logo F1zpravy.czF1online.sk

Sainz doručil cenné vítězství! Verstappena po dalším souboji s Norrisem potrestali komisaři

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 23:35

Carlos Sainz se dočkal svého vytouženého (a možná posledního) vítězství s Ferrari. Španělský závodník možná zaváhal na startu, ale svou chybu rychle napravil a dominantním způsobem si dokráčel pro vítězství. Za ním se však odehrál další památný souboj mezi Maxem Verstappenem a Landem Norrisem. Tentokrát na to ale pořádně doplatil nizozemský závodník.

Carlosu Sainzovi start nevyšel a nedokázal pokrýt Maxe Verstappena, který se dostal na jeho úroveň a v první zatáčce si na vnitřní straně bez problémů poradil. Sainz si zkrátil šikanu, ale následně sportovně vrátil pozici pilotovi Red Bullu. Kromě muže na čele se pořadí v nejlepší čtyřce nezměnilo.

V hloubi pole však došlo k velmi nepříjemné nehodě, když se monopost Júkiho Cunody v plné rychlosti roztočil na rovince. Způsobil to kontakt s Alexem Albonem, který rovněž ze závodu vypadl. Pilot Williamsu se ocitl v sendviči mezi Cunodou a Pierrem Gaslym a v dané chvíli nemohl nic udělat.

Výborný start měl Sergio Pérez, který se posunul o pět míst, ale Mexičan se dopustil školácké chyby. Nevešel se totiž na své startovní postavení a byl dobrý metr za bílou čarou. I když svou vinu popíral, pohled na opakované záběry byl naprosto jasný a komisaři mu udělili pětisekundový trest.

Sainz se ujal vedení a Verstappena potrestali komisaři

Po nehodě Cunody vyjel na trať safety car a závod se neutralizoval s Red Bullem na čele. Restart proběhl na konci 6. kola a Verstappenovi vyšel perfektně. Sainz to ale nechtěl nechat jen tak a v úvodu 9. kola se s pomocí DRS vrhl do útoku. Maxovi se v první zatáčce dostalo vlastní medicíny, když na něj Carlos zaútočil z velké dálky a využil toho, že pilot Red Bullu nechal vnitřní stranu nechráněnou.

Ještě dramatičtější situace nastala v následujícím kole, kdy se na Verstappena vrhl Norris ve čtvrté zatáčce. Opět se pustil na vnější stranu a Max ho znovu vytlačil. Lando si zkrátil trať přes trávu a přestože byl na apexu před Verstappenem, pokusil se mu vrátit pozici v osmé zatáčce. Verstappen si však pozici vzal tak neohrabaně, že oba skončili mimo trať. Charles Leclerc toho využil a posunul se na druhou příčku.

Verstappen se sice udržel před Norrisem na třetím místě, ale komisařům se jeho počínání vůbec nelíbilo a za vytlačování ve čtvrté zatáčce mu udělili desetisekundovou penalizaci. „Deset? To je docela působivé,“ reagoval ironicky Max ve vysílačce.

Na Verstappena však čekala další pohroma. Komisaři ho totiž potrestali nejen za manévr ve čtvrté zatáčce, ale také v osmé. Následoval další desetisekundový trest, takže dohromady dostal dvacet sekund a jeho naděje na vítězství se v podstatě rozplynuly.

Další vyhrocený souboj svedli v průběhu závodu Sergio Pérez a Liam Lawson. Byl to pořádně tvrdý střet, možná i o sedačku v Red Bullu. Došlo ke kontaktu, ze kterého si Pérez odnesl značné poškození, a jeho boj v domácím závodě v podstatě skončil. Komisaři nezasáhli.

Norris žádá morální satisfakci

Ani dvacetisekundový trest nezabránil Norrisovi, aby si to s Verstappenem na trati vyřídil. Ve 26. kole se dostal do DRS za Red Bullem a zdálo se, že touží po morální satisfakci a chce Maxe na trati porazit. Pneumatiky na monopostu RB20 v této fázi selhávaly a stratégové se raději vyhnuli zbytečnému souboji výměnou v boxech. Max strávil u mechaniků mučivých 24 sekund a na trať se vrátil na 15. místě před Pérezem.

Verstappen na čerstvých pneumatikách zahájil rychlý postup vpřed, aby minimalizoval škody. V té chvíli začali piloti středu pole zajíždět do boxů a uvolnili mu cestu. Na konci 30. kola zamířil k mechanikům Lando Norris, který se nemohl spoléhat na undercut Leclerca, jelikož měl Monačan šestisekundový náskok.

