Buxton o odporu McLarenu k týmové režii: Je to strašně frustrující, musí být rozumnější
Frustraci z postoje McLarenu k týmové režii necítí jen fanoušci či příznivci McLarenu, ale dokonce i novináři a moderátoři F1. Řadí se k nim i Will Buxton, kterého mrzí, že McLaren doslova zahazuje šanci na titul, čímž celou Formuli 1 připravuje o velkolepé vyvrcholení sezóny a bitvu o Pohár jezdců.
Pokud se McLaren se svým pilotem na konci sezóny stane mistrem světa i bez týmové režie, bude se moci uznale poplácat po rameni. O to ovšem nejde: Podstatné je, že McLaren nedělá maximum pro zisk titulu v obou šampionátech. Formule 1 není o morálních vítězstvích, a už vůbec ne, když pro jeho dosažení nahráváte soupeři.
Zklamání z postoje McLarenu vyjádřil po závodě v Monze Will Buxton, který během velké ceny jistě kroutil hlavou. „Já nerozumím tomu, co dělají v McLarenu. Upřímně tomu nerozumím, a trvá to už měsíce. Nic z toho nedává smysl,“ prohlásil reportér F1 TV známý také ze seriálu Drive to Survive.
Logiku by to prý dávalo jen v jednom případě. „Jediná věc, která dává smysl, je, že v Oscarově kontraktu je možná někde napsáno, že musí být týmová jednička. Proto Zak [Brown] opakuje, že mají dvě týmové jedničky.“
„Mark Webber je jeho manažer a o Markovi je známo, že neměl rád status týmové dvojky v Red Bullu. Možná je v jeho kontraktu něco, na základě čeho musejí být na stejné úrovni,“ zamyslel se Buxton. „Určitě by tam však byla poznámka, že ‚jen pokud jsme v pozici se šancí na titul‘.“
Piastri tuto šanci stále má, i když spíše matematickou. Do konce sezóny by v případě rovnosti šancí ještě mohl skončit před Norrisem, který má 44 bodů náskok, ale už je prakticky vyloučeno, aby předjel i Maxe Verstappena. Najít 106 bodů během osmi velkých cen je velmi optimistické.
„Nemůžete čekat, až pro Oscara bude matematicky nemožné vyhrát šampionát. Musíte být rozumní. Oni rozumní nejsou,“ zní kritika do řad McLarenu. „Já to nechápu, totálně mě to mate, protože takhle to zahodí. Taková šance se vám nenaskytne každý rok. Nevíte, kdy přijde další. Oni to takhle zahodí a zaslouží si to, protože na to nejdou s rozumem.“
Postoj McLarenu škodí i v konstruktérech
Na druhé straně je zde však argument, že Oscar Piastri si v Monze zasloužil skončit výše než týmový kolega, ačkoli je sporné, zda v prvním kole skutečně dodržel „papájová pravidla“. „Mně nedává smysl, že své jezdce necháte bojovat mezi sebou. Předvedl Oscar jeden z manévrů sezóny? Stoprocentně! Byl to odvážný a brilantní manévr, ale jak je možné, že McLaren svým jezdcům dovolí bojovat mezi sebou?“
Logiku to prý nedává ani z pohledu konstruktérského šampionátu. „Pokud jste v závodě na prvních dvou příčkách, chráníte si tyto dvě pozice, protože berete v úvahu body do konstruktérů. A pak se musíte rozhodnout, který z vašich pilotů má větší šanci vyhrát jezdecký titul.“
„Mají nejrychlejší auto. Red Bull měl tento víkend problémy, nebyl dost silný ani na zisk pódia a jak se ukázalo, ani na nejlepší pětku. Proč neupřednostníte jezdce, který z toho vytěží nejvíc? A proč je v posledním kole nevyměníte, aby získal těch pár bodů navíc? Tehdy už ani nešlo o to, že by se [Piastri] vzdal vítězství, šlo o druhé místo,“ podotýká Buxton. „Záleží na tom v konečném zúčtování? Ne, protože jako McLaren si domů odnesete stejně bodů. A tohle nemá nic společného s mou národností; já jen chci vidět boj o titul.“
Kdyby Piastri a Norris dostali příkaz v prvním kole nebojovat mezi sebou, McLaren by si zřejmě udržel první dvě místa a navýšil by své šance na závodní vítězství. Takovým přístupem jej však nabídl Ferrari, které díky tomu získalo body na své konto.
Buxton připomíná, že ani Scuderia není mimo hru. „A teď už i Ferrari je rychlé a je blízko v konstruktérech. McLaren nemá žádnou garanci, že to zvládne. Musejí být rozumnější. Říkáme to už měsíce. Nevím, kolikrát to ještě budeme opakovat, neboť je to strašně frustrující.“
„Můžete to vidět i na Landovi. Jezdil rozzlobený, proto udělal chyby, které udělal, proto v autě zajížděl za hranu a v nájezdu do boxů trefil kužel. To je chování člověka, který má pocit, že ho porazili na startu závodu a přemýšlí: Proč neupřednostní… Proč se to stalo?“
„Oni to zahodí,“ povzdechl si nakonec.