logo F1zpravy.czF1online.sk

Tifosi šílí po mistrovském vítězství Leclerca a Ferrari, McLaren to opět nezvládl

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 9. 2024

Velká cena Itálie přinesla další třešničku na dortu jménem Mistrovství světa Formule 1 v roce 2024. Ve strategické bitvě měl McLaren obrovskou výhodu pozice na trati, ale opět se rozhodl, že ji zahodí. Piloti stáje se navzájem připravili o šance a jejich neúspěch podtrhli (ne poprvé v sezóně) stratégové týmu. Těšit se tak může Charles Leclerc, který se svým týmem předvedl, jak se to má dělat.

Ferrari nemělo co ztratit a tým si moc dobře uvědomoval, že v Monze se počítá jen vítězství. Auto fungovalo skvěle, Charles Leclerc podal výborný výkon a boxová zeď nezaváhala. Oslavy Ferrari jsou naprosto zasloužené, zatímco v McLarenu si budou zpytovat svědomí. Tým nespolupracoval a svou nerozhodností opět obral Landa Norrise i sebe o důležité body.

Zdálo se přitom, že McLaren zvládl start mistrně. Lando Norris si udržel vedení na výjezdu z první šikany a Oscar Piastri si (s jeho pomocí) udržel druhé místo. Australský závodník se však rozhodl, že nepotřebuje hrát týmovou hru, a do druhé šikany tvrdě zaútočil na Norrise. Ten se jen s obtížemi vyhnul srážce a Charles Leclerc si nemohl přát lepší příležitost.

Na konci prvního kola si tak Norris ani na sedmý pokus neudržel vedení po startu z pole position. Vedl Piastri před Leclercem, Norrisem a Sainzem.

Na start nebude v dobrém vzpomínat ani George Russell, který pomýšlel na útok na Piastriho, ale ten se s pomocí týmového kolegy udržel vpředu a vytlačil pilota Mercedesu, který musel vynechat první šikanu, spadl na sedmé místo a ještě si poškodil přední křídlo.

Závod se pak uklidnil a jak jsme se na Monze naučili už v minulosti, na této trati se nepředjíždí snadno a týmy měly obavy z degradace pneumatik. Prvním odstoupivším byl Júki Cunoda, který doplatil na souboj s Nicem Hülkenbergem. Německý závodník vzápětí dostal desetisekundovou penalizaci.

V 10. kole přišel Russell po souboji s Pérezem o sedmé místo a v dalším kole zamířil do boxů. Vyměnil nejen pneumatiky, ale také přední křídlo. U mechaniků ztratil deset sekund a čekalo ho pořádně dlouhé odpoledne.

Ve 13. kole začal postupný propad pilotů Ferrari. Leclerc ztratil DRS za Piastrim a postupně padal hlouběji a hlouběji. Jeho ztráta na Oscara přesáhla tři sekundy a Norris dostal k dispozici DRS. Ve 14. kole zamířil Lando do boxů ve snaze o undercut na pilota Ferrari. Leclerc reagoval, ale neměl šanci a pilot McLarenu se posunul na virtuální druhé místo.

V této chvíli se týmy rozhodovaly, zda bude nejlepší strategií zastavit dvakrát nebo jednou. Piastri zamířil do boxů dvě kola po Norrisovi a jeho náskok před první zastávkou byl dostatečný, aby se udržel virtuálně ve vedení.

Jedna zastávka, nebo dvě?

Charles Leclerc nebyl ani trochu spokojen se strategickým rozhodnutím Ferrari – ironické vzhledem ke konečnému výsledku. Carlos Sainz se okamžitě ozval ve vysílačce a řekl, že při takto brzké zastávce budou mít tito jezdci problém dojet do cíle. Carlos pokračoval do 19. kola a i on zamířil k mechanikům, aby nasadil tvrdé pneumatiky. Neztratil žádnou pozici na trati, ale jeho ztráta na Leclerca se výrazně zvýšila.

