logo F1zpravy.czF1online.sk

Na závěr testů byl nejrychlejší Russell, pátek však nepřinesl tolik žádané odpovědi

George Russell
© X/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 2. 2025

Předsezónní testy skončily. Před námi je už jen hlavní část ročníku, která začne v Austrálii. Kdo bude favoritem? Odpovědět na tuto otázku nebude vůbec jednoduché. Poslední den nám navzdory klidnému průběhu nedal odpovědi na všechny otázky, které jsme chtěli. Můžeme však říci, že nejrychlejší čas dneška zaknihoval George Russell na Mercedesu.

Pátek v Bahrajnu byl o poznání větrnější a teplejší než předchozí dny. Trať byla sice pomalejší, ale podmínky se více podobaly tomu, co nás bude čekat o pár týdnů na velké ceně. Pro týmy to měla být ideální příležitost hromadně se vrhnout do závodních simulací, ale k jejich spočítání bychom nepotřebovali ani všechny prsty jedné ruky.

Tři stinty v celé, resp. téměř celé délce závodu odjeli jen Oscar Piastri, George Russell a Esteban Ocon. To znamená, že nemáme k dispozici žádné hodnotné srovnání s jejich přímými soupeři. Porovnávat neumíme ani se čtvrtkem, jelikož trať byla podle odhadů až o 0,6 sekundy pomalejší a vyšší teploty měly negativní efekt na výdrž pneumatikových směsí.

V kvalifikačních simulacích byl nejrychlejší George Russell s časem 1:29,545 na měkkých pneumatikách C3. Maxovi Verstappenovi tak vyfoukl prvenství v posledních minutách dnešního programu, a tedy i v nejlepších podmínkách. Ke konci měla trať teplotu už jen těsně nad 20 °C, přičemž jsme začínali na úrovni kolem 31 stupňů.

Max Verstappen nepůsobil tak suverénně jako na loňských testech. Zejména na tvrdších směsích jsme viděli, že Red Bull RB21 byl v zatáčkách nedotáčivý a obíral ho o cenné desetinky vteřiny. Jak to ovšem na testech bývá, nemusel to být skutečný obraz auta. Jelikož inženýři během testů zkoušejí různá nastavení monopostu a pozorují, jaký to bude mít dopad na jeho ovladatelnost a rychlost, mohlo to být důsledkem různých experimentů. Na totéž je třeba pamatovat i při sledování a hodnocení ostatních monopostů.

Williams se opět ocitl velmi vysoko zásluhou Alexe Albona, který ovšem na rozdíl od Russella a Verstappena obul ještě měkčí směsi C4. O britské stáji se tak bude v nejbližších dnech mluvit, ale vždy s poznámkou, že dostat se do čela výsledkové listiny na předsezónních testech nebývá až taková fuška.

V každém případě páteční maximum George Russella nepřekonalo čtvrteční kolo 1:29,348 v podání Carlose Sainze. Španěl tak zajel nejrychlejší čas předsezónních testů už podruhé po sobě a ve dvou různých týmech.

Čtvrtá příčka patří Oscarovi Piastrimu. Australan se věnoval především závodní simulaci, ve které byl pomalejší než včera Lando Norris a s vyšší degradací pneumatik, ale za tím mohly být podmínky na trati.

První pětku uzavřel Pierre Gasly z Alpinu před Lewisem Hamiltonem. Scuderii poslední odpoledne nevyšlo a dost pokazilo celkový dojem. Hamilton ráno avizoval závodní simulaci, ale nakonec odjel jen 47 kol. Velká část z nich ani nebyla součástí dlouhých stintů s plně natankovaným autem. Italský tým ještě k tomu z neznámých důvodů ukončil dnešní program s půlhodinovým předstihem. Dostupný prostor nevyužil na maximum.

Doplňme, že kromě Albona i Lewis Hamilton měl ve své nejlepší kvalifikační simulaci obutou „superměkkou“ směs C4. Totéž můžeme říci už jen o Estebanu Oconovi.

Jedním z největších zklamání předsezónních testů bude Aston Martin. Britský tým odjel téměř nejméně kol ze všech, navíc v poslední den ho zabrzdily zdravotní problémy Lanca Strolla. Kanaďanovi bylo nevolno a po více než dvou hodinách ho musel vystřídat nachlazený Fernando Alonso a zachránit, co se ze zbytku ještě dalo.

Předsezónní testy jako celek byly velmi klidné. Navzdory náročným podmínkám, větru, dešti a chladu jsme neviděli žádnou vážnou nehodu či nucené odstavení monopostu na trati, jen pár červených vlajek způsobených poměrně zvláštními událostmi. Program přibrzdil například výpadek elektřiny, sklo na trati či v pátek odpoledne dokonce autobus, který se zatoulal do výběhové zóny za desátou zatáčkou.

# Tým Počet ujetých kol
Středa Čtvrtek Pátek SPOLU
1. Mercedes 148 158 152 458
2. Haas 160 135 162 457
3. Racing Bulls 154 140 160 454
4. Alpine 140 120 145 405
5. Williams 131 127 137 395
6. Ferrari 141 128 113 382
7. McLaren 118 121 142 381
8. Sauber 114 136 104 354
9. Aston Martin 88 102 116 306
10. Red Bull 132 91 81 304

Úvodní Velká cena Austrálie je na programu o dva týdny 14. až 16. března.

Páteční dopoledne nepřineslo bleskové časy, nejrychlejší byl Leclerc

Dopoledne posledního dne testů přineslo velmi nerelevantní jízdy a výsledky. Časy jsou mnohem horší než ve čtvrtek večer a týmy se nesoustředily na výkon. Nejrychlejší čas zajel Charles Leclerc těsně před Kimim Antonellim a Landem Norrisem.

Během pátečního dopoledne se nám toho nestalo mnoho a v podstatě se dá říci, že největší zajímavosti se odehrály mimo závodní okruh. V Aston Martinu museli neplánovaně změnit program, protože Lance Stroll se necítil dobře a musel jej nahradit Fernando Alonso. Podle nejnovějších informací se však kanadský závodník cítí lépe a odpoledne odjede.

Po středečním výpadku proudu a čtvrtečním dešti v poušti jsme se v pátek dočkali další kuriozity, když ze startovacího stanoviště na cílové rovince vypadlo sklo a rozbilo se na cílové rovince.

S velkými očekáváními jsme sledovali Red Bull, který v pátek skutečně přivezl vylepšení. Max Verstappen nasadil na monopost nové přední křídlo. Nebylo to však nic vyrážejícího dech a tým se následně ponořil do svého programu jen velmi opatrně, aniž by vykazoval nějakou šílenou aktivitu.

Viděli jsme i technické poruchy, když se Olliemu Bearmanovi rozletěl kryt motoru na levé straně, což si vyžádalo pár desítek minut v garáži. O něco větší problémy měl Gabriel Bortoleto, který utrpěl nějakou formu technické poruchy a z tohoto důvodu má po pátečním odpoledni nejméně kol ze všech.

Pojďme se však podívat na čelo. Tento pohled je jedním slovem zbytečný, protože jsme v podstatě neviděli kvalifikační simulace. Nejrychlejší čas zajel Charles Leclerc, ale jeho čas je o 1,5 vteřiny pomalejší než čtvrteční výkon Carlose Sainze. Leclerc, druhý Antonelli a třetí Norris zajeli velmi podobně jako Leclerc, ale takové výkony by je ve čtvrtek zařadily kolem Fernanda Alonsa a Júkiho Cunody na páté a šesté místo.

FOM

Související zprávy

Diskuze