logo F1zpravy.czF1online.sk

Interlagos se proměnil ve šrotoviště. Po pěti červených vlajkách kvalifikaci ovládl Norris

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 14:22

Dnešní formulový program je pořádně nabitý. Odstartovala ho netradičně načasovaná kvalifikace, kterou muselo ředitelství závodu kvůli nepřízni počasí přesunout na nedělní ráno. V náročných podmínkách jsme viděli spoustu výletů mimo trať a plno incidentů. Odlehčeně můžeme říci, že z Interlagosu se stalo šrotoviště monopostů F1. Nejspokojenější může být nakonec Lando Norris, který bude startovat z pole position.

Tolik nehod v jedné kvalifikaci jsme už pořádně dlouho neviděli. Maršálové museli vytahovat červené vlajky až v pěti případech. Mimo trať a v bariérách se ocitli mladí i staří, nováčci i ostřílení matadoři a dokonce dvojnásobný mistr světa.

V první části odstartoval festival červených vlajek Franco Colapinto, který ztratil kontrolu na výjezdu ze třetí zatáčky a skončil v bariéře. Zkomplikoval tím život Mercedesům, které byly v té době v zóně vypadnutí. Lewis Hamilton nakonec do Q2 vůbec nepostoupil. Ve vysílačce si stěžoval na své auto, které prý bylo zcela neovladatelné. Naopak, vydechnout si mohl Lando Norris, který jen o vlásek proklouzl do druhé části. Ve Formuli 1 stačí desetina sekundy a místo hrdiny na pole position můžete být nula, která vypadla už v Q1.

Tím však nedělní patálie teprve začínaly. V Q2 nezvládl průjezd druhou zatáčkou Carlos Sainz a se svým monopostem také vrazil do bariéry. Tato nehoda měla na průběh kvalifikace menší dopad, protože déšť nesílil, ale následná kolize Lance Strolla vše obrátila vzhůru nohama.

Kanaďan havaroval krátce před koncem Q2 v prvním esíčku téměř na stejném místě jako Colapinto. Katastrofální následky to mělo pro Strolla, ale také pro Red Bull, jelikož Q2 byla v důsledku nehody ukončena předčasně. Max Verstappen i Sergio Pérez nedostali další možnost se zlepšit a vypadli. Otázka však zní, proč FIA čekala s červenou vlajkou tak dlouho? Tak či onak, na vypadnutí Verstappena to nemělo žádný praktický dopad.

Chybě se následně nevyhnul ani nejzkušenější pilot v paddocku Fernando Alonso, který havaroval za jedenáctou zatáčkou. Španěl rozdělil třetí část kvalifikace přibližně na poloviny. Po té první byl v čele Lando Norris.

To však nebyla poslední červená vlajka. Po restartu nezvládl brzdění do první zatáčky Alex Albon, ztratil kontrolu a velmi tvrdě vrazil do bariéry. Ani thajsko-britskému jezdci se nic vážného nestalo, ale nezdálo se být reálné, aby mechanici Williamsu stihli opravit Colapintův i jeho monopost. Krátce po skončení kvalifikačního programu Williams potvrdil, že Albon dnes nenastoupí. Stejná hrozba visí i nad Aston Martinem.

V závěru Q3 jezdcům zůstaly něco přes tři minuty, přičemž podmínky se měly postupně zhoršovat. McLaren upozorňoval průběžného držitele pole position Landa Norrise, že důležité je nehavarovat. Opravovat zničený monopost by totiž nemuseli vůbec stihnout za necelé tři hodiny, které dělily závěr kvalifikace a start závodu.

Norris však překypoval sebevědomím a byť jen o pár setin, ale přece se zlepšil už v prvním kole. Následovala bitva, do které se zapojili oba piloti Racing Bulls i Esteban Ocon, ale každému z nich něco málo chybělo na vedoucí McLaren.

Papájovým pohrozil v závěru vynikající George Russell, který na rozdíl od Norrise absolvoval jen jedno rychlé kolo. V cíli zaostal o 0,173 sekundy a bude startovat druhý. Na kvalifikačním pódiu tuto dvojici doplnil Júki Cunoda.

V Alpine mohou být velmi spokojeni se čtvrtým Oconem a za vynikající kvalifikací Racing Bulls dal tečku Liam Lawson. Charles Leclerc končí šestý před Alexem Albonem, který se umístil výše než Oscar Piastri. Australan tvrdě přebrzdil v první zatáčce a docela tím zahodil svou šanci na pole position.

První desítku uzavřeli Alonso a Stroll, kteří se ještě budou modlit, aby nemuseli startovat z boxové uličky.

Na závěr připomeňme, že Max Verstappen bude startovat se ztrátou pěti míst za výměnu motoru.

Kvalifikace - GP Sao Paula 2024

logo Mercedes
George Russell
logo McLaren
Lando Norris
logo RB
Júki Cunoda
JezdecTýmQ1Q2Q3Ztráta
1.
Lando Norris
McLaren1:30,9441:24,8441:23,405
2.
George Russell
Mercedes1:29,1211:26,3071:23,578+0,173
3.
Júki Cunoda
RB1:29,1721:26,4641:24,111+0,706
4.
Esteban Ocon
Alpine1:29,1711:26,2061:24,475+1,070
5.
Liam Lawson
RB1:30,7581:25,6541:24,484+1,079
6.
Charles Leclerc
Ferrari1:29,8391:26,0971:24,525+1,120
7.
Alex Albon
Williams1:29,0721:25,8891:24,657+1,252
8.
Oscar Piastri
McLaren1:30,1141:25,1791:24,686+1,281
9.
Fernando Alonso
Aston Martin1:30,2071:25,0351:28,998+5,593
10.
Lance Stroll
Aston Martin1:30,5801:26,334
11.
Valtteri Bottas
Stake1:30,6331:26,472
12.
Max Verstappen
Red Bull1:28,5221:27,771
13.
Sergio Pérez
Red Bull1:30,0351:28,158
14.
Carlos Sainz
Ferrari1:30,3031:29,406
15.
Pierre Gasly
Alpine1:29,4201:29,614
16.
Lewis Hamilton
Mercedes1:31,150
17.
Oliver Bearman
Haas1:31,229
18.
Franco Colapinto
Williams1:31,270
19.
Nico Hülkenberg
Haas1:31,623
20.
Kuan-jü Čou
Stake1:32,263

Live

Související zprávy

Diskuze