logo F1zpravy.czF1online.sk

Toto nebyl smolně načasovaný výjezd safety caru. Norris: Měli jsme vyhrát

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala10. 6. 2024

V táboře McLarenu mohl po posledním víkendu zavládnout pocit hněvu na formulové bohy, že výjezd safety caru načasovali tak, jak ho načasovali. Jak se však ukázalo, ve skutečnosti si Lando Norris a McLaren mohou zpytovat jen své svědomí. Norris si to uvědomuje.

V Miami byl výjezd bezpečnostního vozidla dokonale načasován pro Landa Norrise. V Montrealu to už ideální nebylo, ale nemůžeme říci, že by to byla vysloveně smůla a vesmír se dostal do rovnováhy. Pilot McLarenu měl všechno ve svých rukou.

Fáze bezpečnostního vozu totiž začala pár desítek metrů před brzdnou zónou do poslední šikany. Když Lando Norris na volantu zpozoroval kontrolku SC a na levé straně tratě zasvítil panel SC, bez váhání měl odbočit do pitlane. To by ovšem musel předem dostat příkaz od týmu připravit se na zastávku. Boxová zídka přitom mohla čekat, že ředitelství závodu rozhodne takto, protože monopost Logana Sargeanta stál vedle trati už dost dlouho a vůbec se nehýbal.

Inženýr Will Joseph upozornil Landa Norrise na problémy Logana Sargeanta, když předcházel desátou zatáčku. „Lando, v zatáčkách 4 a 5 se objevily žluté vlajky. Je to Sargeant, který právě stojí. Monitorujeme to.“

Ve chvíli aktivace fáze SC se inženýr okamžitě ozval ve vysílačce. „Safety car!“ a Lando Norris se v momentě zeptal: „Zastavit nebo ne?“

„Pokud déšť… Pokud si myslíš…“ začal spekulovat inženýr, ale na to nebyl čas. Čas měl v nejlepším případě jen na prosté ano nebo ne. Hned si to i uvědomil a smířený s realitou dodal: „Zůstaň venku.“ Norris byl v té chvíli už v šikaně.

FOM/Screenshot

Namísto toho měli být v McLarenu dohodnuti už předem: Pokud se objeví safety car, buď připraven jít do boxů. Za jiných okolností by tuto informaci možná nechtěli poskytnout konkurenci, ale v tuto chvíli nebylo nad čím uvažovat; stejně všichni už jen čekali na déšť a zastávky. Nikdo z čela by si nedovolil ještě víc natáhnout svůj stint. Vůbec ne, pokud se blížil déšť a z intermediálek se staly sliky.

Bezprostředně po skončení závodu Lando Norris nadhodil, že co mu štěstí dopřálo v Miami, to mu vzalo v Montrealu. Později na tiskové konferenci měl však už více informací a otevřeně přiznal pochybení. „Měli jsme vyhrát, to je všechno. Neudělali jsme to dost dobře jako tým. Měli jsme zastavit a nezůstat zaseknutí za bezpečnostním vozidlem.“

Podle propočtů týmu za ním ztratil deset vteřin, které v konečném důsledku znamenaly, že po zastávce se vrátil na trať až za Maxem Verstappenem a Georgem Russellem. „Nemyslím si, že by v tom bylo štěstí nebo smůla. Nemyslím si, že to bylo takové jako v Miami. Teď jsme zkrátka udělali špatné rozhodnutí. Je to moje vina a vina týmu. Pak o tom budeme debatovat.“

„Dnes jsme měli vyhrát. Teď jsme se už dostali na úroveň, na které s druhým místem nejsme spokojeni. Cílem je vyhrát a my jsme nevyhráli. Je to frustrující,“ popsal své pocity Lando Norris.

McLaren se ještě pokusil se situací něco udělat a když Max Verstappen s Georgem Russellem přezuli z intermediálek na sliky, Norris zůstal na trati. Během dalších dvou kol byl rychlejší než dvojice vzadu a na výjezdu z boxů to bylo velmi těsné mezi ním a Verstappenem.

Pneumatiky Landa Norrise však ještě nebyly zahřáté, auto mu poklouzlo a ztratil pozici vůči Verstappenovi a vzápětí i Russellovi. Když se gumy konečně dostaly do optimálního okna, druhé místo si vzal zpět. Odložení pitstopu nakonec schvaluje: „Pomohlo mi vylepšit si šance oproti Georgeovi a vyšel mi na něj overcut.“

Nakonec se však ještě vrátil k momentu, který skutečně rozhodl. „Měli jsme dost času zastavit a nezastavili jsme, takže to je naše chyba. V tomto směru jsme zkrátka nepodali dostatečně dobrý výkon.“

Související zprávy

Diskuze