logo F1zpravy.czF1online.sk

Schumacherovi pomohli k titulům v Benettonu, dnes jsou oba šéfy týmů

Alan Permane a Jonathan Wheatley
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2025

Formule 1 občas napíše nevídané příběhy. Tento sport si cení úsilí o dokonalost a poctivou práci. Nemusíte být nutně člověk s nejlepším vzděláním, důležité jsou tvrdá práce a výsledky. Nikdo toho není lepším příkladem než dva současní šéfové týmů Alan Permane a Jonathan Wheatley.

Je to neuvěřitelné pomyšlení, jak obrovský vliv měla a pořád má vítězná partička Michaela Schumachera z 90. let. Jean Todt, Ross Brawn, Rory Byrne, Pat Symonds, Aldo Costa, James Allison, Nikolas Tombazis, Mattia Binotto, Andrea Stella, Stefano Domenicali a mnoho dalších. Ti všichni zastávali funkce na různých úrovních během dominance Ferrari na začátku nového tisíciletí a mnozí jsou dodnes aktivní ve Formuli 1.

Někteří byli mladí a začínající manažeři či inženýři, jiní byli na samém vrcholku pyramidy. Michael mnohé přivedl z Benettonu do Ferrari. V letech 1994 a 1995 si s novou největší hvězdou Formule 1 připíjeli i dva mladíci Alan Permane a Jonathan Wheatley. Tehdy se o nich nepsalo, protože měli na starosti „černou práci“, která se zřídkakdy dostane na titulky. I když nenásledovali Schumachera do Ferrari, oba ukázali, že byli předurčeni k vrcholovým funkcím.

Dnes jsou bývalý druhý mechanik Benettonu Wheatley a bývalý inženýr elektroniky Permane v exkluzivním desetičlenném klubu šéfů týmů Formule 1. Když Laurent Mekies zaujal po Christianu Hornerovi místo šéfa Red Bullu, rakouská společnost dosadila Permana na židli šéfa Racing Bulls.

Na Instagramu mu gratuloval i šéf Sauberu Jonathan Wheatley, který přiložil i jejich fotografii z oslav titulu v roce 1995. „Prošli jsme si dlouhou cestu!“ napsal Wheatley.

Permane v rozhovoru pro Motorsport.com souhlasně přikyvuje. „Společně jsme vyrostli,“ řekl Angličan. „Oba jsme pracovali na Michaelově monopostu. Já jsem byl inženýr elektroniky, Jonathan druhý mechanik. Tady začalo naše přátelství.“

„Pracovali jsme spolu dlouhá léta, nejprve v Benettonu, pak v Renaultu. On se později přesunul do Red Bullu a nyní je součástí projektu Audi,“ dodal Permane.

Ten byl zaměstnancem stáje z Enstone neuvěřitelných 35 let, ale pak se i on stal obětí další ze série čistek. Po muži s jeho zkušenostmi okamžitě sáhl Red Bull, který z něj učinil sportovního ředitele sesterského Racing Bulls. I když je to funkce, která se nachází jen o stupínek níže pod šéfem týmu, Alan podle vlastních slov nikdy neměl ambici vést celou stáj.

Martin Trenkler

„Upřímně, ne. Vždy mě mnohem více zajímaly technické nebo sportovní záležitosti. Nicméně stalo se a já si to užívám. Bude to pro mě velká výzva, ale velmi se na ni těším,“ dodal Permane.

Ten bude v Racing Bulls nadále plnit nemálo ze svých starých úkolů. Tým totiž nejmenoval na jeho místo nového sportovního ředitele. Část jeho kompetencí převezme hlavní závodní inženýr Mattia Spini. „Momentálně funkci neobsadíme a nepřistoupíme k okamžitým změnám,“ vysvětlil Permane.

„Mattia bude povýšen. Je to excelentní závodní inženýr a je ochoten převzít více odpovědnosti. Nezbytně budu do těchto úkolů zapojen více než Laurent přede mnou, minimálně ze začátku, abych se ujistil, že přechod povinností bude hladký. Nedělá mi to však starosti. Traťový tým mezi Milton Keynes a Faenzou je velmi silný,“ dodal nový šéf Racing Bulls.

Související zprávy

Diskuze