Verstappen o vyšetřování: Mám už toho dost
Čtyři hodiny po skončení kvalifikace se muselo přepisovat pořadí na startu i historické statistiky. Pole position dodatečně získal George Russell. Max Verstappen o ni přišel poté, co mu komisaři rozhodli udělit trest ztráty jedné pozice za to, že během kvalifikace jel zbytečně pomalu, čímž vznikla nebezpečná situace. Sám už toho má dost.
Ve třetí části kvalifikace se více jezdců rozhodlo na stejných pneumatikách odjet více pokusů. Po ostrém pokusu však bylo nutné nechat pneumatiky vychladnout, což mnozí dělali během dvou přípravných kol. Aby i Max Verstappen dostal své pneumatiky na optimální teplotu, jel po okruhu velmi pomalu.
Všichni jezdci jsou však povinni dodržovat pokyny ředitele závodu, který z bezpečnostních důvodů před každou kvalifikací stanovuje časový limit pro přejezd mezi čarami SC2 a SC1 – tedy mezi výjezdem a vjezdem do boxů. Jelikož cílová rovinka je mimo tuto zónu, je vhodným místem pro chlazení pneumatik. Zbytek kola je však podle pokynů ředitele závodu nutné ujet za maximálně minutu a 40 sekund.
Maxovi Verstappenovi to však trvalo přibližně 1:57, tedy o sedmnáct sekund více. V přípravném kole jel skutečně velmi pomalu. Aby dodrželi svou časovou deltu, předjeli ho Lando Norris a Fernando Alonso, kteří také byli v přípravných kolech. Nakonec se před sedminásobného mistra světa dostal i Russell, který vysvětlil, že nechtěl dostat penalizaci, a tak za jedenáctou zatáčkou přidal.
Inženýr na konci kola uklidňoval Verstappena, že to je problém ostatních, pokud se rozhodli ho předjet. Komisaři to však viděli jinak a Nizozemce potrestali za zbytečně pomalou jízdu, při které navíc vznikla nebezpečná situace.
— f1videos (@Error20F1) December 1, 2024
„Všichni jsme jeli pomalu. Nevím, co jsem mohl udělat jinak,“ zakroutil hlavou Max Verstappen ještě před vynesením verdiktu. „Už jen fakt, že s tím mám jít za komisaři, mi přijde velmi zvláštní. Příště tedy pojedu i já na plný plyn a budu předstírat nehodu…“
„Měl brzdit. Já jsem brzdil stejně jako auta přede mnou. Nechtěl jsem je dostat do kaše. Pokud mám říct pravdu, mám už toho docela dost takhle na konci sezóny,“ povzdechl si čtyřnásobný šampion.
Komisaři po každé kvalifikaci zkoumají časy přejezdů. Ve většině případů nepřijde trest, protože jezdci předepsaný čas nedodrželi proto, že před sebe pouštěli auta v rychlých kolech. Verstappenovi v očích komisařů rozhodně nepomohlo, že pouštěl i Alonsa s Norrisem, kteří se také jen připravovali na svůj pokus. Nicméně, pokud chtěli dodržet předepsanou deltu, museli Verstappena předjet. Nizozemec upřednostnil chlazení pneumatik.
„Přede mnou byla dvě auta, která si nechávala mezeru, tak jsem si i já musel nechat mezeru,“ řekl k situaci s Norrisem a Alonsem. „Navíc jsem věděl, že každý je v přípravném, ne v ostrém kole. A pak se George rozjel. Chtěl mě předjet. To je v pohodě. Samozřejmě, každý se snaží vypracovat si pozici, aby měl co nejlepší start do kola.“
Russell vzkázal, že se jen držel pravidel. „Nechtěl jsem dostat trest, protože nám je přikázáno, abychom se drželi delty,“ poznamenal pilot Mercedesu. Max Verstappen na margo časového limitu dodal: „Já jsem se držel své delty. Příště přejdu skrz-naskrz!“