logo F1zpravy.czF1online.sk

Organizátor slibuje, že jezdci okruh v Austinu ani nepoznají

Sergio Pérez a Sebastian Vettel
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala15. 10. 2024

Po dlouhé podzimní přestávce se Formule 1 konečně vrací. Čeká ji americká závodní trojice, kterou odstartuje VC USA v Austinu. Organizátoři se už příchodu hvězd Formule 1 nemohou dočkat a avizují, že se mají na co těšit. Trať totiž dostala zbrusu nový asfaltový koberec.

„Vypadá to jako úplně nová trať, no ne?“ pyšnil se týden před Velkou cenou USA šéf okruhu Bobby Epstein pro Austin American-Statesman. „Jezdci z ní budou mít pocit, že je to úplně jiná trať. Za ta léta jsme udělali spoustu záplat, ale vím, že už nastal čas pustit se do velkého přeasfaltování. Mělo by to vést k velmi rychlým časům na kolo a nějakým rekordům. Jsem přesvědčen, že jezdcům se nový asfalt bude líbit.“

Líbit se bude zřejmě všem, ale některým přece jen více než jiným. Snad nejširší úsměv na tváři budou mít v Red Bullu, který se letos trápí na hrbolatých tratích. Max Verstappen si i v Ázerbájdžánu stěžoval na to, že příliš mnoho času jezdil s jedním kolem ve vzduchu, což snižovalo přilnavost a zvyšovalo degradaci pneumatik.

Max Verstappen navíc kritizoval povrch v Austinu už před rokem. „Na některých místech jsou takové hrboly a skoky, že už je toho moc,“ řekl po svém vítězství. „Nemyslím si, že tohle odpovídá úrovni Formule 1, je to vhodnější pro rallye. Miluji tuto trať, ale musí být mnohem hladší.“

K Holanďanovi se přidal i Lewis Hamilton, který poznamenal, že hrboly na jedné straně sice tvoří charakter okruhu, ale v Austinu jich už bylo příliš. Organizátoři s tím prý měli něco udělat. „Jsme otevřeni rozhovorům s nimi, abychom jim pomohli a nemuseli přeasfaltovat úplně všechno, aby to nestálo celý majetek.“

Na pracích se nešetřilo

Nakonec to však celý majetek stálo. Na položení nového povrchu se použilo více než 18 tisíc tun asfaltu, který byl natažen ve dvou fázích. První skončila před dubnovým závodem MotoGP, a druhá na začátku září.

„Na faktuře byla osmimístná částka. Řekněme, že to byla pořádná suma,“ prozradil Bobby Epstein při prohlídce okruhu, jehož nový povrch stál více než deset milionů dolarů. „Maxova negativní recenze byla snad poslední kapkou, ale už bylo načase se do toho pustit. Tohle je náš dvanáctý rok a povrch byl již narušen zejména z pohledu MotoGP. Na některých místech nebyly hrboly, ale asfalt začal praskat.“

Špatné podloží i zfušované opravy

Okruhu Amerik v Austinu působí problémy nestabilní jílové podloží, které se při nízkých teplotách stahuje a při vysokých zase rozpíná. Povrch se následně vlní a na trati vznikají hrboly. „Tahle jílovitá půda je hrozná. Není ideální na žádné stavby.“

Při výstavbě okruhu však museli brát ohled i na jiné parametry než jen na podloží. Pro tuto lokalitu mluvila příznivá cena či letiště, které je vzdáleno jen patnáct kilometrů od bran okruhu.

Podle Epsteina by ale situace nemusela být tak špatná, kdyby vlnění trati způsobovala jen půda. „Ukázalo se, že ty velké nerovnosti byly způsobeny trubkami, které byly pod tratí. Po vnějších stěnách trubek stékala voda a způsobovala erozi. Všechny trubky jsme teď odstranili.“

Kromě toho život jezdcům komplikovaly i některé nedomyšlené pokusy o vyrovnání povrchu trati. V nájezdu do první zatáčky byl jeden velký hrbol, který vybraná společnost odstranila tak, že pod trať umístila velký betonový blok.

„Zní to jako skvělý nápad,“ vysvětluje podstatu problému organizátor. „Pokud ale tento betonový blok neukotvíte, časem se po deštích začne sesouvat z kopce. Způsobil tím vyboulení. Nebylo to tedy uděláno správně. Museli to celé vybagrovat a vytáhnout ven. Když už jste chtěli něco takového udělat s betonem, měli jste začít v nejnižším bodě, aby se to nemělo kam sesouvat.“

Piloti i diváci si trať budou pochvalovat

V posledních letech se okruh pustil do dalších menších úprav, ale vždy to byly jen dočasné záplaty. Tentokrát by však mělo být všechno v pořádku. Formule 1 ale nebude „pokusným králíkem“, jak tomu bylo například před pár lety v Turecku.

Po natažení nového povrchu se už na okruhu představili jezdci na vytrvalostním závodě Lone Star Le Mans či motocyklová série MotoAmerica. Podle Epsteina bylo málo stížností a hodně komplimentů na nový povrch.

„Doufejme, že tento nový povrch bude dobře sloužit alespoň deset let,“ řekl Bobby Epstein. „Myslím, že lidé budou šťastní. Piloti F1 se teď mohou koncentrovat na výkon svých monopostů.“

Mezi dalšími novinkami na okruhu je také zúžení asfaltových zón v některých zatáčkách, kde se loni často překračovaly traťové limity, což vedlo i k protestu ze strany Haasu. Na vnitřní straně zatáček 6, 13, 14 a 15 by tak už jezdce nemělo lákat zkracování trati. Na výjezdu z jedenácté zatáčky zase uvidíme „falešný štěrk“, tedy štěrkovou zónu zpevněnou epoxidem, aby se kamínky nedostávaly na okruh.

Na více místech přibyly i nové kamery, aby se předešlo loňské blamáži, kdy FIA nepotrestala četná porušení traťových limitů, protože zatáčky nebyly vidět ze správného úhlu.

„Doufám, že letos uslyšíme pozitivní ohlasy. Jsem přesvědčen, že uslyšíme vyjádření typu: Tohle je jako úplně nová trať! Je to fantastické!“ dodal organizátor.

Související zprávy

Diskuze