Marko: McLaren se neskutečným způsobem dotáhl, jeho monopost je univerzální
Helmut Marko nedávno prohlásil, že pokud Red Bull v Barceloně nebude v čele, tak má skutečný problém. V kvalifikaci ho nakonec porazil Lando Norris, což vysílá světu jasný vzkaz: Éra dominance Red Bullu se pomalu chýlí ke konci. V Milton Keynes při pohledu na to, jak postupuje jejich konkurence, zapínají všechny výstražné kontrolky.
McLaren se už déle pohybuje na úplné špičce v hodnocení průjezdů rychlých zatáček, ale na těch pomalých zvykl ztrácet. Situace se však změnila a v předchozích týdnech se mu podařilo odstranit svou hlavní slabinu dokonce, aniž by utrpěl na rychlejších okruzích, kde vynikne dobrá aerodynamika. V Barceloně dokonce ukořistil pole position.
Maxovi Verstappenovi přitom v sobotu pomohl i docela slušný zákryt od Sergia Péreze. Lando Norris strávil ve srovnání s ním ve vzduchovém vaku jen přibližně polovinu času, protože Esteban Ocon před ním se stáhl na pravou stranu trati.
Získaný čas však Norris dohnal již ve třetí zatáčce a po sekci zatáček 4-5-6 byl virtuálně o dvě desetiny před soupeřem. V posledním sektoru Red Bull kraloval, ale už ne dostatečně. Helmut Marko poukázal na jeden problém. „To je na celé věci tak absurdní. Máme zde všelijaké technologie, všechny možné simulátory a nakonec tlak v pneumatikách je ta poslední věc, která rozhodne.“
Jeden faktor Red Bullu uškodil, jiné mu pomohly. „Na druhé straně bylo celou dobu horko a teď se ochladilo, díky čemuž jsme na tom byli lépe. Inu a se změnami, které jsme udělali, můžeme čekat zlepšení opotřebování pneumatik. Uvidíme však, zda vůbec zůstane sucho. To je ještě další otázka.“
Red Bullu nepomohlo ani to, že mezi třetím tréninkem a kvalifikací vyměnil zadní křídlo za větší verzi. Ta mu však může pomoci minimalizovat degradaci v závodě.
McLaren je prý před závodem stejně „jasným favoritem“. „Při pohledu na páteční dlouhé jízdy se McLaren zdá být jasným favoritem. Předpokládáme však, že naše degradace bude nižší po změnách, které jsme udělali. Po třetím tréninku jsme ani nevěděli, jestli budeme v prvních dvou řadách. Nakonec jsme s Landem prohráli ve čtvrté zatáčce. Jinak jsme byli rychlejší v prvním a třetím sektoru,“ prozradil bývalý závodník.
„Pokud se nic nezmění, bude to zřejmě dvouzastávkový závod. Samozřejmě, zastávky a jejich načasování bude klíčové. Doufejme, že bezpečnostní vůz vyrazí na trať ve správnou chvíli — nebo vůbec!“ prohlásil Marko.
V každém případě v Red Bullu je pomalu cítit nervozitu. Max Verstappen na tiskové konferenci skloňoval slovo „probudit“ a žádal přinést vylepšení. Pokud Sergia Péreze můžeme použít jako vhodný indikátor rychlosti auta, tak skutečně je třeba zabrat. „Checův odstup je velký, což o mnohém vypovídá. On se přitom nezhoršil. Pokud pokaždé musíte jezdit na 101 procent, jednou se věci pokašlou.“
Helmut Marko upozorňuje: „Je zřejmé, že McLaren se na posledních velkých cenách neskutečným způsobem dotáhl a má univerzální monopost na všechny typy tratí a všechny pneumatiky. Teď už nic nemůžeme brát za samozřejmost.“
V Red Bullu netrpělivě očekávají vylepšení pro Velkou cenu Velké Británie. Podle magazínu Auto Motor und Sport by mělo být největší v sezóně a červeným býkům by mělo navrátit první příčku.