logo F1zpravy.czF1online.sk

Waché si neumí vysvětlit náhlé zlepšení McLarenu: Dva a půl roku byli ztraceni

Lando Norris pred Maxom Verstappenom
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 15:22

McLaren byl v roce 2024 jediným velkým týmem, který se vyhnul problémům při vývoji, což nakonec rozhodlo bitvu v Poháru konstruktérů. Ferrari, Mercedes, Aston Martin ani kdysi neomylný Red Bull to nedokázaly. Podle technického ředitele Red Bullu Pierra Wachého je to ještě zajímavější, když se podíváme na McLaren v úvodech ročníků 2022, 2023 a 2024.

Na začátku tohoto cyklu pravidel patřila stáj z Wokingu k nejslabším, ale ve druhé polovině sezóny se dokázala zvednout. V roce 2023 přišel další nelichotivý start sezóny, ale v její druhé polovině se McLaren stal dokonce druhým nejsilnějším týmem po dominantním Red Bullu. Ani úvod minulé sezóny nebyl skvělý, ale nemusíme připomínat, jak to nakonec dopadlo.

V Red Bullu zažili přesně opačný trend. Musíme si uvědomit, že v polovině roku 2023 patřil McLaren do průměru, ale v polovině sezóny 2024 už měl nejrychlejší vůz. Jak se jim to povedlo? Především díky tomu, že když na trať přivezli nějaká vylepšení, ta pokaždé fungovala.

„Nevím, na začátku roku byli zcela ztraceni, rok předtím byli zcela ztraceni a v roce 2022 byli zcela ztraceni. McLaren však postavil vůz, který byl od Miami velmi dobrý, i když v průběhu předchozích 2,5 roku nebyli nijak zvlášť působiví,“ řekl technický ředitel Red Bullu Pierre Waché pro Motorsport.com.

„Nevím, jak na tom jsou teď, ale hlavně netuším, proč už dříve nedokázali najít takovou výkonnost. Bylo to způsobeno korelací, nebo něčím jiným? Nevím, nejsem v jejich týmu. Pro nás však platí, že nyní je mnohem obtížnější najít další výkon, zejména s nástroji, které máme k dispozici,“ přiznal Waché.

Právě nástroje a korelace dat zklamaly Red Bull při vývoji v loňském roce. Tým bude mít v roce 2026 nový větrný tunel, což by mělo pomoci tento problém vyřešit, ale jak moc se situace zlepší? „Ve Formuli 1 jste vždy vystaveni riziku, že narazíte na nový problém. To je realita a důvod, proč jsme tady – snažíme se předvídat problémy,“ řekl Waché.

„Je nebezpečné slepě důvěřovat systému. Neříkám, že bychom neměli, ale musíte si být jisti, že všechno posuzujete v širších souvislostech a že na trati přesně nereprodukujete to, co jste testovali,“ dodal technický ředitel Red Bullu.

Problémy s korelací se staly alfou a omegou současné generace monopostů. Jedním z faktorů je skutečnost, že vliv změn na tyto vozy nelze tak snadno otestovat ve větrném tunelu nebo v CFD, jako tomu bylo v předchozích letech. Toto období nám ukázalo, že i když jsou počítače cenným pomocníkem, stále nejsou zárukou úspěchu.

„Tým je dobrý jen tehdy, pokud má pochybnosti a nikdy si není zcela jistý sám sebou. Pokud jste si jistý sám sebou, znamená to, že jste selhal. Upřímně, jako inženýr považuji za velmi pozitivní to, co jsme zažili během loňského roku,“ přiznal Waché.

„Když vyhráváte, nikdy se nedíváte na problémy či detaily do takové míry, jako když se potýkáte s potížemi. Jakmile už nejste nejrychlejší, začnete se rozhlížet a učit se. Čím více se naučíte, tím lepší je to investice do budoucna,“ dodal francouzský inženýr.

Související zprávy

Diskuze