logo F1zpravy.czF1online.sk

Piastri neselhal a má bahrajnskou pole position! Norris s Verstappenem v poli poražených

Oscar Piastri
© X/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 4. 2025

Od bahrajnské kvalifikace jsme očekávali jednoznačnou dominanci McLarenu. Naše předpovědi však naplnil jen Oscar Piastri, který s nevelkým náskokem dostal monopost MCL39 tam, kam patří. Svého týmového kolegu Landa Norrise ani Maxe Verstappena však na startu ve svých zpětných zrcátkách neuvidí. Mezi ně se totiž dostali piloti až tří různých týmů.

Norris nezvládl vyvrcholení kvalifikace, Red Bull se celý den trápil a s klesajícími teplotami povstaly Mercedes, Ferrari a dokonce i Alpine. Bahrajnská kvalifikace nám připravila divadlo, jaké jsme od ní věru nečekali. Pojďme však postupně.

Q1 proběhla bez větších překvapení

V první části kvalifikace to zpočátku vypadalo dramaticky, ale k větším překvapením nakonec nedošlo. Pilotům Red Bullu absolutně nevyšly první pokusy. Max Verstappen přebrzdil v předposlední zatáčce a skončil mimo trať, Júki Cunoda udělal ve stejném místě chybu a porušil traťové limity. Kluci tak měli v druhých pokusech nůž na krku, ale zvládli to a postoupili.

Nezvládl to však Oliver Bearman, který nezopakoval svůj hrdinský výkon ze Suzuky. Pilotovi Haasu nevyšel ani jeden z kvalifikačních pokusů a skončil poslední. Spolu s ním vypadli také Alex Albon, Liam Lawson, Gabriel Bortoleto a Lance Stroll. Nějaký typ poruchy hlásil Lawson, kterému nefungovalo DRS.

Red Bull sotva postoupil z Q2

Neúspěšnou kvalifikaci Haasu podtrhl na startu Q2 Esteban Ocon. Francouzský závodník ztratil na obrubníku ve třetí zatáčce kontrolu nad monopostem a skončil v hodinách. Auto narazilo zadní částí do bariér a zavlály červené vlajky. Pilot hlásil, že je v pořádku, ale kvalifikace pro něj skončila.

Vyvrcholení druhé části kvalifikace bylo nervydrásající pro Red Bull. Piloti tohoto týmu postoupili z devátého (Verstappen) a desátého (Cunoda) místa. Júki se dostal na hranici dvou desetin za týmového kolegu, ale přesto si kousal nehty. Jack Doohan ho mohl poslat do druhé desítky, ale ztratil 17 tisícin vteřiny a vypadl. Pilot Alpinu se v Q1 zdál být ve skvělé formě a i když jedenácté místo není hrozné, pravděpodobně bude zklamaný, jelikož Pierre Gasly skončil v Q2 třetí a Jacka zdolal o asi šest desetin vteřiny.

Spolu s Doohanem vypadli Hadjar, Alonso, Ocon a Hulkenberg. Fernando byl spokojen a do vysílačky řekl, že Aston Martinu se podařilo „maximalizovat výsledek“. Podobně spokojen byl i Nico, který původně skončil třináctý.

Tady však nastala velmi pochybná situace, která se po kvalifikaci bude řešit. FIA v podstatě „diskvalifikovala“ Hulkenberga z Q2, protože zjistila, že v Q1 překročil limity trati a jeho pokus neměl platit. Do Q2 měl postoupit Alex Albon, ne on. Nico se v oficiálním zápisu objevil na patnáctém místě za Oconem, který v Q2 nezapsal platný čas.

Norris se rozsypal v Q3

Do Q3 vstoupili se dvěma čerstvými sadami jen piloti Mercedesu a McLarenu. Druzí jmenovaní měli trochu použité sady z úvodu Q2, když havaroval Ocon. Mercedes začal tuto výhodu okamžitě využívat a Russellovi se v prvním pokusu podařilo rozdělit oba McLareny.

Popravdě, většina lidí čekala, že McLaren absolutně deklasuje konkurenci. Sám Russell po kvalifikaci řekl, že každý by bral všemi deseti ztrátu méně než půl vteřiny na McLaren. Formule 1 je však nevyzpytatelná a v bahrajnské kvalifikaci si svou povinnost splnil jen jeden pilot stáje z Wokingu. Byl jím Oscar Piastri, který odrazil atak Russella a vybojoval očekávanou pole position.

Pro Mercedes je však druhé místo a start z první řady drobným vítězstvím. Dobrou formu týmu potvrdil i Kimi Antonelli, který odstartuje ze čtvrtého místa. Radost mu pokazil vynikající Charles Leclerc, který ze svého Ferrari opět dostal maximum a odstartuje ze třetí příčky.

K hrdinům dne a velmi spokojeným mužům se zařadil i výborný Pierre Gasly, který si připsal skalp nejednoho top týmu a odstartuje pátý. Za ním se shromáždí zklamaní poražení. Hlavně Lando Norris, který to naprosto nezvládl a odstartuje šestý. Nevíme, co se tam stalo, ale na nějaký technický problém to nevypadalo. Ztráta čtyři desetiny na týmového kolegu v rozhodující části kvalifikace je něco, co si nemůže dovolit pilot, který se chce prezentovat svou připraveností k útoku na titul.

Pak je zde Max Verstappen, který možná měl nějaký technický problém. V kvalifikaci si stěžoval na nefunkční brzdy a až do Q3 nedokázal rozhodujícím rozdílem porazit Júkiho Cunodu. Budeme zvědaví na vysvětlení od Red Bullu, ale RB21 byla v sobotu absolutně ztracená od začátku Q1 do konce Q3.

Osmé místo obsadil Carlos Sainz, který tentokrát dostal ze svého Williamsu maximum. Devátá příčka patří dalšímu velkému zklamání kvalifikace, Lewisu Hamiltonovi. Ten ztratil na týmového kolegu šest desetin vteřiny. Desáté místo patří Júkimu Cunodovi, který poprvé v sezóně dostal do Q3 i druhý Red Bull.

Lepší upoutávku na závod jsme si nemohli přát. Červená světla zhasnou v neděli v 17:00 našeho času.

Související zprávy

Diskuze