logo F1zpravy.czF1online.sk

V Ricciardově kariéře nastal zlom, když porušil dohodu s Mateschitzem, říká Marko

Daniel Ricciardo
© Renault Sport
Milan Kubala
Milan Kubala26. 9. 2024

Kariéra Daniela Ricciarda ve Formuli 1 v neděli zřejmě skončila. Bez velkého rozloučení, bez vzpomínek na jeho sedm vítězství v monopostu Red Bullu či zážitky a příhody z jeho působení ve stájích thajsko-rakouského nápojového giganta. Namísto toho zůstala jen pachuť a úvahy o tom, proč kariéra kdysi velké hvězdy Formule 1 tak upadla. Helmut Marko však dokázal identifikovat jeden bod zlomu.

Daniel Ricciardo od svého příchodu do Formule 1 vystřídal šest týmů: V roce 2011 začínal jako junior Red Bullu ve slaboučkém HRT, ale svými výkony si vybojoval místo v Toro Rosso. Dnes už můžeme říci, že zlatou éru zažil po povýšení, když v monopostech Red Bullu v rozmezí let 2014 až 2018 získal sedm triumfů, tři pole positions a 29 pódií. Následoval však pád; po dvou letech vyměnil Renault za McLaren a po dalších dvou zase McLaren za juniorku červených býků. Dnes se už nedokázal udržet ani v ní.

Christian Horner po Ricciardově návratu do rodiny Red Bullu konstatoval, že ho už ani nepoznával. Helmut Marko přikyvuje: “Já nevím, co se tam přesně stalo. Kdybychom to věděli, pomohli bychom mu,” lituje v rozhovoru pro Formel1.de. Legendární pozdní brzdy a odvážné předjížděcí manévry, díky kterým si získal takové množství fanoušků, už nikdo neviděl. “Už neměl v sobě ten zabijácký instinkt.”

Červeným býkům do jisté míry vyšla resuscitace australského závodníka, ale škody už byly napáchány. Problémy z Renaultu a McLarenu na něm zanechaly nesmazatelné stopy, jeho jezdecké umění utrpělo a on si v kokpitu vytvořil řadu zlozvyků. Právě jeho přestup do Renaultu má být tím zlomovým momentem, kdy Ricciardo přestal růst.

Když na konci sezóny 2018 odcházel z Red Bullu, nebylo to v dobrém. Rozhodl se totiž porušit dohodu, na jejíž znak si v červnu toho roku podal ruku se spolumajitelem Dietrichem Mateschitzem, že spolu prodlouží smlouvu a on bude jezdit za rakouskou stáj i v následujícím ročníku.

Jak už možná víte, vše se změnilo po VC Maďarska a Ricciardově letu do Los Angeles. Během něj porušil dohodu s Mateschitzem, nechal se uplatit a “uvařit” sliby a slovy Cyrila Abiteboula z Renaultu.

“Byla to nějaká akce na hlavním náměstí v Štýrským Hradci. Pak jsme si spolu sedli a ve skutečnosti jsme dospěli k dohodě,” vzpomíná Helmut Marko na jednání s Ricciardem, který měl několik požadavků, ale Red Bull všechny splnil. “Dohodu jsme zpečetili podáním ruky. Pak odcestoval do Salcburku a tam udělal totéž s Dietrichem Mateschitzem.”

“Měl však jisté výhrady k pohonné jednotce Hondy, která k nám měla přijít, a podle všeho více naslouchal Renaultu a Cyrilovi Abiteboulovi,” připomněl sportovní poradce Red Bullu, podle něhož Mateschitz nebyl vůbec rád, že Ricciardo takto porušil svůj slib. “On si velmi potrpěl, abyste dodrželi to, na co jste si podali ruku.”

Celý příběh o tom, jak se Red Bull snažil vyhovět Danielu Ricciardovi, jak probíhala jednání, že Christianu Hornerovi už krátce po VC Maďarska 2018 “něco smrdělo”, řekl šéf červených býků na konci loňského roku. Jeho slova jsme přinesli v článku Horner nemohl uvěřit svým uším: Ricciardovi jsme dali vše, co si přál.

Co teď s Ricciardem?

Daniel Ricciardo se o víkendu nechal slyšet, že do pozice rezervního jezdce se nehrne. Přeci jen má 35 let a možná je už i trochu vyčerpaný. Red Bull by s ním ale chtěl pokračovat ve spolupráci. Mohl by se stát ambasadorem značky.

Podle Helmuta Marka to dává z pohledu Red Bullu dokonalý smysl. “Patří mezi nejoblíbenější piloty Formule 1, a to zejména v USA,” konstatuje. Ricciardo však tuto nabídku zatím nepřijal. “Chce si dopřát čas, aby pouvažoval o své budoucnosti.”

Do čeho by se Ricciardo mohl pustit? “Bude závodit v jiné sérii? To si nemyslím. Na druhé straně, pokud už nebude aktivně jezdit, bude vůbec chtít chodit na tyto PR akce?”

Související zprávy

Diskuze