Red Bull zvedá varovný prst: Trik s mini-DRS se vrátil

Nová sezóna ještě ani nezačala a už máme na obzoru první technickou kauzu. Red Bull upozorňuje na to, že na předsezónních testech opět zpozoroval trik s mini-DRS, za který se po loňské VC Ázerbájdžánu dostal pod palbu McLaren. Rakouský tým avizuje, že zadní křídla bude sledovat.
Kontroverzní zadní křídlo McLarenu loni rozpoutalo malou bouři. Britská stáj podle názoru soupeřů získávala nepovolenou výhodu tím, že klapka DRS se na krajích zadního křídla otevírala i ve chvíli, kdy pilot nemohl otevřít DRS. Pravidla přitom přesně specifikují, jak velká může být štěrbina při zavřeném DRS.

Vše utichlo poté, co se McLaren dohodl s FIA, že zadní křídlo upraví. Aby federace vše podchytila i přímo v pravidlech, od startu sezóny 2025 bude platit nové znění a zpřísněné statické testy. Šířka štěrbiny v zadním křídle se již nemá nacházet v intervalu 10-15 mm, ale bude menší; od 9,4 do 13 milimetrů.
Klapka DRS se navíc podle aktualizovaného znění pravidel může nacházet pouze ve dvou pozicích — když je DRS zavřeno a když je otevřeno. Neměla by se tedy objevovat žádná „mezipoloha“ s ohnutou klapkou.
„S výjimkou poruchy DRS nebo přechodu z jedné pozice do druhé, komponenty DRS se smí nacházet pouze ve dvou polohách,“ uvádí FIA v článku 30.10.10 Technických pravidel F1. „Komponenty DRS musí být ve stejné poloze před a po každé aktivaci. Přechod mezi dvěma polohami nesmí přesáhnout 400 ms.”
Papír však snese hodně. „Při pohledu na videa jsme spatřili, že některá zadní křídla jsou dost flexibilní. Velmi pozorně to sledujeme,” řekl jeden ze šéfů týmů pro The Race. Problémem totiž nemusí být jen mini-DRS, ale také celková flexibilita zadního křídla jako takového; celá konstrukce se v rychlosti přiblíží k trati a v zatáčkách zase vrátí do původní polohy.
Šéf technického oddělení Red Bullu Pierre Waché ovšem naráží na flexibilitu klapky zadního křídla, která se má otevírat i při deaktivovaném DRS. Rakouský tým zní dost přesvědčeně a konkrétně jmenuje: „Ještě pořád je to tady. Myslím, že Ferrari a McLaren pořád dělají tyto věci s mini-DRS.”
Na návrat triku mohla upozornit také flow-vis barva na zadním křídle McLarenu, která inženýrům pomáhá pochopit, jak vzduch obtéká monopost. Na zadním křídle britské stáje se však objevil nezabarvený trojúhelník, který by mohl naznačovat, že v tomto prostoru se klapka DRS ohýbá.
Nelze proto vyloučit, že týmy opět zatlačí na FIA, aby ještě zpřísnila statické testy. Zatím se však nikdo nechystá protestovat. Samozřejmě, na předsezónních testech si týmy smějí na auto nasadit prakticky cokoli, co jim sjede na mysl. Podmínkou je absolvování nárazových testů. Na druhé straně vyvstává otázka, proč by zmíněné týmy nasadily flexibilní zadní křídla, pokud by věděly, že v Austrálii se budou muset obejít bez nich.
Pierre Waché však dostal otázku, zda očekává, že se po startu sezóny bude opět mluvit o triku se zadním křídlem. „Bude. Je to dost jasně viditelné.”