logo F1zpravy.czF1online.sk

Red Bull podle Wachého začal kopírovat soupeře. RB20 prý nenaplnila všechna očekávání

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 8. 2024

Dominance Red Bullu z minulé sezóny i nadvláda tohoto týmu z úvodu ročníku jsou historií. Obhájci titulu si v současnosti užívají plodů svého náskoku z úvodu sezóny, ale Max Verstappen čeká na vítězství již čtyři velké ceny, což se mu naposledy stalo ještě v roce 2020. Monopost RB20 neudělal velký pokrok a ani technický ředitel týmu Pierre Waché neskrývá, že se od něj čekalo víc.

Red Bull všechny ohromil, když představil svůj koncept na předsezónních testech. Adrian Newey se svým týmem přišel opět s něčím radikálním a novým. Skvělý start sezóny v podání Maxe Verstappena přinesl očekávání další dominantní sezóny, ale to se nestalo.

„Řekl bych, že ne zcela,“ odpověděl Pierre Waché na otázku nizozemské edice portálu Motorsport.com, zda monopost RB20 naplnil počáteční očekávání. „V porovnání s minulým rokem jsme auto nepochybně zlepšili, ačkoli v některých oblastech naše výsledky nenaplnily očekávání. Hlavně v rychlých zatáčkách jsme očekávali něco lepšího. Nehledě na naši konkurenci, tedy čistě z pohledu na naše nástroje, jsme očekávali více.“

Tato vyjádření jsou určitě pozoruhodná, protože právě v rychlých zatáčkách byl loni Red Bull nesmírně silný. Dnes to vypadá, že RB20 nedominuje v žádné oblasti, ale jako univerzální balíček se řadí k nejlepším, byť i v tomto směru působí McLaren o něco lépe. Jak je ale možné, že simulace Red Bullu prorokovaly lepší výsledky?

„Myslím si, že některé aspekty lze připsat korelaci. Používáme relativně starý větrný tunel a kromě toho v něm můžeme trávit méně času, jelikož jsme v šampionátu skončili nejvýše. Dalším důvodem je určitě skutečnost, že tato pravidla platí již třetí rok,“ vysvětlil Waché.

Ten také dostal otázku, jaké má RB20 přednosti a slabiny, na což odpověděl se suchým humorem. „Nevím, jestli teď máme nějaké silné stránky! Řekl bych, že jsme se výrazně zlepšili ve středně rychlých a pomalých zatáčkách, ale v porovnání s konkurencí jsme oproti loňskému roku ztratili něco málo v rychlých – loni jsme byli v této disciplíně velmi dobří. Kromě toho není třeba zapomínat, že jsme stále slabí při přejezdu přes obrubníky, ale to platilo i v minulém roce a ani v tomto směru jsme neudělali očekávaný krok vpřed,“ přiznal Waché.

Red Bull po skvělém startu sezóny ztrácí dech a technický ředitel týmu je ideální respondent na otázku, proč k tomu vůbec došlo. Kam se vypařila nadvláda týmu z úvodu sezóny a proč se vlastně monopost RB20 nezlepšuje takovým tempem jako například McLaren?

„Myslím si, že je to kombinace stabilních pravidel a našich nenaplněných očekávání. S těmito předpisy čelíte dost velkým omezením a když zůstanou nezměněny, máte téměř garantované, že zbytek pole se dotáhne,“ řekl Waché, který také dostal otázku, zda se Red Bull s tímto konceptem nedostal příliš blízko k vývojovému stropu.

„Ke stropu tohoto konceptu jsme se možná dostali, ale to neznamená, že jsme narazili na celkový strop. V tomto byznysu vždy čerpáte inspiraci z nápadů ostatních. V posledních dvou letech získávali soupeři nápady většinou od nás, ale i my potřebujeme ostatní k hledání nových myšlenek a dělání pokroků. Toto se právě začalo rozjíždět a možná se díky tomu posune vývojový strop opět o něco výše,“ konstatoval technický ředitel Red Bullu.

Související zprávy

Diskuze