logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA vysvětluje zrcátko na trati a načasování výjezdu safety caru

Carlos Sainz s defektom
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 01:11

Bezpečnost je ve Formuli 1 na prvním místě. To je podle komisařů také důvod, proč Max Verstappen dostal penalizaci v kvalifikaci a Lando Norris zase v závodě. Jak by to však dopadlo, kdyby měla FIA vyšetřovat i vlastní pochybení? To se nedozvíme, ale kompetentní tentokrát alespoň vysvětlili svá nedělní rozhodnutí.

Když z monopostu Alexe Albona odletělo zpětné zrcátko, maršálové vyvěsili dvojité žluté vlajky. Několik kol se však nic zásadního nedělo, dokud po něm nepřejel Valtteri Bottas. Úlomky se rozletěly na všechny strany a rozbité zrcátko přineslo dvěma jezdcům smůlu. Lewis Hamilton a Carlos Sainz na něj doplatili defekty.

Po 30 kolech už toho středně tvrdé pneumatiky nepotřebovaly mnoho, aby to vzdaly. Christian Horner například na margo Verstappenovy sady prozradil, že na ní bylo už tak málo gumy, že by ani neprošla kontrolou. Technici Pirelli při zkoumání sad zjistili, že ve třech bodech měření ze šesti byla guma zcela sjetá. I drobný úlomek tak představoval hrozbu.

V každém případě platí, že pokud FIA vyvěsila dvojité žluté vlajky, situaci musela považovat za vážnou. Proč jsme tedy na výjezd safety caru čekali tak dlouho? „Běžnou praxí je nevysílat na trať bezpečnostní vozidlo, pokud je na trati málo úlomků a mimo ideální stopu.“

Na cílové rovince se však předjíždí s pomocí DRS, takže i úlomek mimo ideální stopu může představovat hrozbu. Ta se také naplnila. „Množství úlomků poté, co monopost trefil zrcátko, a defekty, které se objevily, si vynutily nasazení bezpečnostního vozidla. VSC by nebylo vhodným řešením, protože auta zůstala roztroušená a maršálové mezi nimi neměli dostatek času na úklid úlomků.“

Ředitelství závodu, které od VC Las Vegas vede Rui Marques po vyhazovu Nielse Witticha, připouští, že do budoucna by se mohlo zachovat jinak. „FIA neustále přehodnocuje svá opatření a procesy. Tento konkrétní scénář bude dále analyzovat a s týmy o něm diskutovat, abychom zjistili, zda bychom v budoucnu měli přijmout jiné rozhodnutí.“

Norrisův trest a nefungující světla

FIA kromě toho vysvětlila i další dva momenty. Tím prvním je přísná penalizace pro Landa Norrise za nezpomalení pod dvojitými žlutými vlajkami. Toto Wolff verdikt označil za „brutální“ a Andrea Stella kritizoval velký zmatek, který způsobilo ředitelství závodu. Dlouho si totiž hrálo s dvojitými žlutými vlajkami – na chvíli je vyvěsilo, pak je svěsilo, následně je nahradilo obyčejnou žlutou a nakonec je zcela zrušilo, přestože situace na trati se vůbec nezměnila — zrcátko stále leželo na trati. Tento zmatek s vlajkami FIA nevysvětlila.

Na margo Norrisova trestu však uvedla: „Penalizace byla v souladu s trestními směrnicemi, které byly týmům rozdané 19. února 2024. Porušení pravidel dvojitých žlutých vlajek je vážným ohrožením bezpečnosti, což je důvod, proč takové prohřešky vedou k přísným trestům.“

V neposlední řadě organizátory zklamala technika. Krátce před restartem závodu safety car vždy zhasne svá světla na znamení, že opouští trať. Při druhém restartu se je však nepodařilo vypnout a Max Verstappen zůstal chvíli zmatený z toho, co se děje. Technický problém nakonec vedl k tomu, že Verstappen se na restart nemohl připravit ideálně, což málem využil Lando Norris.

„Všechny týmy byly ústně vyrozuměny o tom, že bezpečnostní vůz zamíří do boxů, takže restart proběhl normálním způsobem,“ odkazuje FIA. „A přestože důvod selhání byl identifikován a odstraněn, z preventivních důvodů bylo bezpečnostní vozidlo před jeho třetím nasazením vyměněno.“

Související zprávy

Diskuze