AMuS: Pérezovy dny jsou sečteny, nadšení kolem Colapinta utichlo
Máme prosinec a přestupové spekulace kolují, jako kdybychom byli uprostřed července. Formule 1 zažívá jeden z nejdivočejších přestupových roků, ale ještě jsme neskončili. Musíme odpovědět na několik důležitých otázek, a podle medializovaných zdrojů se k tomu nezadržitelně blížíme.
Během posledního měsíce se v paddocku mluvilo zejména o Sergiu Pérezovi a Francovi Colapintovi. Dojde na přestupovém trhu k dalšímu zásadnímu obratu? Konec Sergia Péreze v Red Bullu se stal nekonečným tématem, o kterém se mluví už tak dlouho, že jednotlivé komentátory toto téma přestalo bavit.
Na trhu se objevil také argentinský závodník Franco Colapinto. Ten vletěl do Formule 1 jako kometa a v prvních čtyřech velkých cenách získal pět bodů. V Argentině se mluvilo jen o jejich závodní naději s tváří Ayrtona Senny, firmy klepaly na dveře Williamsu a mladý Franco se ocitl v nejkrásnějším snu. Velmi rychle se však probudil, když série tvrdých nehod obnovila vzpomínky spíše na Logana Sargeanta než Ayrtona Sennu.
V této chvíli zůstává další osud Péreze i Colapinta nejistý, ale po závodě v Kataru přišly dobře informované zdroje s poměrně podrobnými informacemi o tom, jak bude vypadat další dění na přestupovém trhu.
AMuS: Pérezovy dny jsou sečteny
Číst vyjádření Christiana Hornera a Helmuta Marka a snažit se z nich něco vyvodit, je zbytečná práce. Tito dva toho na téma Pérez řekli víc než dost a nikdy se nic nestalo. Až teď? Helmut Marko během katarského víkendu potvrdil, že pokud Mexičana vymění, na jeho místo nastoupí jeden z juniorů stáje; Christian Horner zas zvláštním vyjádřením jako by apeloval na svého pilota, aby to sám vzdal.
„Dny Sergia Péreze jsou pravděpodobně sečteny,“ napsal ve svém článku německý magazín Auto Motor und Sport. „Lidé nevěří, že šestinásobný vítěz velké ceny se znovu dá dohromady. Čtyři roky ve stínu mocného Maxe Verstappena si vybraly svou daň na Mexičanově sebedůvěře.“
„Existuje jen malá naděje, že v roce 2025 dojde ke zlepšení. Pokud to bude nezbytné, Péreze mohou vyplatit ze smlouvy a mexičtí sponzoři se obejdou i bez něj. Rozhodnutí ještě není definitivní. Všechno se rozhodne na úrovni představenstva po závodě v Abú Zabí,“ uvedl německý magazín.
Kdo ho však nahradí? Bude to jeden z dvojice současných pilotů sesterské stáje RB. Z těžko pochopitelných důvodů je upřednostňován Liam Lawson. Ten zažil v Kataru příšerný víkend a v souboji s Júkim Cunodou táhne za kratší konec. V Red Bullu však prý z nějakého důvodu odmítají důvěřovat japonskému mladíkovi.
„Rozhodne se mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Hlava mluví ve prospěch Lawsona, rychlost ve prospěch Cunody. Japonský závodník v příštím roce může upadnout v nemilost, když Honda stáhne svou podporu. Uvolněné místo v Toro Rosso by obsadil Isack Hadjar,“ píší Němci.
Magazín zároveň píše o jednáních Red Bullu s Kuan-jü Čouem a budoucnosti Arvida Lindblada. Tým prý příští rok začne více využívat testování se starým monopostem. Tomu prý dosud bránily náklady, jelikož Honda požaduje nemalé prostředky za využívání svých motorů. Příklady ostatních týmů však ukazují, že jízda se starým vozem pro přípravu mladých pilotů nezbytná.
„S cílem získat financování na testy jedná Red Bull s Kuan-jü Čouem, který sní o návratu do Formule 1 v roce 2026. Čínský závodník se chce udržet ve formě prostřednictvím testů na starších monopostech,“ uvádí AMuS.
Colapintovy naděje zhasly
Podobně jako Pérez, i Franco Colapinto najde v těchto dnech v médiích několik nepříjemných článků. Argentinský závodník se po fantastickém vstupu do F1 ocitl v Brazílii na vrcholu své slávy. Z Buenos Aires se do Sao Paula vypravovaly speciální lety, jeho Williams zdobila loga argentinských sponzorů a na dveře jeho šéfa Jamese Vowlese klepali Christian Horner i Flavio Briatore.
Ironií osudu však právě v Brazílii začal Francův pád. Dvě nákladné nehody během jednoho dne a další zbytečná chyba v Las Vegas způsobily, že zájemci se obrátili Williamsu zády. James Vowles si věřil a požadoval za Colapinta vysoké částky, ale zjevně se přepočítal.
„Cena za rodáka z Buenos Aires byla pro Flavia Briatoreho příliš vysoká. Kromě toho už má pod smlouvou Pierra Gaslyho a Jacka Doohana. Doohan prý na nedávném testu se starým monopostem předvedl ve srovnání s Gaslym dobrý výkon,“ píše Auto Motor und Sport.
„I Alpine se soustředí na mladé talenty, které jsou levné a rychlé. Proto angažoval Paula Arona na místo rezervního pilota pro rok 2025. Dvacetiletý Estonec absolvuje plnou přípravu na simulátoru, testech se starým monopostem a účastí na technických poradách týmu,“ píše německý magazín.
Colapinto mezitím stráví příští sezónu v roli rezervního jezdce Williamsu, kterou už důvěrně zná. Bude číhat na příležitost, kdyby se Alex Albon nebo Carlos Sainz vydali za novou výzvou.