logo F1zpravy.czF1online.sk

Nerovnost na trati způsobila selhání Russellova křídla, prozradil Mercedes

George Russell
© LAT Images/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala1. 11. 2024

George Russell musel většinu nedělního závodu odjet se zlomenou klapkou předního křídla. K jejímu poškození došlo navzdory tomu, že britský závodník s nikým nekolidoval. V Mercedesu si proto lámali hlavy nad tím, co způsobilo její selhání. Nakonec za viníka označili „extrémní“ okolnosti a hrbol na trati.

Režie přímého přenosu nám v neděli nabídla také pohled na přední křídlo George Russella, ze kterého bylo zřejmé, že jeho levá strana je poškozena. Už i při poměrně nízké rychlosti klapka spadla do horizontální polohy. Russell proto v zatáčkách přicházel o přítlak, ale nakonec dorazil do cíle, aniž by absolvoval dodatečnou zastávku.

Šéf traťových inženýrů Andrew Shovlin vysvětlil, co selhání předcházelo. „V televizi jsme viděli dost přesvědčivé záběry, které ukazovaly, co se stalo. Právě se připravoval na předjížděcí manévr, při čemž musel jet středem trati. Na tom místě se však nachází velký hrbol, který trefil v plné rychlosti.“

„Když máte aktivované DRS, auto jede rychleji, protože máte menší odpor. Zároveň s tím ale ztratíte přítlak na zadním křídle, což přední křídlo přitlačí blíže k zemi,“ popisuje efekt otevřeného DRS. „Auto tedy jelo extrémně nízko nad tratí, když přední část podlahy tvrdě narazila na hrbol. Tento náraz byl dostatečně tvrdý na to, aby způsobil selhání klapky.“

Přední křídlo Mercedesu je již od jara pod drobnohledem soupeřů. Někteří se dívají přes prsty na to, jak je flexibilní. Nelze tedy vyloučit, že i flexibilita předního křídla souvisí s tímto selháním. „Potřebujeme zajistit, aby se to už nezopakovalo. Auto by mělo být schopno něco takového ustát, ale byl to dost extrémní případ.“

Russell přesto poměrně dlouho držel za sebou týmového kolegu Lewise Hamiltona. Podle Shovlina hendikep nebyl tak velký, aby si vynutil další zastávku v boxech. Russell totiž ztrácel v zatáčkách, ale na druhé straně něco získával na rovinkách. Pomohla mu i nadmořská výška; stejné poškození by na jiném okruhu znamenalo zhruba o 23 procent vyšší úbytek přítlaku oproti tomu, co ztratil v Mexiku.

„Měli jsme štěstí, že klapka zcela neodpadla. Když do někoho narazíte, může se to stát,“ pokračuje Andrew Shovlin. „Stalo se však jen to, že klapka spadla do nejnižší pozice a on ztratil aerodynamický balanc auta. Pokračovat v jízdě bylo bezpečné, ale znamenalo to výraznou nedotáčivost. Musel jezdit s tímto problémem.“

„Odvedl opravdu dobrou práci, protože zpočátku jsme si nebyli jisti, jestli později nebude nutné křídlo vyměnit. Ukázalo se však, že dokázal minimalizovat časovou ztrátu, takže jsme ho mohli nechat na trati a jet až do cíle,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze