logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Jose Verstappena je třeba si posvítit na komisařskou sestavu

Jos Verstappen
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 10. 2024

Nestává se často, aby Max Verstappen obdržel dva desetisekundové tresty v jedné velké ceně. Právě kvůli těmto penalizacím, které si podle FIA vyžádal sám svojí agresivní jízdou, nakonec spadl i za dvojici Mercedesů. S tímto výsledkem není jeho tým vůbec spokojen. Otec Jos Verstappen ukazuje prstem na komisaře. Údajně nerozhodují spravedlivě.

Během sedmi dnů se vše otočilo. Zatímco po závodě v USA si McLaren stěžoval na Verstappenovy výpady v brzdné zóně, po Mexiku své soupeře za totéž kritizoval Christian Horner. Něco podobného se stalo i v souvislosti s komisaři. Po závodě v Austinu chtěl Toto Wolff poukázat na to, že mezi komisaři je „černá ovce“, a nyní se této štafety chopil Jos Verstappen.

Podle Jose je agresivní jezdecký styl jeho syna legitimní strategií, jak své soupeře zahnat do kouta. Uvědomují si totiž, že pokud i oni půjdou do souboje plnou parou vpřed, pravděpodobnost srážky dramaticky stoupne — toto „šikanování“ soupeřů Nizozemci přinášelo ovoce například v roce 2021.

„Norris si teď může o to víc říkat: Musím být opatrný,“ přikývl Jos Verstappen v rozhovoru pro De Telegraaf. „Ten druhý incident s Maxem už byl možná trochu přehnaný, ale trochu ho to přemohlo. Můžeme se o tom bavit do němoty, ale nic to na věci nezmění. Max musí jezdit tak, jak jezdit chce. Musí dělat takové věci, protože auto není dostatečně dobré. Dělá maximum pro to, aby tento titul vyhrál.“

Bývalý závodník následně hledal viníky v řadách komisařů. „Max nezmění svůj jezdecký styl jen proto, že zde máme pár komisařů, kteří ho nemají rádi.“

Jos Verstappen má podle nizozemského deníku narážet na Johnnyho Herberta, který rozhodoval například o Verstappenově trestu v Rakousku, ale také na Tima Mayera, syna spoluzakladatele McLarenu Teddyho Mayera.

Nedělní verdikty však podle Směrnice o jezdeckých standardech byly správné. Verstappen může spíše narážet na fakt, že zatímco v USA dostal Lando Norris jen pětisekundový trest, obě Verstappenovy penalizace byly desetisekundové. Komisaři v Austinu hovořili o polehčujících okolnostech, které už v Mexiku nenašli — toto je do velké míry na subjektivním posouzení komisařů.

„FIA by si měla velmi pozorně posvítit na sestavu komisařů, na to, kým vlastně tyto posty obsazuje, a zda zde nedochází ke střetu zájmů,“ pokračoval Verstappen. „Například z řad bývalých jezdců, kteří projevují větší sympatie směrem k jistým pilotům a týmům.“

Kromě toho, že FIA by měla některé komisaře nahradit, by se měly i okruhy zamyslet nad lepším řešením výběhových zón. „Na mnoha okruzích jsou nyní obrovské výběhové zóny. Pilot má pak prostor k tomu, aby jezdil vedle trati. Štěrková zóna na tom místě by způsobila velký rozdíl.“

Piloti na vnější straně by si v případě štěrku dávali mnohem větší pozor, protože by na něj doplatili více než obránce, i kdyby měli na zatáčku právo. Kdyby Norris za čtvrtou zatáčkou vyjel do štěrku, zřejmě by se nestihl vrátit na trať před Verstappenem, a pokud ano, riskoval by poškození monopostu. Verdikt komisařů by byl stejný, jen desetisekundová penalizace pro Verstappena by měla ve skutečnosti menší důsledky.

„Co se však Maxe týče, nejdůležitější je to, že není dobrý samotný základ, kterým je auto. Mohli jste to vidět i na výkonu jeho kolegy. V závodě byl od Red Bullu rychlejší dokonce i Haas,“ doplnil nespokojený otec.

Na závěr doplňme, že v Brazílii budou o trestech rozhodovat Gerd Ennser, Andrew Mallalieu, Johnny Herbert a Luciano Burti.

Související zprávy

Diskuze