Brundle: Piastriho nezajímají Norrisovy šance na titul
Historie Formule 1 je plná kontroverzních otázek a rozporuplných postav. V posledních dvou letech dominance jednoho týmu jsme si už trochu odvykli klást otázky o rytířské ctnosti, čestnosti či mužnosti nástupců takových legend, jako byli Fangio či Clark. Formule 1 je však bezohledný, sobecký a, když jde o hodně, někdy i kontaktní sport. Oscar Piastri v Itálii rozhodně naznačil, že sdílí některé vlastnosti s velkými šampiony nedávné minulosti.
Udělal Oscar Piastri v Monze něco špatného? Pokud mu tým nezakázal závodit s týmovým kolegou – a podle dostupných vyjádření zástupců McLarenu mu to nezakázali –, tak rozhodně ne. Ublížil tím však šancím svého týmu na titul v obou šampionátech? Ano. I když byl jeho manévr na Landa Norrise v prvním kole nádherný, nebyl vítězný. Australský závodník pořádně riskoval, ale ve výsledku tím pootevřel dveře Charlesi Leclercovi ke slavnému vítězství na nejdůležitějším závodě jeho týmu.
„Na startu to vypadalo jako perfektní týmová práce od kluků z McLarenu, kteří všem zatarasili cestu a zcela snadno unikli jakémukoliv nebezpečí,“ napsal ve svém sloupku po GP Itálie bývalý pilot a dnes komentátor Martin Brundle. „Netrvalo to však dlouho.“
„Norris byl opatrný na brzdách do druhé šikany a Piastri proklouzl před něj z vnější strany. Norris rychle uvolnil nohu z brzdy, ale Piastri se udržel na vnější straně a převzal vedení, přestože téměř došlo ke kontaktu. Norrisovi se auto sklouzlo, měl špatný výjezd ze zatáčky a Charles Leclerc se nenechal dvakrát pobízet, proklouzl po trávě a před nájezdem do Lesma se zmocnil druhého místa,“ napsal Brundle.
Proč se to ale stalo? V McLarenu zavedli pro své piloty několik „papájových“ pravidel, která Oscarovi Piastrimu nezakazovala bojovat o vítězství. Riskoval přitom až příliš? Připravil tím McLaren o double? To jsou otázky, na které nyní musí odpovědět jeho šéfové. Brundle však viděl situaci jasně.
„Piastriho jednoznačně nezajímají Norrisovy šance na titul v souboji s Maxem Verstappenem. Viděli jsme to už v Maďarsku, kde bez váhání převzal vedení v první zatáčce. Závodní duše ve mně tento přístup uznává. Díky tomu Piastri získával tituly a skončil ve vítězném autě ve Formuli 1. Norris jako mistr světa ve stejném autě je to poslední, co by ho potěšilo,“ prohlásil Brundle.
„To však neznamená, že mu jednoho dne nepomůže, přestože už mu párkrát nepomohl. Závodní mentalita a instinkt zabijáka jsou velmi důležité,“ dodala britská komentátorská legenda.
Brundle má za sebou bohatou, i když možná ne pohádkovou, kariéru a na vlastní kůži zažil, jaké to je bojovat s Ayrtonem Sennou o titul nebo sdílet garáž s Michaelem Schumacherem. Tento Piastriho manévr vedl k důležitým otázkám o potřebě bezohlednosti a sobeckosti ve světě Formule 1, což během svých nejúspěšnějších let tolikrát předvedli velcí šampioni.
„Vzpomínám si, jak jsem se při komentování maďarského závodu ptal, jestli by to skončilo stejně, kdyby si Norris a Piastri vyměnili role. Dodnes na to neumím odpovědět. Vím však, že mnozí bezohlední a sobečtí mistři světa, proti kterým jsem závodil, by to neudělali,“ uzavřel Brundle.