logo F1zpravy.czF1online.sk

McLaren by podle Wolffa měl přemýšlet o týmové režii

Toto Wolff
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 9. 2024

McLaren se v této sezóně dostal do boje o titul, ve kterém tento tradiční tým chyběl více než dekádu. Pro všechny je to nová situace a vyžaduje rozhodnutí, se kterými dámy a pánové ve Wokingu nemají zkušenosti. Zdráhají se a váhají, takže výsledkem je ztráta bodů a narušení interní dynamiky. Podle šéfa Mercedesu Tota Wolffa, který má s podobnými situacemi zkušenosti, však nastal čas, aby McLaren zvážil nepopulární rozhodnutí.

Wolff přitom poukázal na zajímavou skutečnost. Ať už se rozhodnete pro týmovou režii, nebo ne, pokaždé budete působit jako ničema. Když to uděláte, jste považováni za nesportovní tým; když to neuděláte, jste za idioty, kteří si nechali ujít šanci na titul. Jedná se o velmi nepopulární krok, ale někdy je nezbytný. V tomto případě musí nastoupit chladná racionalita, která říká, že Lando Norris má v šampionátu o 44 bodů více než Oscar Piastri.

„Myslím si, že když se tým najednou dostane na čelo, ocitne se mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jedné straně jsme všichni závodníci a chceme se ujistit, že vyhraje ten nejlepší, ale na druhé straně, když tento přístup přestane fungovat a začne negativně ovlivňovat váš tým, musíte na to reagovat,“ řekl Toto Wolff novinářům v Monze.

„Tým vždy bude ničema, protože když vydáte pokyn a zmrazíte pozice pilotů, nesplníte tím přání své závodní duše. Musí však převládnout racionální stránka. Na konci dne nechcete prohrát boj o titul o tři nebo pět bodů, které jste snadno mohli získat. Je to jako balancování na laně a neexistuje univerzální pravidlo, jak k tomu přistoupit,“ dodal Wolff.

Jeho tým však byl v minulosti v tomto směru několikrát naprosto nekompromisní. Valtteri Bottas přišel v Rusku v roce 2018 o jasné a zasloužené vítězství, když mu Mercedes přikázal, aby se ho vzdal ve prospěch Lewise Hamiltona. Byla to šestá velká cena od konce a Lewis Hamilton měl před startem toho závodu poměrně komfortní náskok čtyřiceti bodů na Sebastiana Vettela.

Podle mnohých tehdy týmová režie nebyla nezbytná, ale Mercedes k ní přesto přistoupil. McLaren se nyní zdráhá aplikovat mnohem méně závažná rozhodnutí – například výměnu pozic mezi druhým Piastrim a třetím Norrisem v Monze. Proč? Těžko říci, ale podle nejednoho názoru bylo už před měsícem pozdě na přijetí takového rozhodnutí.

„Nikdo tomuto sportu nerozumí víc než Andrea. Ve Ferrari to viděl na vlastní oči hned několikrát,“ připomněl Wolff působení Stelly v barvách Scuderie v letech 2000 až 2014.

„Je to závodník tělem i duší. Nechce to udělat a chce je nechat závodit, ale podle mě dospějí po tomto závodě k některým závěrům, jak to zvládnout. I my jsme zavedli pravidla chování na trati, pak jsme změnili jejich označení a mluvili o nich jako o závodních záměrech, protože slovo ‚pravidla‘ jsme považovali za příliš tvrdé pro jezdce,“ dodal šéf Mercedesu.

Související zprávy

Diskuze