logo F1zpravy.czF1online.sk

Marko se vysmál McLarenu: Chci jim poděkovat!

Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 9. 2024

Max Verstappen dokončil Velkou cenu Itálie na šestém místě. Není tedy ani trochu nefér tvrdit, že Lando Norris měl na něj získat sedmnáct bodů – ideálně osmnáct s nejrychlejším kolem. To se však nestalo a McLaren mu v Monze nepomohl ani ke dvěma bodům navíc za druhé místo. Nerozhodnost a neschopnost tohoto týmu se stala terčem nemalého posměchu, a samozřejmě si tuto příležitost nenechal ujít ani Helmut Marko.

McLaren se v této sezóně dopustil tolika strategických a provozních chyb a tolikrát nevyužil své příležitosti, že by to vystačilo i na tři sezóny. My však máme za sebou „jen“ dvě třetiny ročníku 2024. V Monze se to stalo znovu. Nejenže tým nevyhrál, přestože měl určitě nejrychlejší auto, ale připravil o další důležité body svého pilota Landa Norrise, který má v boji o titul stále nejblíže k Maxu Verstappenovi.

Britskému závodníkovi konečně vyšel start a udržel si vedení do první zatáčky. V tomto okamžiku měla zasáhnout chladná racionalita, ale McLaren svým jezdcům před závodem neřekl, že Lando bojuje o titul a Oscar se má podle toho zařídit. Piastri zaútočil ve čtvrté zatáčce a ujal se vedení. Při pohledu na vyjádření jezdců i zástupců týmu přitom zcela očividně neporušil žádnou předzávodní dohodu.

McLaren si nevybral jezdeckou jedničku a následky mohly být katastrofické. Jelikož to však neskončilo kolizí, následky jsou „jen“ velmi nepříjemné. Kdyby však Lando Norris vedl na konci prvního kola s Oscarem Piastrim na druhém místě, s největší pravděpodobností by vyhrál a McLaren by si ze závodu odnesl 44 bodů. To se však nestalo, a v Red Bullu při pohledu na nekompetentnost svého hlavního rivala jen mlaskají blahem.

„Takový výsledek a zklamání? To v žádném případě!“ prohlásil Helmut Marko po závodě pro De Telegraaf. „Trochu jsme to očekávali a rád bych z tohoto místa pogratuloval Ferrari k vítězství a poděkoval McLarenu za jejich sportovní chování. Vážím si toho a trochu to usnadnilo naši situaci.“

To je dokonalý výsměch do tváře partičky kolem Stelly a Browna, kteří se měli zamyslet už před měsícem a dnes je možná pozdě. Uvidíme na konci sezóny.

Marko svá slova zdůraznil i v rozhovoru pro rakouský ORF. „Jsme rádi, že Ferrari vyhrálo s odvážnou a na konci dne i úspěšnou strategií. Jsme také rádi za sportovní přístup McLarenu. Mohli jsme to vidět v prvním kole a ani v pozdější fázi závodu si nevyměnili pozice. Jinými slovy, náš nedostatečný výkon není tak viditelný. Mohlo to skončit i hůř, ale rozestup je přibližně stejný jako v Zandvoortu,“ řekl spokojeně Marko.

Norris opět stáhl část ztráty na Verstappena, ale tímto tempem to nebude stačit a McLaren propásl další obrovskou příležitost. Red Bull je výkonnostně velmi pozadu a ze současného pohledu to dokonce působí dojmem, že neschopnost stáje z Wokingu je poslední nadějí lídra šampionátu.

„Víme, že máme obrovské problémy. Musíme se vrátit a najít místo, kde jsme špatně odbočili a tím i vrátit autu vyvážení. Doufejme, že to opět zlepšíme,“ řekl Rakušan.

Ten zároveň smetl ze stolu možnost, že by Red Bull zvládl závod na jednu zastávku jako Ferrari. Max Verstappen řekl, že strategie jeho týmu nebyla nejlepší, ale podle Marka nemohl ani pomýšlet na jeden pit stop. „Samozřejmě, že jsme o tom uvažovali, ale naše pneumatiky příliš degradovaly. V žádném případě nám to nemohlo vyjít,“ vzkázal poradce Red Bullu.

Související zprávy

Diskuze