logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Herberta se Verstappen nepoučí, obvinění ze zaujatosti odmítá

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala31. 10. 2024

Komisaři dali Maxi Verstappenovi v Mexiku po prstech. Budou mít však dvě desetisekundové penalizace nějaký výchovný efekt? Podle Johnnyho Herberta, bývalého závodníka a komisaře z VC Mexika, se Verstappen z penalizace nepoučí a bude pokračovat stejně agresivním stylem jako dosud.

Směrnice o jezdeckých standardech se zatím nemění. Je tu jistá šance, že se je podaří změnit na setkání jezdců před VC Kataru, ale není příliš velká. George Russell už prozradil, že okamžitou změnu pravidel by schválilo devatenáct jezdců z dvaceti, ale získat souhlas toho posledního může být problém.

Do konce roku se tak bude jezdit se stejnými pravidly, což Maxe Verstappena bude vybízet k tomu, aby svůj styl neměnil. A žádný vliv nebudou mít ani tresty, řekl Johnny Herbert. „Tyto tresty z Mexika nezastaví Maxe Verstappena v tom, aby Landa Norrise v budoucnu nevytlačoval z trati. Verstappen měl v úmyslu jediné, a to pokusit se to zařídit tak, aby Ferrari získalo double. Myslím si, že přesně to měl Verstappen v úmyslu. Chápu, proč to udělal, ale nesouhlasím s tím. Nemyslím si, že by se našlo mnoho lidí, kteří by s tím souhlasili.“

Max Verstappen v podstatě může být s výsledkem závodu spokojený a paradoxně si penalizací pomohl. Vzpomínáte si, jak si v Saúdské Arábii Kevin Magnussen zkrátil trať, aby se udržel před balíkem monopostů a pomohl Nicovi Hülkenbergovi? Něco podobného udělal Verstappen v Mexiku, jen s tím rozdílem, že z toho profitoval sám.

Holanďan si v první řadě uvědomoval, že se nemusí bát být agresivní; kdyby s Norrisem vypadli, skutečným vítězem by byl on, protože Norris by měl o jeden závod méně na smazání ztráty. Výhodné to však bylo i v případě, že by ke kontaktu nedošlo. Díky tomu se totiž Verstappen udržel před Norrisem, kterého celý první stint zdržoval. Nebýt toho, Norris by na konci mohl dotahovat Charlese Leclerca a kdoví, jestli by nevyhrál. Nezapomeňme, že Leclerc se dostal před Norrise právě v momentě, kdy ho Red Bull vytlačil mimo trať za osmou zatáčkou.

Jak to nakonec dopadlo z hlediska mistrovských výpočtů? Verstappen svým manévrem mimo trať sice ztratil kolem čtyř bodů ve prospěch Mercedesu, ale Norrisovi jich vzal až sedm — rozdíl mezi prvním a druhým místem je větší než mezi čtvrtou a šestou příčkou.

Snad i to je důvod, proč někteří bývalí piloti v čele s Martinem Brundlem a Damonem Hillem konstatovali, že Verstappen může být rád, že nedostal přísnější trest.

Johnny Herbert vysvětlil, jak probíhalo rozhodování. „Postupovali jsme v souladu se směrnicemi. Týmy souhlasily s našimi rozhodnutími. Přijali jsme správná rozhodnutí, dvacet sekund penalizací pro Maxe Verstappena nebylo přehnaně přísných. Byl Verstappenův styl jízdy za hranou? Ano, byl.“

„Verstappenův styl jízdy je tvrdý, zejména když soupeře vytlačí z trati. Podle mě, současných jezdců, bývalých jezdců i komisařů je to jasně za čárou. Já jsem Verstappenův velký fanoušek a strašně mě frustruje, když jezdí jako v Mexiku. On to nepotřebuje, v kokpitu je dobrý. V tomto bodě šampionátu mu stačí vyhýbat se problémům a jezdit nejlépe, jak umí,“ dodal bývalý pilot týmů jako Lotus, Benetton či Sauber.

Herbertovi je stejně jako Brundlovi líto, že Verstappen devalvuje své mistrovství špinavostmi na trati. „Verstappen se občas dostane do tak hrozného stavu mysli, že se pokusí získat výhodu vytlačením soupeře z trati, aby Ferrari mohlo získat double… Verstappen si potřebuje uvědomit, že takové věci nemusí dělat. Stačí vyhrát nejčistším způsobem, jakým se dá.“

Jsou komisaři objektivní?

Johnny Herbert musel reagovat i na jedno vážné obvinění ze strany Jose Verstappena, který vyzýval FIA, aby si posvítila na komisaře. Někteří prý nerozhodují zcela objektivně, ale podle svých sympatií.

„Pokaždé se objevuje tento problém, že my jako britští komisaři máme být ‚zaujatí‘,“ zavrtěl hlavou Johnny Herbert. „Když však sedíme v kanceláři, držíme se pravidel a směrnic FIA. Podle nich posuzujeme, co se děje na trati. Je směšné tvrdit, že jde o zaujatost. Není to tak. U verdiktů se snažíme být co nejspravedlivější.“

„Problém máme s jezdeckou taktikou, kterou vidíme na trati. Jisté jezdecké styly nejsou v souladu se směrnicemi a situace v Mexiku ukázala, že jsme přijali správné rozhodnutí. V Mexiku byli kromě mě komisaři i Američan, Belgičan a Brazilec (Alfonso Oros Trigueros je Mexičan, pozn. red.) a každý má stejný hlas. Mluvit o zaujatosti je směšné,“ uvedl s dodatkem, že v Brazílii na svém přístupu nic měnit nebudou. „Máme směrnice a těch se budeme držet.“

Související zprávy

Diskuze