Zahřívací kolo trvalo neobvykle dlouho. Bottas chtěl pro Colapinta trest
Všimli jste si během nedělní Velké ceny Itálie, že zahřívací kolo trvalo až nestandardně dlouho? Valtteri Bottas odhalil viníka a žádal pro něj trest. Za zdlouhavé řazení na startovní rošt má být zodpovědný Franco Colapinto.
Celé nedělní zahřívací kolo, od jeho začátku do zhasnutí červených světel a odstartování závodu, trvalo až tři minuty a 34 vteřin. Ve chvíli, kdy McLareny v čele zahřívaly zadní pneumatiky už přímo na startovním roštu a pomalu se blížily ke svým místům, se poslední Kuan-Jü Čou teprve nacházel ve Variante Ascari.
Martin Brundle si během přenosu všiml, že Sauberům na konci startovního roštu to trvalo velmi dlouho. „Na čele roštu musí [McLareny] dost dlouho čekat,“ připomněl komentátor Sky Sports. „Před týdnem v Zandvoortu měli problém, když své zadní pneumatiky dostatečně nezahřáli. McLarenu teď nepomůže, že musí v čele čekat tak dlouho.“
Bottas s Čouem se nakonec dostali na cílovou rovinku a stejně jako piloti před nimi párkrát protočili zadní kola. „Tohle trvá už velmi dlouho. Na jezdeckém brífinku si o tom budou muset popovídat. Poslední řadě trvá příliš dlouho, než se seřadí,“ zavrtěl hlavou Brundle.
Během přímého přenosu si to „slízli“ jezdci Sauberu, ale skutečným viníkem byl podle Valtteriho Bottase nováček ve Formuli 1 Franco Colapinto. Potenciální porušení pravidel nahlásil již během zahřívacího kola. „Jen hlásím, že mezera mezi autem před námi a tím předchozím byla velmi velká vzhledem k pravidlům.“
Inženýr Steven Petrik se Bottase zeptal, jestli naráží na Franca Colapinta a na to, že v zahřívacím kole jel příliš pomalu. „Ano, byl příliš pomalý.“
Valtteri Bottas po závodě přiznal, že to byl z jeho strany pokus polepšit si. „Ano, ale netuším, proč si nechal tak velký odstup. Je tu poprvé a určitě se z toho poučí,“ vysvětlil reportérům finský závodník a otevřeně přiznal, co ho vedlo k tomu, aby si ve vysílačce postěžoval. „Hlásil jsem to, protože jsme mohli získat pozici k dobru, kdyby dostal trest. Tak to tady chodí.“
FIA nakonec Colapintovo zpomalování vůbec neřešila. Během jízdy za bezpečnostním vozidlem sice platí pravidlo o deseti délkách monopostu, ale zahřívací kolo upravuje článek 44.8. Tento článek je však velmi vágní. „Během zahřívacích kol jsou zakázány cvičné starty a formace musí být udržována co nejtěsněji.“
Formule 1 tak sice má pravidlo, ale nedokáže s ním efektivně pracovat. Kdy se pilot stará o to, aby bylo pole u sebe „co nejtěsnější“ a kdy už ne? Ze zahřívacích kol se tak může stát další téma pro jezdecký brífink před VC Ázerbájdžánu.