Hamilton chválí inovátory v Red Bullu a uvažuje, zda jim zařízení nepomohlo k titulům
Hlavním tématem Velké ceny USA se stává záhadné zařízení Red Bullu, kterým podle konkurence mohla být porušována pravidla parc fermé. Všichni se nyní ptají, co mohli červení býci získat jeho využitím. Lewis Hamilton na jedné straně pochválil technické oddělení v Milton Keynes za jeho dovednost, ale na druhé straně se zamyslel, zda se Max Verstappen nedostal k titulům i díky němu.
V tomto případě se nejedná o žádnou věc dávné minulosti, při které bychom mohli spekulovat, zda v tom či onom roce Red Bull mohl získat výhodu. Monoposty rakouské stáje byly totiž vybaveny zařízením pro rychlou změnu výšky tzv. tácu monopostu, a to i během nedávné VC Singapuru, na které konkurence upozornila FIA na jeho existenci. Federace se následně dohodla s „červenými býky“ na dalších krocích, které zaručí, že takový nástroj nejen že nebude využit, ale ani jej během parc fermé nebude možné snadno použít.
Pokud by byla jeho aktivace tak jednoduchá a dala se provést přímo z kokpitu tlačítky na volantu, jak to naznačovali někteří insideři ve čtvrtek, čistě teoreticky by jej piloti mohli použít i během závodu. To bychom však už příliš spekulovali, protože o zařízení máme příliš málo informací a nevíme, zda se skutečně aktivuje tlačítky, jestli je v kokpitu jiný mechanismus, nebo není jezdci vůbec k dispozici. Pokud by totiž šlo o nějakou páku, mohli bychom předpokládat, že FIA by ji odhalila už dávno a inženýry se na ni zeptala.
Konec kompromisům?
Red Bull však ani není podezříván z nastavování světlé výšky uprostřed závodu, ale během parc fermé. I když měnit toto nastavení přímo během velké ceny a využít jiné parametry na rovinkách a v zatáčkách by bylo velmi výhodné — a tím by se mohlo předejít například poskakování —, k zahození rozhodně není ani změna výšky během parc fermé mezi kvalifikací a závodem.
Týmy už před kvalifikací musí počítat s tím, že se stejně nastavenou podlahou budou jezdit i ve velké ceně, kdy je monopost o přibližně 100 kg paliva těžší a blíže k zemi. Aby nebyl ze závodu diskvalifikován, inženýři musí nastavit podlahu do dostatečné výšky, aby se během více než 305 závodních kilometrů nezbrousila až příliš.
To však ubírá monopostu přítlak v kvalifikaci. V ní však ještě není třeba hledět na opotřebení desky, ale jen na maximální přítlak. Pokud by Red Bull po kvalifikaci dokázal zvýšit světlou výšku, v kvalifikaci by měl maximum přítlaku a v závodě by mohl jet naplno, aniž by se bál diskvalifikace.
Red Bull je tým inovátorů
„Já jsem se o tom doslechl jen krátce předtím, než jsem sem přišel,“ odpověděl Lewis Hamilton na otázku televize Sky Sports, kterou zajímal jeho pohled na toto téma. „Myslím si však, že druhým jménem tohoto sportu je inovace. Red Bull je lídrem a inovuje.“
„V konečném důsledku všechny týmy zkoumají pravidla, snaží se je masírovat a vytěžit z nich maximum, dokonce, i když je to už trochu za hranou. Je třeba jen neustále vyvíjet a věci lépe kontrolovat,“ uznal sedminásobný šampion.
V moderní, velmi vyrovnané Formuli 1 je to skutečně o tom, kdo využije šedé zóny ve svůj prospěch. „V konečném důsledku odvedli lepší práci. Kdo ví, jak dlouho to měli k dispozici, a přitom vyhrávali šampionáty. To se možná teď skončí.“
„Nemyslím si však, že by tohle byla ta jedna věc, která je zastaví, ale podle mě, stejně jako všichni ostatní, i my se musíme nadále snažit být inovátory a lídry, ne se jen usilovat někoho dohánět,“ doplnil pilot Mercedesu.
Odpovědi na nejpalčivější otázky však už zřejmě nikdy nedostaneme. Piloti Red Bullu ve čtvrtek ujišťovali, že k zařízení neměli žádný přístup, nemohli jej aktivovat, a tedy nová dohoda s FIA a úpravy na monopostu nebudou mít žádný vliv na jeho výkonnost.
Pravdivost těchto tvrzení si už nikdy nebudeme moci ověřit. Většina týmů si totiž do USA přivezla balíčky vylepšení, které beztak otřesou rozložením sil a tím pádem mohou zcela zamaskovat potenciální vliv tajemného zařízení Red Bullu, resp. jeho zrušení.