logo F1zpravy.czF1online.sk

McLarenu to po vlastních chybách nevyšlo. Ve Španělsku vyhrál neomylný Verstappen

Max Verstappen
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 6. 2024

Formule 1 se nám postupně mění na strhující divadlo. Red Bull a Max Verstappen jsou však v pozici, kdy jim stačí udělat všechno správně a vyhrají. Potvrdila to i Velká cena Španělska, kde Nizozemec porazil Landa Norrise o 2,2 vteřiny, které však britský závodník během závodu ztrácel všude možně.

Byl to další bezvadný výkon Red Bullu a hlavně Verstappena, který ve vysílačce po závodě poznamenal, že jeho RB20 nebyla ve Španělsku nejrychlejším monopostem. Ten pravděpodobně patřil Landu Norrisovi, který však ne vždy vlastní vinou ztrácel čas v průběhu celého závodu. „Měl jsem vyhrát,“ řekl Lando po závodě do vysílačky a tento den musí být pro McLaren zamyšlením nad provozní stránkou jejich týmu.

Celé se to začalo rodit už na startu, když se George Russell fantasticky odrazil a v první zatáčce se z vnější strany protáhl vedle Norrise s Verstappenem, kteří bojovali o vedení. Pilot McLarenu přitom nezvládl ani souboj s Maxem, který se posunul na druhé místo. Mercedes si však vedení dlouho neužil a už ve 3. kole se Verstappen propracoval do čela.

Závod se následně uklidnil, ale pokračoval vyrovnaný boj napříč celým startovním polem. Na začátku 10. kola dělilo prvního Verstappena a šestého Leclerce jen šest vteřin. Druhý Russell a čtvrtý Hamilton v této fázi vypadali jako nejpomalejší jezdci v čele a museli se vyrovnávat s tlakem Norrise a obou Ferrari za nimi. Do první zatáčky foukal čelní vítr, což ještě zvýraznilo výhodu DRS, ale tu v podstatě znegovala jízda v těsně seřazeném vláčku.

Na konci 15. kola povolal Mercedes do boxů George Russella, ale mechanikům pit stop vůbec nevyšel a George téměř spadl až za Carlose Sainze, který zastavil spolu s ním. Hned v 16. kole přijel do boxů i Hamilton, ale na trať se vrátil za Russellem a Sainzem. Okamžitě reagoval i Red Bull, který zastavil Verstappena a obsloužil ho za krásných 1,9 vteřiny.

Mercedes měl na středně tvrdých pneumatikách skvělou rychlost a Hamilton zakrátko překonal Sainze. Na tento strategický vývoj nereagoval McLaren a ani Charles Leclerc, kteří pokračovali na měkkých pneumatikách.

Strategické šachy v prostřední části závodu

Norris zastavil až ve 23. kole, takže na trať se vrátil až za Sainze na šesté místo, ale s čerstvějšími pneumatikami – v porovnání s Verstappenem měl o šest kol čerstvější gumy. Hned v dalším kole následoval i Leclerc, který se vrátil na trať na sedmém místě mezi šestým Gaslym a osmým Oconem.

Lando začal svou stíhací jízdu, ve 27. kole překonal Sainze, ve 30. kole se zavěsil za Hamiltona, ale ten měl nablízku George Russella. Přestože Lewis neměl k dispozici DRS, zákryt za Georgem byl dost silný, aby ho udržel vpředu, takže Norris si musel počkat do 32. kola. Ve 35. kole Norris po krásném souboji překonal i Russella, ale ztratil příliš mnoho času. V tuto chvíli ztrácel na Verstappena přes devět vteřin, přičemž souboji s piloty Mercedesu ztratil podle propočtů 4,2 vteřiny.

Na konci 36. kola zamířili Russell a Sainz naposledy do boxů a obuli tvrdé pneumatiky. Britský závodník si však zakrátko začal stěžovat, že na tvrdých gumách se necítí nejlépe. Hamilton si počkal až do 43. kola a obul měkké gumy. Hned za ním zastavil i Verstappen, který obul čerstvé softy. Právě v tomto okamžiku se všechny strategie slily do jedné rozhodující chvíle.

McLaren zastavil dříve

Lando Norris se svým týmem ale nečekal dlouho. Zastavil už na konci 47. kola. Jelikož nasadil použité pneumatiky z kvalifikace a Verstappen měl k dispozici čerstvé, oba se ocitli na úplně stejně starých gumách. Norris tak potřeboval na stejných pneumatikách stáhnout na Verstappena osm vteřin za necelých dvacet kol.

Lando se svého úkolu zhostil a začal tlačit jako pomatený. Postupně ukrajoval vteřiny a desetiny. Mezitím si Lewis Hamilton poradil s týmovým kolegou a posunul se na třetí místo.

Lando se v závěrečných kolech snažil, ale jeho McLaren prostě neměl takovou převahu, aby stáhl obrovskou ztrátu z dřívější fáze závodu. Norris ztratil čtyři vteřiny soubojem s Mercedesy, jeho druhá zastávka v boxech trvala 3,6 vteřiny (Verstappenova první 1,9 vteřiny), nemluvě o otázkách inženýra Willa Josepha s nervózním hlasem, jakou strategii mají vlastně zvolit. Zbabraný start Norrise nemusíme připomínat.

V McLarenu tedy budou mít nad čím přemýšlet, protože podobně jako v Imole či Montrealu i v Barceloně mohli pomýšlet na vítězství, kdyby udělali vše perfektně. Výsledná ztráta 2,2 sekundy v cíli není velká.

Ve Španělsku tak vyhrál Verstappen před Norrisem, Hamiltonem a Russellem, který v samém závěru čelil ataku ze strany Charlese Leclerce. Ten ztratil na druhý Mercedes jen necelé čtyři desetiny, čímž zdůraznil nezdařený víkend Ferrari.

Bodovanou desítku doplnili Sainz, Piastri, Pérez, Gasly a Ocon.

Od Formule 1 si tak brzy neodpočineme. Příští víkend nás čeká druhý závod této letní trojičky. Na řadě je Velká cena Rakouska.

Závod - GP Španělska 2024

logo McLaren
Lando Norris
logo Red Bull
Max Verstappen
logo Mercedes
Lewis Hamilton
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Max Verstappen
Red Bull1:28:20,227662.1:17,77625
2.
Lando Norris
McLaren+2,219661.1:17,11519
3.
Lewis Hamilton
Mercedes+17,790663.1:17,80915
4.
George Russell
Mercedes+22,320664.1:18,29012
5.
Charles Leclerc
Ferrari+22,709665.1:17,89710
6.
Carlos Sainz
Ferrari+31,028666.1:18,5398
7.
Oscar Piastri
McLaren+33,760669.1:17,8746
8.
Sergio Pérez
Red Bull+59,5246611.1:17,7854
9.
Pierre Gasly
Alpine+1:02,025667.1:19,0452
10.
Esteban Ocon
Alpine+1:11,889668.1:18,9821
11.
Nico Hülkenberg
Haas+1:19,2156613.1:18,609
12.
Fernando Alonso
Aston Martin+1 kolo6510.1:18,334
13.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo6515.1:18,771
14.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo6514.1:19,318
15.
Daniel Ricciardo
RB+1 kolo6518.1:19,450
16.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo6512.1:19,608
17.
Kevin Magnussen
Haas+1 kolo6516.1:19,805
18.
Alex Albon
Williams+1 kolo6520.1:19,132
19.
Júki Cunoda
RB+1 kolo6517.1:19,447
20.
Logan Sargeant
Williams+2 kola6419.1:20,172

Live

Související zprávy

Diskuze