Verstappen nachytal Norrise, který ani netušil, kdy porušil pravidla
Lando Norris mohl v Kataru vybojovat druhou příčku a McLaren mohl být už jen malý krok od zisku konstruktérského titulu. Místo toho se o něj bude muset poprat v Abú Dhabí. Norris se totiž provinil vůči pravidlům, když nezpomalil pod žlutými vlajkami. Všiml si toho Max Verstappen, pilotovi McLarenu „vybavil“ trest a ukázal při tom svou genialitu.
K incidentu došlo ve 30. kole závodu, kdy na trati zůstalo ležet zpětné zrcátko z monopostu Alexe Albona. Na okruhu začaly vát dvojité žluté vlajky. Režie přímého přenosu nám nabídla záběr na průjezd Landa Norrise, který na celé rovince neubíral, přestože měl před sebou jasně svítící žlutý panel. Režie se však při výběru záběrů spletla a ukázala nám 31. kolo, ve kterém neubral ani Verstappen, protože už nevily dvojité žluté vlajky, ale jen obyčejné. Namísto toho jsme měli vidět předchozí kolo, ve kterém to nebylo vůbec tak jednoznačné.
Žlutý panel totiž zasvítil jen velmi těsně před tím, než kolem něj projel Lando Norris. Hned za ním byli i maršálové s dvojitými žlutými vlajkami. Bylo to těsné, ale pravidla jsou pravidla: u dvojitých žlutých vlajek je třeba zvolnit, a Norris to neudělal.
— f1videos (@Error20F1) December 1, 2024
Přestože Max Verstappen byl vpředu a neměl šanci spatřit žlutý panel, maršály si všiml a přesně podle pravidel okamžitě ubral, čímž se vyhnul potenciální penalizaci. Vedle toho všeho si dokonce všiml, že Lando Norris pokračoval naplno, a upozornil na to svou stáj.
Norrisovi tak „vybavil“ penalizaci — komisaři mu udělili nejpřísnější trest, jaký mají k dispozici. V Kataru ho navíc bolel ještě víc, protože boxová ulička je zde velmi dlouhá a časová ztráta značná. Pilot McLarenu kvůli penalizaci 10 sekund STOP/GO přišel o přibližně 36 sekund čistého času. K tomu dostal také tři trestné body.
„Pokud mám být upřímný, v tuto chvíli nevím, co jsem udělal špatně. Podle všeho jsem nezpomalil pod žlutými vlajkami,“ řekl Lando Norris po závodě. „Nejsem idiot. Kdybych věděl, že je na trati žlutá vlajka, zpomalil bych. Nevím, jestli jsem ji přehlédl, nebo jsem byl jen osel, ale pravidlo zní, že pokud pod žlutou vlajkou nezpomalíte, dostanete trest. Je to tedy férový trest.“
Britského závodníka může tato penalizace v konečném důsledku stát i druhou pozici v jezdeckém šampionátu, ale to ho teď nemusí příliš trápit. McLaren si bude tlouct hlavou o zeď, protože na tvrdých pneumatikách měl vynikající tempo.
Norris byl v závěru i o sekundu na kolo rychlejší než Verstappen. „Na konci jsem měl čistý vzduch, ale tohle je jasně promrhaná šance. Je to zjevné. Tým mi dnes poskytl skvělé auto a jsem mu za to vděčný. Jsem zklamaný z toho, že jsem dnes odvedl tak špatnou práci a nepřinesl body, které by si zasloužil. Toto práci týmu komplikuje mnohem víc, než by bylo nutné. Tým odvádí skvělou práci, já jsem ho zklamal.“
Dvojité žluté vlajky po závodě analyzoval bývalý závodník Anthony Davidson, který upozornil i na chybu režie. Ohromilo ho však, jaký měl Max Verstappen přehled a že udělal přesně to, co po něm pravidla vyžadovala, ačkoli byl v ještě náročnější situaci — spatřit žluté vlajky bylo v jeho případě těžší. „Přesně proto je čtyřnásobný mistr světa. Je to mistr. Zareagoval na žlutou vlajku, aniž by mu pomohl panel, aniž by mu o ní řekl inženýr. Spatřil ji a věděl, co má dělat. Vzápětí natřel svého kámoše, o kterém si tipnul, že nezvolnil,“ pochválil Verstappena.
Inu, co řekl na tuto situaci Max Verstappen? Jednoduše použil zbraň, kterou mu dal Norris sám do rukou. „Zkrátka jsem spatřil dvojité žluté vlajky, tak jsem ubral. Myslím, že v tu chvíli Lando získal DRS od pomalejšího jezdce, tak jsem se týmu zeptal, jestli vůbec ubral. Na výjezdu z první zatáčky to totiž vypadalo tak, že se výrazně dotáhl. Toto jsou věci, které si vždy kontrolujete. Při žluté vlajce jsem si toho všiml; musíte ubrat.“