Ve 22. kole zamířil do boxů i Max Verstappen, který startoval na tvrdých pneumatikách. Přezutí však trvalo šest sekund a Nizozemec opět obul tvrdé pneumatiky, takže to nebyla jeho poslední zastávka v boxech. Pohled na Maxe, jak naštvaně mlátí do volantu po nezdařeném pit stopu, byl dobrou metaforou pro nezdařený italský víkend Red Bullu.

Důležitou zprávu dostal Lando Norris, který měl povolení bojovat s Piastrim podle „papájových pravidel“, která se stala eufemismem dnešního závodu. Nikdo v podstatě netušil, co to znamená, a vzhledem k Oscarovu útoku v prvním kole se zdála být tato „pravidla“ otevřená různým výkladům.

Mimochodem, reportérovi Sky Tedu Kravitzovi se nakonec podařilo zjistit, jaká je definice „papájových pravidel“. Podle jeho slov zní: „Jasná pravidla, jak mají Oscar a Lando závodit v rámci dohodnutých parametrů.“

Po druhé polovině závodu byl Oscar Piastri nejrychlejším mužem na trati. Jezdil jedno nejrychlejší kolo za druhým a navyšoval svůj náskok na Norrise, který ve 31. kole zaváhal a Leclerc se dostal do dosahu DRS a tím i do skvělé pozice pro případný undercut. Možná i proto zamířil Lando ve 32. kole do boxů.

„Nevím, proč takhle ničím svou levou přední pneumatiku,“ řekl Norris do vysílačky, když vyjel na trať za Maxem Verstappenem. Ten dostal pokyn, aby s Landem bojoval o pozici. Norris byl v této chvíli na šestém místě a jeho situace vypadala dost zoufale.

Ferrari nereagovalo na Norrise a nechalo Leclerca na trati. Scuderia se zdála být otevřená možnosti monstrózního 40kolového stintu na tvrdých pneumatikách (35kolového v případě Sainze). Ve 37. kole (16 kol před koncem) dostal Piastri otázku, zda to může zvládnout na jednu zastávku. Odpověděl: „Nemyslím si, levá přední je na tom dost špatně.“ McLaren ho ve 38. kole povolal do boxů.

Závěrečné mistrovství Ferrari

Piastri vyjel na trať za piloty Ferrari a před bojujícím duem Verstappen – Norris. Lando zažil další těžké odpoledne a zůstal dost dlouho zaseknutý za Red Bullem. Ve 41. kole se mu konečně podařilo dostat dopředu, ale jeho souboj s Piastrim se zdál být prohraný. V tuto chvíli (jedenáct kol před koncem) vedl Leclerc před Sainzem, Piastri byl třetí a Norris čtvrtý. Monza se nachystala na tvrdý souboj o slavné vítězství v Chrámu rychlosti.

Riziko Ferrari hraničilo s voláním po zázraku. Sainz nevěřil svým pneumatikám a ve 45. kole (z 53) ho Piastri předjel dokonce v nájezdu do Ascari, kde se až tak často nepředjíždí. Carlos do toho dal všechno, ale nezdržel Piastriho déle než jedno a půl kola. Osm kol před koncem ztrácel Piastri na Leclerca jedenáct sekund, což se zdá hodně, ale při tempu McLarenu to nemuselo stačit.

Ve 48. kole spadl Sainz i za Norrise na čtvrté místo, ale této bitvě už fanoušci věnovali pramalou pozornost. Leclerc v čele ztrácel, ale ztrácel dostatečně rychle? Pět kol před koncem byl rozdíl 8,5 sekundy, čtyři kola před koncem 7,8 sekundy, tři kola před koncem 7,0 sekundy, dvě kola před koncem 5,7 sekundy a na začátku posledního kola 4,1 sekundy.

