logo F1zpravy.czF1online.sk

Waché před novou sezónou necítí sebevědomí: Čeká nás tvrdý boj

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 11. 2024

Red Bull v této sezóně chytal zajíce za ocas. Po letní přestávce se propadla forma monopostu RB20 a inženýři museli „zašívat díry“ horkou jehlou. Nakonec objevili několik chybných rozhodnutí z posledních měsíců a situaci alespoň částečně napravili. Tým však už zdaleka není dominantní a nemá ani nejrychlejší auto, což technického ředitele Pierra Wachého nenaplňuje velkým sebevědomím.

Red Bull si nenechal vzít jezdecký titul, hlavně díky Maxovi Verstappenovi uhájil nejprestižnější primát ve Formuli 1, ale Pohár konstruktérů zřejmě nadobro ztratil. Konec dominance a katastrofální výkony Sergia Péreze způsobily pád týmu až na třetí místo.

Ani vyhlídky Red Bullu před novou sezónou nejsou příliš růžové. Jistě, stále bude patřit k favoritům, ale konkurence je silnější a hlavně zkušenější. Inženýři navíc zatím nenapravili všechny nedostatky monopostu RB20. Jeden z jeho tvůrců, technický ředitel Pierre Waché, neoplývá sebevědomím ani tři měsíce před startem ročníku 2025. „Myslím, že jsme spokojeni s tím, co se nám narychlo podařilo,“ řekl francouzský inženýr.

„Před rokem 2025 však necítím sebevědomí, protože ostatní jsou velmi rychlí. V průběhu celého roku nás čeká tvrdý boj,“ dodal Waché.

V této sezóně přišel o svého patrona Adriana Neweyho. V pozoruhodném načasování se propad Red Bullu prakticky překrýval s odchodem geniálního konstruktéra. Nyní Red Bull musí napravit chyby při vývoji a v roce 2025 znovu bojovat o titul. Podle Wachého je přitom dobré, že si v týmu nejsou jistí svými vyhlídkami.

„Pokud jste v tomto byznysu příliš sebevědomí, je to vaše smrt,“ prohlásil. „Musíte tvrdě pracovat, všichni v týmu musí tvrdě pracovat, a všichni tvrdě pracují. Když se podíváte, kolik zaměstnáváme lidí, aby našli drobná zlepšení výkonnosti, je jasné, že jde o velmi náročný úkol. Necítím sebevědomí, protože kdybych ho cítil, usnul bych na vavřínech a nevrátil se do práce.“

Co nám Red Bull připraví na rok 2025? V roce 2023 dominoval a i v této sezóně měl fantastický nástup. Už na předsezónních testech působil tým velmi sebevědomě, ale ani v Milton Keynes se nevyhnuli chybám. Teď jsme velmi zvědaví, co týmy dokážou během krátké zimy najít a s čím přijdou na předsezónní testy.

„Určitě máme slušné auto na několika typech okruhů. V takovém Vegas na tom nejsme nejlépe, takže zlepšení rychlosti v pomalých zatáčkách a maximální rychlosti na rovinkách patří k našim cílům,“ řekl Waché.

S rychlostí na rovinkách však souvisí odpovídající zadní křídlo a Red Bull se letos rozhodl, že ušetří peníze a nevyrobí specifikaci s nízkým přítlakem pro Monzu a Vegas. Tým vsadil na kalkulované riziko, ale i Max Verstappen přiznal, že to možná nebyl nejlepší nápad. Změní Red Bull své rozhodnutí v roce 2025? A vyplatí se to vůbec, když nás čeká poslední rok tohoto cyklu pravidel?

„Musíme si to promyslet,“ řekl Waché. „Neudělali jsme to z několika důvodů, například kvůli rozpočtu a času. Když neuděláte zadní křídlo, uděláte něco jiného. Možná to byla chyba a musíme to zhodnotit. Musíme najít zadní křídlo, které bude představovat lepší řešení. Není to jednoduchý úkol, ale určitě to prozkoumáme.“

Související zprávy

Diskuze