Jordan je přesvědčen, že ředitelství závodu chtělo v Brazílii uškodit Verstappenovi
O emoce během víkendu v Brazílii nebyla nouze. Postaraly se o ně nejen výkony jezdců na trati či nehody, ale také rozhodnutí ředitelství závodu, které podle bývalého šéfa stejnojmenného týmu Eddieho Jordana nadržuje Landu Norrisovi. Příkladem toho má být načasování červené vlajky v kvalifikaci.
Velká cena São Paula byla pro letošní šampionát klíčová. Postavení jezdců na startu totiž naznačovalo, že Norris by mohl výrazně zmenšit náskok Maxe Verstappena, který měl startovat až ze sedmnáctého místa. Nakonec se to však nepodařilo a Norris dokonce několik bodů ztratil.
Do jisté míry za to mohlo nešťastné načasování fáze VSC, kterou Russell s Norrisem těsně nestihli využít – když se dostali do boxů, traťoví komisaři už mávali zelenými vlajkami. Tímto způsobem se před oba dostaly Alpiny s Maxem Verstappenem. V tu chvíli však ještě nebylo nic ztraceno, protože díky safety caru se dotáhli na trojici vpředu, která měla obuté staré intermediálky ze startu. Nebýt červené vlajky, po restartu by to měli velmi obtížné.
David Coulthard v podcastu Formula For Success mluvil také o tom, zda je vůbec správné mít pravidlo, které jezdcům umožňuje přezout pneumatiky během fáze VSC. „Myslím si, že se to dostalo do takové přirozené polohy, kdy štěstí s načasováním výjezdu safety caru ovládají závodní bohové,“ odpověděl si na vlastní otázku. „Musíme předpokládat, že ředitelství závodu nikdy nehledí na to, kde jsou jednotlivé monoposty na trati…“
„Ale samozřejmě, že hledí! Samozřejmě, že hledí!“ skočil Coulthardovi do řeči rozhořčený Eddie Jordan, který nevěří ve spravedlivý přístup ředitelství závodu. „Chceš mi říct, že k Maxi Verstappenovi to bylo férové, když se objevila červená vlajka? O šest nebo sedm aut později? No tak, Davide, nebuď hloupý.“
„Sám víš, že závodní bohy má ve svých rukou Lando. Oni chtějí, aby Lando vyhrál tento šampionát, ale nevyhraje ho, protože Max ho přelstil. To je všechno,“ prohlásil 76letý rodák z Dublinu, který ve svém projevu narážel na červenou vlajku v kvalifikaci. Ta v závodě totiž pomohla právě jemu.
Max Verstappen však ve skutečnosti na červenou vlajku nedoplatil vypadnutím. Přibližně dvě sekundy po Strollově nárazu do bariéry totiž protnul cílovou čáru Charles Leclerc, který Verstappena sesunul z postupové desáté příčky na nepostupovou jedenáctou. Během těchto dvou sekund procedurálně nebylo možné jízdy přerušit tak, aby Leclerc nestihl dokončit své kolo.
I kdyby ředitelství závodu co nejdříve vyvěsilo červenou vlajku, Verstappen by po případném restartu s největší pravděpodobností nestihl odjet další kolo. Do konce Q2 zbývalo příliš málo času na to, aby stihl absolvovat celé výjezdové kolo z boxů před šachovnicovou vlajkou.
Proč se vlastně na červenou vlajku čekalo tak dlouho? FIA vysvětlila, že nechtěla zbytečně brzy ukončit Q2, když ředitelství závodu vidělo, že Lance Stroll se pokouší zařadit zpátečku a rozjet se. Až po pár desítkách sekund vyšlo najevo, že má poškozené zavěšení a s monopostem se nikam nedostane.
— f1videos (@Error20F1) November 15, 2024
Přerušení jízd tak krátce před koncem Q2 by navíc znamenalo, že už nikdo nestihne vyjet na trať a odjet další kolo. Kdyby se Strollovi následně přece jen podařilo rozjet, FIA by byla pod palbou, že červenou vlajku vyvěsila zbytečně brzy a nikomu už nedala šanci se zlepšit. Strollovo vysvobození bylo jedinou nadějí pro ostatní, že ještě budou mít možnost pohnout s výsledky.
„No, podívej, nevím, jestli je to pravda. Myslím si, že závodní bohové jsou někdy zkrátka…“ pokračoval Coulthard, kterému Jordan opět skočil do řeči. „Ale je to pravda, ne? Ta červená vlajka nebyla správná! Byla to chyba! Vždyť mu to posrala, ne?“