Albon si neuměl vysvětlit výlet do štěrku, Williams zase řeší záhadu podlahy
Osmnácté a dvacáté místo je vizitkou Williamsu z VC Španělska. Pro stáj, která chce přilákat Carlose Sainze, to není lichotivý výsledek. Na druhé straně však průběh víkendu nebyl vůbec hladký. Obě poloviny garáže řešily alespoň jednu záhadu.
Alex Albon dorazil do cíle na osmnácté příčce. Nebýt výletu do štěrku, kvůli kterému ztratil celkem až dvanáct vteřin, mohl se ještě poprat s Magnussenem a Bottasem o šestnácté místo, ale to by bylo všechno. Williamsu o víkendu chyběla rychlost.
Nejvzrušujícím momentem jeho závodu, který ho dostal i do výběru opakovaných záběrů režie, se stal právě přejezd přes štěrk ve čtvrté zatáčce. Náhlou změnu v chování auta si neuměl vysvětlit a velmi nápomocný nebyl ani jeho inženýr.
Alex Albon: Dopekla, co to bylo?!
James Urwin: Z naší strany všechno vypadá OK.
Albon: Ne, není to OK. Netvrď to po pěti sekundách.
Urwin: Vidíme nějaké poškození předního křídla.
Albon: Ano, ale jaký byl problém s autem? Přední křídlo mě nezajímá.
Urwin: V tuto chvíli si myslíme, že to bylo prosté zablokování kol, ale zkoumáme to.
Albon: Určitě to nebyl vítr nebo něco takového? Ve čtvrté zatáčce. Opravdu to nechápu, když monopost udělá takovou věc.
Urwin: Ano, vypadá to tak, že to byl pravděpodobně vítr. V té chvíli dosáhl náraz 17 km/h.
Nakonec se Alex Albon dozvěděl pravou příčinu, ale trvalo to několik kol. Mezitím musel mít oči na stopkách. Z jeho pohledu byl výlet do štěrku nečekaný. „Ve čtvrté zatáčce jsem šetřil pneumatiky, takže to bylo trochu zvláštní. Chtěl jsem odpověď, protože znám limity monopostu a tohle ten limit nebyl.“
„Pak jsme si uvědomili, že to byl silný náraz větru. V tu chvíli jsme to nevěděli, takže při průjezdu čtvrtou zatáčkou jsem byl pokaždé obzvláště opatrný,“ řekl na margo posledních kol velké ceny.
Williamsu se v Monaku podařilo získat první dva body v sezóně a šéf stáje James Vowles avizoval několik vylepšení. Williams se však nikam neposouvá, což podle Albona souvisí s charakterem okruhu. „Přijeli jsme na tradičnější okruh. Samozřejmě, jezdíme s nadváhou a máme o něco méně přítlaku než ostatní. My máme výhodu na tratích, které jsou trochu jiné. Byl to náročný závod a věděli jsme, že takový bude. Od Rakouska a Silverstone čekáme více.“
Vyměnili tři podlahy, ale chybějící přítlak nenašli
Logan Sargeant skončil beznadějně poslední. Na předposledního Valtteriho Bottase mu chybělo více než dvacet sekund. V kvalifikaci to nebyla o nic větší sláva, také získal poslední 20. místo.
Šéf týmu Vowles prozradil, že monopost Logana Sargeanta má z nějakého záhadného důvodu méně přítlaku než ten Albonův. Americký jezdec se přitom těšil, že konečně bude mít stejnou specifikaci auta jako jeho kolega, ale zatím se mu to nesplnilo. V úvodu roku se anomálie s chybějícím přítlakem objevila na Albonově monopostu.
„Obě auta se dostala do zvláštní situace, kdy jsme změřili menší úbytek přítlaku,“ vysvětlil James Vowles. „Událo se to na několika závodech, typicky spíše na Alexově než Loganově straně. Logana to tu však postihlo se třemi různými podlahami.“
„Na první páteční trénink jsme měli připravenou podlahu, o které víme, že je v dobrém stavu. Na ní měl startovat, ale zaregistrovali jsme s ní úbytek přítlaku. Totéž se zopakovalo po výměně podlahy ve druhém tréninku a přesně taková situace nastala i po další výměně za zcela novou podlahu v kvalifikaci,“ přiblížil trampoty Logana Sargeanta.
Z teoretického hlediska měly být podlahy identické. Jejich výměnou chtěl tým zajistit, že budou i osazeny na milimetr správně v té optimální pozici. „Dokonce i v tom stavu jsme viděli ztrátu přítlaku, to se dělo i na Alexově straně.“
Pokud vyměníte tři různé podlahy a stále registrujete ztrátu, chyba zřejmě nebude v podlaze. „Takže buď to neměříme správně, což je docela možné, nebo je na autě jiný prvek, který má na to vliv a my ho nechápeme.“
„Je to frustrující, protože součástku moderního auta Formule 1, jakou je podlaha, se snažíte umístit s přesností na desetinu milimetru. Takže ani to není nezvyklé,“ poznamenal na margo možnosti, že by ztrátu způsobila jistá odchylka v osazení podlahy. „Teď potřebujeme jít do Rakouska a Silverstonu, pokračovat v testech a pochopit, co mění tyto hodnoty nebo jestli těm hodnotám máme věřit.“