Ferrari předvedlo na domácí půdě naprosto mistrovský výkon a McLaren opět našel nespočet způsobů, jak to pokazit. Charles Leclerc vyhrál Velkou cenu Itálie! Absolutně neočekávaný závěr a jásot Tifosi byl bezprecedentní jako vždy. Domácí tribuny šílely a šílel i Leclerc ve vysílačce. Monacký závodník předvedl se svým týmem naprosto parádní výkon a rychlost Ferrari byla skutečná, ačkoli hlavním faktorem při této výhře byla strategie Ferrari a neschopnost McLarenu zvládnout závod.

Druhý skončil Oscar Piastri, který se svým týmem necítil potřebu předat v podstatě bezvýznamné druhé místo Landu Norrisovi, který stále živí naději na titul. Druhé místo bylo možná bezcenné, ale ty dva či tři body (Norris v závěru zajel nejrychlejší kolo, takže v tomto případě to byly dva body) se počítají.

McLaren se však musí hluboce zamyslet. Jen díky Landově opatrnosti to v prvním kole neskončilo srážkou a britský závodník dostává v této sezóně rozhodně větší rány od vlastního týmu než od soupeřů. V každém případě se McLarenu podařilo stáhnout ztrátu na Red Bull v Poháru konstruktérů na 8 bodů – Ferrari ztrácí na lídra 39 bodů.

Čtvrté místo obsadil Carlos Sainz, který se v závěru snažil zdržet Piastriho s Norrisem, a i on přinesl Ferrari nesmírně důležité body. Pátý skončil Lewis Hamilton a šestý Max Verstappen, na kterého měl dnes Lando Norris rozhodně získat více bodů. Sedmé místo patří Georgi Russellovi a osmé Sergiu Pérezovi.

Děly se také věci ve středu pole. Alex Albon vybojoval po udatném výkonu dva body za deváté místo a desátý skončil Kevin Magnussen. Ten dostal za způsobení kolize desetisekundový trest a v úplném závěru ho dotahoval Fernando Alonso. Ten to nakonec o 0,193 sekundy nezvládl. Co je však horší, komisaři ztratili s dánským závodníkem trpělivost a napařili mu dva trestné body, což znamená, že vynechá závod v Baku!

Jak vidíte, v Monze se toho dělo víc než dost. Týdenní přestávka nám tak padne vhod a za dva týdny se uvidíme na dalších závodech v Ázerbájdžánu.

Závod - GP Itálie 2024

logo McLaren
Oscar Piastri
logo Ferrari
Charles Leclerc
logo McLaren
Lando Norris
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Charles Leclerc
Ferrari1:14:40,727534.1:23,22625
2.
Oscar Piastri
McLaren+2,664532.1:21,94318
3.
Lando Norris
McLaren+6,153531.1:21,43216
4.
Carlos Sainz
Ferrari+15,621535.1:23,21912
5.
Lewis Hamilton
Mercedes+22,820536.1:21,51210
6.
Max Verstappen
Red Bull+37,932537.1:21,7458
7.
George Russell
Mercedes+39,715533.1:22,0366
8.
Sergio Pérez
Red Bull+54,148538.1:22,9714
9.
Alex Albon
Williams+1:07,456539.1:23,9182
10.
Kevin Magnussen
Haas+1:08,3025313.1:23,4371
11.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:08,4955311.1:22,944
12.
Franco Colapinto
Williams+1:21,3085318.1:23,728
13.
Daniel Ricciardo
RB+1:33,4525312.1:24,219
14.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo5215.1:24,343
15.
Pierre Gasly
Alpine+1 kolo5214.1:23,755
16.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo5219.1:23,609
17.
Nico Hülkenberg
Haas+1 kolo5210.1:23,275
18.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo5220.1:25,092
19.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo5217.1:22,232
-
Júki Cunoda
RBnedojel716.1:26,198

Live

Související zprávy

Diskuze