logo F1zpravy.czF1online.sk

„Veterán“ Lawson: Startoval poslední, bodoval a na Péreze ztratil 11 sekund

Liam Lawson pred Sergiom Pérezom
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 07:40

Liam Lawson se po roční pauze vrátil do kolotoče Formule 1 ve velkém stylu. Úvodní závod měl mít spíše aklimatizační charakter, ale mladý Novozélanďan okamžitě udeřil plnou silou. S konečným devátým místem je spokojený on i celý Red Bull, snad s výjimkou Sergia Péreze.

Christian Horner a Helmut Marko už od VC Singapuru krotili očekávání. Na uvítanou měl totiž Liam Lawson dostat penalizaci za výměnu motorových komponentů, kvůli které startoval až z poslední příčky. To mu však nezabránilo navázat na vynikající výkony z loňského roku.

Po 56 kolech s obrácenou strategií, kdy startoval na tvrdé směsi, několika krásných soubojích a zejména odvetě s Fernandem Alonsem, se Liam Lawson probojoval na deváté místo. V Red Bullu ho mohou vynášet do nebes nejen díky zisku dvou bodů, ale i proto, že se po zastávce dostal před Júkiho Cunodu, a dokonce v cíli ztratil na Sergia Péreze z Red Bullu jen 11,491 sekundy.

Pokud Helmut Marko myslel vážně slova o tom, že za rok by chtěl mít v hlavním týmu juniora, Lawson nezačíná klepat, ale celou silou bušit na dveře. Je však třeba v podobných výkonech pokračovat.

„Pokud vám mám říct pravdu, když naskočil do auta, působil jako veterán,“ chválí Liama Lawsona Christian Horner. „Je skvělý a s touto jízdou může být velmi spokojený. Odjel vynikající velkou cenu. Startoval devatenáctý, skončil na bodech a předvedl skvělé manévry. Může být spokojený.“

Lawson přitom ještě není při plné síle. V rozhovoru pro Sky Sports přiznal, že po roční pauze je stále trochu „ztuhlý“. „Můžete trénovat a připravovat se tak intenzivně, jak jen chcete, ale nic vás nepřipraví na jízdu v těchto autech. Popravdě jsem během posledních dvanácti měsíců pracoval tvrději než kdykoliv předtím, abych byl fyzicky připraven. Nejezdil jsem však. Jen trochu jsme testovali, takže to bylo náročné.“

V noci z neděle na pondělí se mu určitě spalo dobře, ale nejen kvůli únavě. „V pátek před kvalifikací to byl boj s jediným tréninkem. Když se necítíte úplně komfortně, nemáte dobrý pocit z toho, že byste auto v zatáčkách ovládali tak, jak byste chtěli. Bylo to těžké. Chtěl jsem se dostat až na konec víkendu a cítit se komfortně, což se nám asi podařilo.“

Lawson může být také pyšný na svou sobotní kvalifikaci, ve které se z pochopitelných důvodů snažil jít naplno jen v první části. V Q1 však dokázal zajet lepší čas než Júki Cunoda v Q2, navzdory dvěma skutečnostem. Za prvé, auto měl nastaveno zejména na závod, protože v týmu věděli, že bude startovat z poslední příčky, a za druhé, Japonci v Q2 pomáhal se zákrytem.

První krok na cestě ke stabilní sedačce pro příští rok se povedl. „Vím, že mají ode mě jistá očekávání, ale v konečném důsledku i já mám od sebe nějaká očekávání. Chci zůstat ve Formuli 1 a v příští sezóně mít místo na plný úvazek. Tento závod je pro to klíčem. Já pojedu víkend po víkendu. Tento víkend jsme byli silní, teď se musíme koncentrovat na Mexiko.“

„Dobře si uvědomuji, co ode mě očekávají, ale tak to funguje už od mých šestnácti let, kdy jsem byl juniorem. Vždy na vás vyvíjejí tlak, takže na tom se nic nemění,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze