logo F1zpravy.czF1online.sk

Problém byla korelace dat na CFD a simulátoru, řekl Waché o nesnázích s RB20

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 18:30

Formule 1 má za sebou jednu z nejvzrušivějších a nejvyrovnanějších sezón za poslední roky. Po dominantním roce 2023 a jednostranném úvodu do ročníku 2024 se to zdálo téměř neuvěřitelné, ale Red Bull se s Maxem Verstappenem báli o titul. Důvodů bylo několik. Na jedné straně udělal McLaren velký pokrok, ale také se zasekl kdysi dokonale namazaný stroj stáje z Milton Keynes.

Její technický ředitel Pierre Waché se ocitl v nezáviděníhodné situaci. Předloni se ho podle velmi hodnověrných zdrojů usilovně pokoušel získat šéf Ferrari Frédéric Vasseur. Rok nato přišel Red Bull o Adriana Neweyho a na Wachého se snesl obrovský tlak „odpovědného vedoucího“ na technickém oddělení stáje z Milton Keynes.

Odchod Neweyho se přitom přímo kryl s úpadkem formy Red Bullu a automaticky následovaly otázky, zda to spolu souvisí a zda má Waché dostatek schopností, aby zaplnil mezeru po geniálním konstruktérovi. Rok 2025 bude při řešení této otázky naprosto klíčový.

Sám Waché se v rozhovoru pro Autosport vrátil k ročníku 2024 a výzvám, které přinesl. „Sezóna byla v podstatě tak náročná, jak jsme očekávali,“ prohlásil francouzský inženýr. „Řekl bych, že nás více překvapil začátek sezóny a náš náskok.“

„Mysleli jsme si, že celý rok bude vypadat přesně tak, jak vypadal jeho závěr – byl to tuhý boj s ostatními týmy. Neočekávali jsme, že uprostřed sezóny budeme mít takový náskok. Měla to být velká bitva s ostatními,“ řekl Waché.

Bitvy se Red Bull dočkal, ale až o něco později. V té době však měl dostatečný náskok a v kokpitu seděl výborný Max Verstappen, který, na rozdíl od McLarenu, dokázal maximalizovat výsledky. V čem však spočívaly problémy Red Bullu?

„V tomto příběhu hraje roli několik aspektů,“ říká technický ředitel Red Bullu. „První je korelace. Z aerodynamického hlediska neměl monopost takové charakteristiky, jak jsme očekávali.“

„Dalším aspektem je, že některé elementy měly na výkonnost větší vliv, než jsme očekávali. Nebyly tam záměrně, ale možná jsme jim nevěnovali dostatečnou pozornost. Platilo to i na konci sezóny a směrem do roku 2025 musíme odstranit tyto nežádoucí prvky,“ pokračoval Waché.

„Při pohledu na aerodynamické mapování jsme ztratili přítlak v některých oblastech, a proto jsme nedosáhli výkonnosti, jakou jsme podle výsledků ve větrném tunelu očekávali, takže se objevily nějaké díry. To je problém s korelací a na trati se to projevilo především obtížemi s vyvážením,“ dodal Waché.

Problémy s vyvážením byly v uplynulé sezóně vskutku obehranou deskou Red Bullu. Stěžovali si na ně piloti a mluvili o nich i zástupci týmu. Úkolem Wachého a jeho lidí bude odstranit tyto nedostatky. „Myslím si, že jsme ty problémy viděli, ale auto bylo rychlé a my jsme ho nechtěli příliš upravovat,“ řekl technický ředitel stáje z Milton Keynes.

„Když jsme se vrátili do Evropy a McLaren na nás tvrději zatlačil, bylo nám stále jasnější, že je to jedna z největších překážek, která nám bránila zrychlit. V Kataru jsme však měli stejné charakteristiky, dokázali jsme vyhrát a připravit na tuto trať nejrychlejší auto. Výkonnost je tedy ve srovnání s ostatními vždy relativní,“ vysvětlil Waché.

Související zprávy

Diskuze