skvělé formě a podle odborníků nebyly šance Júkiho Cunody a Daniela Ricciarda vůbec malé. Inženýři je ještě posílili nasazením nové podlahy a šestým místem v kvalifikaci je podpořil Júki Cunoda. V nedělním závodě však tým nedokázal tuto nadějnou pozici udržet.

AlphaTauri přijíždělo na okruh Yas Marina se sedmibodovým mankem, což při konkurenci Red Bullu, Ferrari, Mercedesu, McLarenu a Aston Martinu, které měly dostatečnou kvalitu na kompletní obsazení nejlepší desítky, nebyla vůbec malá ztráta. Italský tým však měl dobrou formu a Cunoda to i potvrdil šestým místem v kvalifikaci.

Bohužel, Daniel Ricciardo kvalifikaci nezvládl a po startu z patnáctého místa mohl jen těžko aspirovat na body. Cunodovi naproti tomu tým vybral jen jednu zastávku v boxech, která se určitě neukázala být nejrychlejší cestou do cíle. Potřeboval však skončit přinejhorším šestý. Toto umístění nakonec ulovil Oscar Piastri s náskokem téměř dvanáct sekund před japonským závodníkem. Je tedy velkou otázkou, zda to Júki mohl zvládnout i s dokonalou strategií.

„Už to mají za sebou,“ řekl Franz Tost se smíchem o svých stratégech na posledním závodě ve své kariéře pro F1-Insider. „I inženýry počítačové generace musíte učit. Byl jsem naštvaný, protože náš Júki Cunoda zůstal na posledním závodě v Abú Dhabí na trati příliš dlouho.“

„I slepec se slepeckou holí mohl vidět, že ho musíme povolat na výměnu pneumatik, aby tak neztratil pozici ve prospěch Fernanda Alonsa. Stratégové však spustili jejich výpočetní programy a věřili číslům. To bylo na mě příliš. Vyhrožoval jsem, že jim příště ty jejich počítače vyhodím na trať! Ale byl to můj poslední závod, takže se to nestane,“ řekl Tost.

„Děti počítačů si musí uvědomit, že ty mohou být dobrým nástrojem, ale nic víc. Na prvním místě musí být zdravý rozum, protože programy, které používají, napsali přece lidé,“ dodal zkušený Rakušan, který bude po novém už jen poradcem.

Podle jeho slov se však toto pravidlo vztahuje jen na stratégy a inženýry, ale už ne na piloty. „Ne, naopak, piloti by měli studovat co nejvíce dat, aby se mohli neustále zlepšovat. Příliš často jsem zažil, že jezdec ani nevěděl, jaké nastavení používá jeho týmový kolega. Svůj výkon můžete neustále zlepšovat jen tehdy, když zpětně analyzujete své kola a závody,“ řekl Tost.

Související zprávy

Diskuze