logo F1zpravy.czF1online.sk

Propad Red Bullu je opravdu podivný, poznamenal Wolff

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 9. 2024

V minulosti jsme viděli pár případů, kdy vítězný či přímo dominantní monopost přišel o svůj náskok. V případě Red Bullu však k tomu nemáme vysvětlení my ani samotný Red Bull. Toto Wolff komentuje úpadek konkurenceschopnosti červených býků slovem „podivný“.

Při pohledu na letošní sezónu Red Bullu si můžeme vzpomenout například na tým Brawn GP, který v roce 2009 ovládl první polovinu sezóny, ale nakonec se modlil, aby ho soupeři nepředběhli. Tehdy jsme však přesně věděli, co za tím bylo; červení býci vyvinuli své vlastní řešení dvojitého difuzéru, který v úvodu sezóny udělal Brawn téměř neporazitelným, a začali se dotahovat.

V ročnících 2017 a 2018 jsme mohli sledovat pád Ferrari, které nedokázalo udržet vývojové tempo s Mercedesem, a v ne až tak dávné minulosti například i McLaren. Po první části sezóny 2003 vedl oba šampionáty, ale projekt MP4-18 z dílny Adriana Neweyho, který měl zasáhnout do průběhu ročníku 2003 a zvýšit konkurenceschopnost týmu, měl tolik problémů, že nakonec byl nasazen až v sezóně 2004 jako MP4-19. Kimi Räikkönen bitvu o titul prohrál a McLaren spadl na třetí místo.

V těchto případech si umíme vysvětlit, co se stalo, ale co by mohlo objasnit střemhlavý pád Red Bullu RB20? Odpověď by určitě chtěli znát i v samotném Milton Keynes, kde se hledá způsob, jak z monopostu vytvořit něco použitelného.

„Je to opravdu divné,“ komentuje výkonnostní křivku Red Bullu Toto Wolff. „Nemám žádné informace zevnitř, ale tohle vůbec není ten Red Bull, který jsme viděli na začátku roku — byl dominantní.“

Problémy přetrvávají a nyní jsou už evidentní na obou stranách garáže. „Myslím, že Max to chvíli dokázal držet v pohybu díky svým schopnostem, ale čistě z výsledků se zdá, že rychlost je pryč. Vidím to, i když nechápu nebo nevím, co se děje u nich interně, protože mohlo by to být i jakési zakopnutí,“ zamýšlí se nad tím, proč Red Bull v Monze nestačil na lepší než šesté místo.

To je skutečná hádanka, nad kterou si budou lámat hlavy inženýři Red Bullu. „Tohle byl jejich snad nejhorší závod za několik let, neměli rychlost. Kdo jsem však já, abych k tomu něco říkal?“ pokračoval Wolff. „Dva roky u nás nic nefungovalo a totéž se dělo s Ferrari pár závodů zpátky.“

V Mercedesu si proto dávají dobrý pozor na Red Bull. „Nemůžete je odepisovat. Je to obávaný tým a jsem si jistý, že budou mít i lepší závody. McLaren je však v tuto chvíli jasným favoritem na konstruktérský titul. Mají dva jezdce, kteří sbírají body. Vsadím se, že Red Bull tohle na začátku roku nečekal.“

Na začátku roku se obvykle říká, že musíme vyčkat tři-čtyři velké ceny, abychom si udělali představu o rozložení sil. V této sezóně je jich za námi už šestnáct, ale uhodnout favority na následující velké ceny je i tak hotová alchymie. Síly může přeskupit jakýkoli faktor: teplota, vítr, asfalt, opotřebení pneumatik či charakter okruhu.

Na posledních sedmi velkých cenách jsme viděli šest různých vítězů. „Pro Formuli 1 je to skvělé, opravdový rokenrol! Podívejte se na Ferrari, kterému pár víkendů nevyšlo, ale na závodech v Zandvoortu ožilo a v Monze chytrou strategií vyhrálo.“

„Tyto výkyvy mezi čtveřicí top týmů jsou skvělou zprávou pro fanoušky a skvělou zprávou pro sport. Sedm nebo osm aut dokáže bojovat o pódium, což je vynikající,“ pochvaluje si Wolff.

Související zprávy

Diskuze