Záhada vypadnutí Péreze. Co ho skutečně způsobilo?
Záhada jednoho vypadnutí. Sergio Pérez měl poměrně pozitivní druhou polovinu katarského víkendu. Po nepovedené sprintové kvalifikaci a sprintu, který využil jako další trénink, dokázal postoupit se svým Red Bullem do Q3. Následně se úspěšně vyhýbal chybám a posouval se pořadím vzhůru. Při druhém restartu závodu však došlo k něčemu zvláštnímu.
Při dvou restartech jsme viděli, jaké problémy měli piloti se zahříváním tvrdých pneumatik. Záběry z Pérezovy kamery naznačovaly, že byl příliš dychtivý v důležité fázi závodu. Na piloty před sebou si nechal o něco větší mezeru, pak ji dojel, a když ve čtrnácté zatáčce dupl na plyn, jeho Red Bull se roztočil.
Následně do vysílačky hlásil: „Ztratil jsem výkon, ztratil jsem výkon.“ Ve Formuli 1 jsme již několikrát viděli úplné selhání hydrauliky či elektroniky, které vedly ke ztrátě kontroly nad vozem, poruše posilovače řízení a podobně. Tato situace se však ničemu z toho nepodobala. Pochybnosti ještě vzrostly, když Pérez změnil verzi svého příběhu o údajné poruše. Vše završil jeho šéf, který nepodpořil Pérezův pohled na věc.
Rozpory mezi vyjádřeními Hornera a Péreze začaly už v sobotu, kdy mexický závodník médiím řekl, že po startu sprintu úmyslně pustil Franca Colapinta. Red Bull to prý měl od začátku naplánované jako test a potřeboval, aby vůz jezdil v čistém vzduchu. Tuto verzi podpořily i záběry z palubní kamery, na kterých je jasně vidět, jak Checo sleduje pilota Williamsu ve zpětném zrcátku.
„Měli jsme dobrý důvod, proč jsme ho poslali na konec boxové uličky o sedm minut dříve než Colapinta,“ prohlásil Horner při přímé otázce na Pérezovo vysvětlení o úmyslném propuštění pozice. Christian tak rezolutně popřel, že by něco takového bylo dopředu plánováno.
Pérez upravil verzi příběhu
Ještě větší rozpor nastal po nedělním závodě, kdy zavládlo zmatení ohledně skutečného důvodu Pérezova odstoupení. Na první pohled to vypadalo jako jezdecká chyba a hodiny. I když jde o hloupou a trochu trapnou chybu, nebyla by v F1 k vidění poprvé. Kdyby se jí jezdec, obzvláště v Pérezově případě, skutečně dopustil, bylo by pochopitelné, že se ji snaží zakrýt za technický problém.
Pérez nejprve ve vysílačce tvrdil, že „ztratil výkon“, po závodě však před médii své tvrzení upravil. „Když jsem zahříval pneumatiky, motor zabral na plný výkon, na studených pneumatikách jsem ztratil kontrolu a přišel o výkon,“ uvedl Pérez.
Motor tedy dodal příliš mnoho výkonu, což následně vedlo k výpadku pohonné jednotky? Této verzi bychom museli věřit, protože neexistují důkazy, které by ji vyvracely. Pérez byl ale následně vyšetřován komisaři za nebezpečný návrat na trať, kde tvrdil opět něco jiného. Důvodem odstoupení podle něj byla spálená spojka.
„Z předložených důkazů vyplývá, že pilot se pokusil o rychlou 90stupňovou otočku ve směru hodinových ručiček, ale přitom došlo k selhání spojky, v jehož důsledku monopost přejel přes trať. I když se to na videozáznamu jevilo jako potenciálně nebezpečné, za normálních okolností by návrat bylo možné provést. Prošetřovaný incident způsobila porucha spojky,“ uvedli komisaři ve svém rozhodnutí.
Že by Pérez po hodinách spálil spojku a tím se připravil o nadějné páté místo? Za těchto okolností by to znamenalo, že si za vypadnutí může sám. Na tom se shodla i všechna média. „Pérez zkrátka dostal hodiny za safety carem a poté přišel o spojku, když se s vozem pokoušel vrátit na trať,“ píše Motorsport.com.
Samozřejmě, spojka by za takových okolností selhat neměla, ale i kdyby k tomu nedošlo, Pérez by se musel probíjet polem z posledního místa a jeho šance na páté místo a solidní body by byly ztraceny. Co je však ještě horší, jeho verzi o „ztrátě výkonu“ opět nepodpořil Horner.
„Tato situace je stejně bolestivá pro nás jako pro něj. Právě vyšetřujeme přesnou příčinu poruchy, ale zdá se, že dostal hodiny a než pustil spojku, příliš se zahřála,“ řekl Horner.
To je jen další střípek do mozaiky příběhu Sergia Péreze, který se v posledních měsících proměnil na seznam výmluv a zdůvodnění. Vyvážení, pneumatiky, stabilizátor, špatné načasování, žluté vlajky, safety car, ztráta výkonu, „kopanec“ od motoru a podobně. Výmluv jsme slyšeli bezpočet, ale podle všeho to prý nikdy nebyla Pérezova chyba.