logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff si stěžuje na zaujatost: Nejsou to komisaři, ale jeden komisař…

Toto Wolff
© X/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 10. 2024

Mercedes se letos nedostal do boje o titul, ale Toto Wolff se přesto po Velké ceně USA rozhodl, že nebude dbát na hrozby trestů a „odjistí časovanou bombu“. V Austinu se rozdávaly tresty za opuštění trati a ponechání si výhody, ale jeden z nich byl i za vytlačování z trati, který dostal George Russell. Ačkoli to na závod pilota Mercedesu nemělo vliv, Wolff se neudržel a, i když možná nepřímo, obvinil komisaře FIA ze zaujatosti.

George Russell dostal v úvodní fázi závodu pětisekundový trest za vytlačení Valtteriho Bottase z trati. Současný pilot Mercedesu zaútočil na bývalého pilota Mercedesu ve dvanácté zatáčce, poslal to na vnitřní stranu a zůstal na trati, ale Bottas se ocitl mimo ni. Z nějakého důvodu to bylo oceněno pětisekundovým trestem. Jindy bychom si toho možná ani nevšimli, protože na celkový výsledek závodu to nemělo vliv, ale ve světle počínání Maxe Verstappena téhož dne dostal tento incident později nový rozměr.

Nejprve se však podívejme na vysílačku ze závěru závodu mezi Russellem a Wolffem.

Russell: „Dostal Verstappen trest za tu první zatáčku?“
Wolff: „Ne, nedostal trest. Na konci dostal trest Lando, protože ho předjel z vnější strany poté, co ho vytlačil z trati. Zřejmě rozhodují zaujatě.“
Russell: „To je zvláštní.“

Pilot Mercedesu dostal jako jediný trest za vytlačování z trati, přestože při souboji zůstal na trati. Naopak Max Verstappen se při souboji s Landem Norrisem dvakrát ocitl mimo trať – jednou v prvním kole, podruhé při rozhodujícím souboji pět kol před koncem – a trest za vytlačování nedostal. Opravdu si pilot na vnitřní straně může dělat cokoli? Bez ohledu na to, zda Norris předjížděl mimo trať, nebo ne, co lze podle pravidel považovat za vytlačování? A pokud Russell skutečně vytlačil Bottase, proč nebyly takto posouzeny i ostatní souboje, včetně toho mezi Verstappenem a Norrisem?

Toto Wolff má na tuto záležitost jasný názor. I když se snažil jen naznačovat, ve výsledku je každému jasné, co tím chtěl říct. „Je to nekonzistentní rozhodování. V pátek jsme viděli několik navlas stejných soubojů o pozice jako ten Georgea s Valtterim, které nebyly potrestány,“ začal šéf Mercedesu v rozhovoru pro televizi Sky.

„Dostat takový trest je velmi zvláštní a bizarní. Myslíme si, že víme, proč jsme ho dostali, ale nemůžu to říct v televizi,“ prohlásil Wolff.

Reportér Ted Kravitz, který šéfa Mercedesu zpovídal, se nenechal odbýt a ptal se, co tím chtěl říct. „Někdy jsou tam vzájemné korelace,“ řekl tajemně Wolff, čemuž nerozuměl ani Kravitz. „Korelace mezi…?“ zeptal se Rakušana. „Rozhodování je někdy zajímavé,“ odpověděl Toto po dlouhém a hlubokém zamyšlení.

Kravitz, stejně jako my všichni, stále nechápal. „Korelace mezi některými rozhodnutími a lidmi, kteří je dělají?“ zeptal se dlouholetý reportér. Tentokrát už pochopil a trefil hřebík na hlavičku.

„Ano, teď jste to řekl správně,“ přikývl Wolff. „Já jsem to řekl, ale jen se snažím pochopit, co jste vy řekl,“ reagoval reportér Sky.

Po krátké odbočce k vypadnutí Lewise Hamiltona se však šéf Mercedesu ještě jednou vrátil k FIA. Vlastně to udělal, aniž by se ho na to Kravitz vůbec ptal. Rozhovor zakončil reportér konstatováním, že všichni si mohou vyslechnout, co Wolff řekl Russellovi do vysílačky po závodě.

„Řekl jste komisaři. Já bych neřekl komisaři, ale možná komisař,“ prohlásil Wolff, čímž potvrdil, že je zde jeden konkrétní člověk, který je podle něj důvodem takových rozhodnutí.

„Práce komisaře je velmi náročná a někteří z nich jsou velmi dobří, někteří se velmi snaží a musíme salutovat těmto lidem,“ uzavřel Toto rozhovor na pozitivní notu, ale tou poslední větou určitě nepřekryje svá předchozí slova.

Komisaři VC USA byli Garry Connelly, Derek Warwick, Loïc Bacquelaine a Dennis Dean, přičemž hlavně Connelly představuje v tomto oboru stálici. Zajímavostí je, že Connelly a Warwick dohlíželi i na osudovou Velkou cenu Abú Dhabí v roce 2021, ale tam působili jen v roli statistů, protože nemohli zvrátit žádné z rozhodnutí tehdejšího ředitele závodu Michaela Masiho.

Související zprávy

Diskuze