Ricciardovi jeho zkušenosti spíše uškodily, míní Permane
Je možné, aby někteří jezdci najednou působili dojmem, jako by zapomněli jezdit? Dnešní Formule 1 je velmi komplexní a někdy to vypadá, jako by vám zkušenosti byly spíše ke škodě než k užitku. Podle závodního ředitele Racing Bulls Alana Permana se něco podobného stalo i Danielu Ricciardovi.
Australan zažil velmi nepovedený závěr kariéry. Jistě, jeho trápení začalo už po přestupu do McLarenu, ale působení v RB bylo posledním hřebíkem do rakve jeho kariéry. Jeho poslední pokus o restart v sesterském týmu Red Bullu jen potvrdil slova pochybovačů. Jak je však možné, že v minulosti, zejména v letech 2014 a 2016, se díky svým výkonům zařadil k nejlepším a nejžádanějším pilotům na roštu?
Na otázku, zda ví, proč se Ricciardo tak trápil s monopostem VCARB-01, odpověděl ostřílený inženýr pro Motorsport.com jednoznačně: „Upřímně, nevím.“
Když někdo jako Alan Permane, s 35 lety zkušeností ve Formuli 1, odpoví tímto způsobem, víte, že situace byla opravdu bezútěšná. „Já to nevím a ani on to neví. Seděli jsme spolu, povídali si a snažili se na to přijít. Určitě jsem se bál, že až příliš přemýšlí – měl obavy, že pneumatiky nezvládnou rychlost, kterou od nich žádá,“ říká Permane.
„Měl jsem pocit, jako by využíval svých obrovských zkušeností, aby si domýšlel, proč to možná nevychází. Naopak Júki jezdil co nejrychleji a fungovalo to,“ vysvětlil dlouholetý zaměstnanec Alpinu, dnes závodní ředitel Racing Bulls.
On i Ricciardo mají obrovské zkušenosti, ale jak se ukazuje i v dnešní Formuli 1, někdy vás ani ty nepřipraví na záhady tohoto sportu. Jednu z největších připravila týmu a jeho jezdci Velká cena Miami, když Daniel zazářil ve sprintové kvalifikaci a sprintu, ale ve druhé polovině víkendu byl naprosto ztracen.
„Bylo to náročné období, ale když jsme přijeli do Miami a Daniel se postavil na čtvrté místo na roštu, řeknete si, že konečně to do sebe zapadlo. To byl Daniel, kterého jsem si pamatoval z Renaultu. Zajedete sprint, ale v kvalifikaci v sobotu odpoledne skončil osmnáctý. Upřímně, byla to trochu záhada,“ přiznal Permane.
V roce 2022 si Formule 1 prošla velkou změnou pravidel. I když Ricciardovo trápení začalo dříve, s novou generací monopostů se zjevně potýkalo několik formulových veteránů. Vzpomeňme si na kvalifikace Lewise Hamiltona v uplynulé sezóně. Nemohou za to charakteristiky současných monopostů? „Pokud mám být upřímný, tak nevím, ale nemyslím si to,“ řekl zkušený inženýr.
„Fernando Alonso byl loni ve Spa ohromující a neuvěřitelný. Je snadné podlehnout takovému dojmu, když jste viděli mladíky jako Franco Colapinto či Oliver Bearman – Franco působil v prvních pár závodech úžasně –, ale je to velmi náročné. Je skvělé, když jezdec přijde a dokáže něco takového, ale zvládnout to každý týden je mnohem náročnější,“ řekl Permane.
„Podíváte-li se na Colapinta, tak v Mexiku byl vynikající, ačkoli mu nevyšla kvalifikace, Brazílie nebyla z jeho strany moc dobrá a ani ve Vegas se mu nedařilo. Myslím si, že držet stabilní formu každý víkend je pro tyto kluky náročné. Mají spoustu povinností i mimo okruhy, takže nemohou jen sedět s inženýry a soustředit se na jízdu. Součástí dnešní F1 je řada PR aktivit a na každém kroku tyto kluky něco ruší. Určitě jsou však velmi dobří, o tom nepochybuji,“ dodal závodní ředitel Racing Bulls.