Wolff brání Antonelliho a obviňuje „okolnosti“
Premiéra Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 skončila tím nejhorším možným způsobem. Italský mladík se již připravuje na místo po Lewisu Hamiltonovi, ale navzdory otázkám ohledně jeho věku a vyzrálosti se Mercedes a Toto Wolff zdají být odhodláni. První italský trénink však pochybovačům poskytl další náboje.
Antonelli havaroval už po deseti minutách v zatáčce Parabolica. Nezkušený mladík pravděpodobně neodhadl úroveň přilnavosti v počáteční fázi víkendu. Havárie vyvolala další otázky ohledně Kimiho připravenosti.
Italský mladík je v této sezóně Formule 2 pod drobnohledem. Z Formule Regional postoupil přímo do Formule 2 – vynechal tak Formuli 3 jako tradiční mezistupeň – a objevily se první pochybnosti. Mercedes mu připravil rozsáhlý testovací program ve Formuli 1 a začal ho připravovat na přestup do nejvyšší kategorie s jedním z největších a nejúspěšnějších týmů. Není to pro mladého Kimiho příliš brzy?
Představte si, že pochybnosti vyjádřil během této sezóny i sám Antonelli. „Pokud mám být upřímný, nevím, jestli budu připraven, protože se stále ještě učím ve Formuli 2. Stále dělám poměrně dost chyb a na těch pár detailech záleží,“ řekl Kimi ještě v červenci. Po nehodě v Monze se tato slova nepříjemně připomněla. Toto Wolff však okamžitě vystoupil na obranu svého svěřence, který po tvrdém nárazu musel absolvovat preventivní vyšetření ve zdravotnickém středisku.
„Je na rozhodnutí týmu, koho angažuje a koho posadí do kokpitu v prvním tréninku. My se rozhodujeme racionálně a plně si uvědomujeme, co se může stát, co můžeme očekávat a případně tato očekávání krotíme,“ prohlásil Wolff. „Je jasné, že v tomto případě se v Monze nahromadilo břemeno na Kimiho ramenou. Je velmi obtížné se s tím vyrovnat. Je to důvod, proč skončil v bariéře? Možná ano.“
„Myslím, že na vině jsou okolnosti. Jste pod drobnohledem, protože jste na Monze a italský pilot chyběl v top týmu už nějaký čas, což může být moc na osmnáctiletého chlapce. Určitě se cítí hrozně, ale patří to k vývoji jezdce. Vidíme, že má výkonnost a bylo to cítit i během těch pár kol. Auto však nemohlo zvládnout, co od něj požadoval před nárazem,“ řekl šéf Mercedesu.
Dalo se očekávat, že Toto zareaguje právě takto. Mnozí si všimli, že Antonelli během těch deseti minut „létal“ a inženýři Mercedesu už po zkušenostech z předchozích testů avizovali, že italský mladík nepotřebuje moc času na „zahřátí“. I když byl Kimi před nehodou bleskurychlý, Lewis Hamilton či Max Verstappen věděli, proč je v prvním tréninku moudřejší ubrat.
„Myslím, že dobrý jezdec si musí poradit s takovými okolnostmi a tlakem. Není to pro něj lehký víkend, stále ho čeká program ve Formuli 2, a musí si poradit i se všudypřítomnými nesmysly v Monze. Italského mladíka v Mercedesu provázelo nadšení, což muselo být těžké břemeno, ale chce-li být jednoho dne šampionem, musí se s tím vyrovnat. Nepochybuji, že to dokáže,“ prohlásil Wolff.
Mercedes zatím Kimiho nepotvrdil po boku George Russella pro rok 2025. Očekávalo se, že to přijde během jeho domácího víkendu v Monze, ale to se zatím nestalo. Nevíme, na co Mercedes čeká a co všechno je za tím, ale i při pohledu na Wolffova vyjádření to vypadá, že je rozhodnuto.
„Takové okamžiky se stávají a budou se stávat i v příštím roce. Dočká se však také velkých vzestupů. Raději ho potřebujeme zpomalit, ne zrychlit, ale za jedno a půl kola jsme viděli něco ohromujícího,“ chválil svého svěřence šéf Mercedesu.
„Nejdůležitější je, že je v pořádku, protože přetížení dosáhlo 45 g. Omluvil se a přesně to musíte udělat, když po nárazu vaše auto vypadá trochu jako krabice Lega po pádu na zem. Řekl nám, že v autě cítil velkou sebedůvěru. Podle mě doplatil na teploty. Každý měl problémy, zejména se zadními pneumatikami po přejezdu přes Ascari. Proto se mu utrhl zadek,“ vysvětlil Wolff.