logo F1zpravy.czF1online.sk

Stavba větrného tunelu Red Bullu postupuje: Jsme v časovém předstihu, avizuje Waché

Pierre Waché
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 1. 2025

V posledních letech se objevilo několik názorů, že větrné tunely zmizí do učebnic dějepisu a moderní metody vývoje aerodynamiky, například CFD, tuto „staromódní“ cestu zcela vytlačí. Opak je pravdou. V době omezených rozpočtů a omezeného času na vývoj ve větrném tunelu se tato zařízení stala naprosto nezbytnými pro úspěch.

Týmy si to velmi dobře uvědomují a v posledních letech investovaly do stavby nových tunelů, případně do renovace starých, nemalé prostředky. McLaren opustil zařízení Toyoty v Kolíně nad Rýnem a postavil vlastní tunel přímo ve Wokingu. Se stavbou nového tunelu začaly také Aston Martin a Red Bull.

Stáj z Milton Keynes momentálně využívá zařízení v Bedfordu, které je více než sedmdesát let staré, a Christian Horner jej nazval „památkou studené války“. Přestože stáj tunel zrekonstruovala, neustále naráží na jeho omezení. Red Bull proto postaví nový tunel přímo v areálu své továrny v Milton Keynes, a podle slov technického ředitele stáje Pierra Wachého postupují práce více než úspěšně.

„Při stavbě nové budovy a následné instalaci všech strojů nikdy nevíte, kdy ji dokončíte, ale momentálně jsme ve tříměsíčním časovém předstihu oproti našemu plánu,“ prohlásil Waché pro Motorsport.com.

„Kluci odvádějí velmi dobrou práci, ale nikdy nevíte, jestli nenastanou nějaké prodlevy v jiných fázích stavby, protože jde o velký projekt,“ dodal technický ředitel Red Bullu.

Podle plánů týmu měl nový větrný tunel vstoupit do provozu v roce 2026. To by znamenalo, že by se zde alespoň zčásti mohl vyvíjet monopost pro rok 2027 a teprve ten na sezónu 2028 vznikne od základu v novém zařízení. Je to ještě poměrně daleko, ale v Milton Keynes doufají, že by stavbu mohli dokončit dříve.

„Nový tunel nám možná pomůže už v roce 2026,“ uvedl Waché. „Máme nejstarší tunel ve Formuli 1. Kdysi jsem o tom mluvil i s Josem Verstappenem, který si pamatoval, že ho používal i jeho tým Arrows.“

„Je to staré zařízení, které jsme modernizovali. Uvnitř je spousta novějšího vybavení, ale stále narážíme na určitá omezení. Jsme si vědomi těchto omezení a snažíme se s nimi pracovat, ale určitě je to náročné, když se tam snažíte nalézt drobné zlepšení. Proto jsme se rozhodli investovat do nového tunelu. Myslíme si, že přinese benefity, které se současným zařízením nemáme k dispozici,“ dodal Waché.

Související zprávy

Diskuze