Leclerc a George Russell následovali k mechanikům hned v dalším kole, Sainz zastavil na konci 32. kola, čímž si muži na čele zkompletovali své strategie beze změny v pořadí. V této fázi bylo vše nachystáno na klidný dojezd do cíle závodu na 71 kol.

Verstappen postoupil na sedmé místo a když Piastri ve 40. kole zajel do boxů, byl šestý. V té chvíli se však ocitl za Mercedesy a potřeboval pořádně zabrat. Paradoxně se mu ale do cesty postavil vlastní monopost. „Tyto gumy nefungují,“ stěžoval si Verstappen ve vysílačce.

Norrisova závěrečná ofenziva

V této fázi závodu se na trati moc nedělo. V 50. kole nás trochu probral Lewis Hamilton, který se dostal do DRS za týmovým kolegou Georgem Russellem. Verstappen na šestém místě v té chvíli nepředstavoval hrozbu a piloti Mercedesu dostali povolení zabojovat o čtvrté místo. Hamilton však neměl dostatečnou rychlostní výhodu a svého týmového kolegu pronásledoval dlouhá kola.

Situace se vyostřila 12 kol před koncem, když o kolo pomalejší piloti zpomalili více Charlese Leclerca než Landa Norrise. V úplném závěru se rozhořel boj o druhé místo a důležité body do šampionátu. McLaren měl jasnou rychlostní převahu a Norris přinutil Leclerca k chybě.

Monačan pod tlakem téměř vyletěl v poslední zatáčce. I když to zázračně zachránil, druhé místo bylo ztraceno a Norris si připsal další tři cenné body do obou šampionátů.

V 66. kole se Hamiltonovi konečně podařilo předjet Russella a získat čtvrté místo. O poslední epizodu závodu se postaralo Ferrari s Charlesem Leclercem. Červený tým měl na konci závodu náskok celého pit stopu na piloty Mercedesu a rozhodl se využít příležitosti k zisku dalšího mistrovského bodu.

Carlos Sainz zaslouženě zvítězil na Velké ceně Mexika. Nejrychlejší muž víkendu získal tak potřebné vítězství, možná své poslední s Ferrari. Druhé místo vybojoval Lando Norris, který v šampionátu stáhl deset bodů na Maxe Verstappena. Třetí skončil Charles Leclerc před piloty Mercedesu a na šestém místě se umístil Verstappen. Ten nemusí panikařit, stále má v šampionátu velký náskok, ale jeho agresivní styl se mu v Mexiku nevyplatil.

Chvála patří i pilotům Haasu. Americký tým pokračuje ve skvělé jízdě, Kevin Magnussen skončil sedmý a Nico Hülkenberg devátý. Mezi ně se vešel Oscar Piastri, kterému se nepodařilo stoprocentně minimalizovat škody. Bodovanou desítku uzavřel Pierre Gasly.

Ferrari se tento víkend posunulo před Red Bull a stáhlo spoustu bodů na McLaren. Aktuálně dělí první dva týmy 29 bodů.

Příští víkend zakončíme americkou trojičku závodem v Brazílii. Čeká nás další kontroverzní diskuse po dalším souboji Verstappena s Norrisem a také pokračování boje o Pohár konstruktérů.

Závod - GP Mexika 2024

logo McLaren
Lando Norris
logo Ferrari
Carlos Sainz
logo Ferrari
Charles Leclerc
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Carlos Sainz
Ferrari1:40:55,800711.1:20,13725
2.
Lando Norris
McLaren+4,705713.1:19,69118
3.
Charles Leclerc
Ferrari+34,387714.1:18,33616
4.
Lewis Hamilton
Mercedes+44,780716.1:20,37112
5.
George Russell
Mercedes+48,536715.1:20,73110
6.
Max Verstappen
Red Bull+59,558712.1:20,8728
7.
Kevin Magnussen
Haas+1:03,642717.1:20,6376
8.
Oscar Piastri
McLaren+1:04,9287117.1:20,0644
9.
Nico Hülkenberg
Haas+1 kolo7010.1:20,7482
10.
Pierre Gasly
Alpine+1 kolo708.1:21,2741
11.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo7014.1:21,311
12.
Franco Colapinto
Williams+1 kolo7016.1:20,090
13.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo7020.1:20,659
14.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo7015.1:21,085
15.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo7019.1:21,553
16.
Liam Lawson
RB+1 kolo7012.1:19,502
17.
Sergio Pérez
Red Bull+1 kolo7018.1:19,209
-
Fernando Alonso
Aston Martinnedojel1513.1:22,722
-
Alex Albon
Williamsnedojel09.-
-
Júki Cunoda
RBnedojel011.-

Live

Související zprávy

Diskuze