logo F1zpravy.czF1online.sk

Piastri nevidí problém: Bojoval jsem o vítězství a nechal jsem mu spoustu místa

Oscar Piastri
© X/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 9. 2024

Mysleli jsme si, že po Velké ceně Maďarska zavládne v McLarenu nová dynamika. Mýlili jsme se. Nyní si myslíme, že po Velké ceně Itálie zavládne v týmu nová dynamika. McLaren si totiž odmítá vybrat jedničku a Oscar Piastri zcela otevřeně využívá naivitu Andrey Stelly a Landa Norrise. Australský závodník po závodě v Monze působil dojmem, že dostal od týmu otevřenou možnost vyhrát závod.

Nebudeme si lhát, nikdo z dvojice Norris – Piastri není v tomto případě ten špatný. Byl to McLaren, který opět předvedl svou neschopnost a nekompetentnost na všech úrovních – management jezdců, strategie nebo rozhodnost šéfů. Oscar Piastri to celé sleduje a zcela otevřeně využívá mezery v komunikaci týmu, který, a to je pro většinu z nás naprosto nepochopitelné, vstoupil do italského závodu bez týmové jedničky.

Oscar Piastri se proto nenechal dvakrát pobízet, poděkoval a nedostatek autority využil k tvrdému – a v takovém případě naprosto férovému – útoku na týmového kolegu v prvním kole. „Myslím si, že to byl z mé strany dobrý manévr. Brzdil jsem pozdě a nechal jsem mu spoustu místa. Zatáčkou jsme projeli bez poškození,“ prohlásil Piastri pro televizi Sky.

„Věděl jsem, že to musím udělat, když chci maximalizovat své šance na vítězství v závodě. Podle mě to tedy byl férový manévr,“ dodal Piastri.

Z toho jasně vyplývá, jak vypadala debata jezdců a týmu před závodem. Oscar zcela očividně dostal šanci vyhrát a jako závodník ji jednoduše využil. V tomto případě to měl být opět tým, který se měl ujistit, že maximalizuje společný výsledek. To měla zajistit jakási záhadná „papájová pravidla“. Ať už byla jakákoli, v Itálii nevedla k vítězství.

„Nemyslím si, že potřebujeme další pravidla. Oba jsme závodníci a před námi je ještě osm závodů. Chtěl jsem co nejvíce zvýšit své šance na vítězství. Šanci na výhru nemáte každý den. Samozřejmě, je to obtížné rozhodnutí. Jsme zklamaní, že nemáme double, ale podle mě jsme měli rozumnou strategii,“ řekl Piastri.

„Šance byly 50 na 50 a můžete si vyčítat volbu strategie, když kvůli něčemu takovému ztratíte Pohár konstruktérů. Dnes to bolí a když kvůli těm sedmi bodům ztratíme Pohár konstruktérů, budeme se cítit příšerně,“ dodal australský závodník.

Když už mluvíme o rozhodnutích McLarenu, proč tento tým neodevzdal pár bodů za druhé místo Landu Norrisovi? V posledním kole bylo přece jasné, že Piastri to nezvládne. Ale napadlo to vůbec Andreu Stellu a spol.? Piastri totiž očividně bojuje sám za sebe a z rozhovoru pro televizi Sky bylo cítit, jak přemýšlel před, během a po skončení závodu.

„Potřeboval jsem zastavit jen jednou,“ odpověděl Oscar na otázku, co měl udělat, když chtěl vyhrát. „Od začátku jsme si mysleli, že potřebujeme dvě zastávky. Věděl jsem, že Lando zastavil dříve a jede na dva pit stopy. Měl jsem pocit, že jedna zastávka je velmi riskantní a moje levá pneumatika se vydrolila. Čekalo mě přitom ještě patnáct kol.“

„Samozřejmě, při zpětném pohledu by bylo nejlepší zůstat na trati, ale Charles byl v jiné pozici. Kdyby mu to nevyšlo, skončil by třetí. Kdyby zastavil dvakrát, skončil by také třetí. Proč by tedy neměl zkusit něco odlišného? Když jste lídr závodu, je to pro vás těžké rozhodnutí,“ dodal Piastri.

V Monze jsme tak zažili drobnou reprízu závodu ve Spa. I tam vyhrál (i když později byl diskvalifikován) na novém asfaltu pilot, který zastavil jen jednou. Tato strategie neměla fungovat, ale fungovala. „Doufal jsem, že Charlesovo tempo se propadne. Myslím si, že i jeho pneumatiky si prošly fází drolení, ale pak se stabilizovaly, což jsem nečekal,“ řekl rodák z Melbourne.

„Když se v trénincích začaly přední pneumatiky drolit, bylo po všem. Trochu mě překvapilo, že jeho gumy ožily a dokázal udržet tempo. Při zpětném pohledu je to skvělé zjištění, ale podle mě jsme v reálném čase zvolili rozumnou strategii,“ míní Piastri.

Související zprávy

Diskuze