logo F1zpravy.czF1online.sk

Marko nesouhlasí s trestem pro Péreze: Hamilton jednou vyhrál na třech kolech

Sergio Pérez a Lewis Hamilton
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala14. 6. 2024

Sergio Pérez může počítat s tím, že v nejlepším případě bude v Barceloně startovat ze čtvrté příčky. Přenáší si totiž penalizaci za jízdu s nebezpečným vozidlem na Velké ceně Kanady. Sportovní poradce Red Bullu Helmut Marko však s komisaři v tomto případě nesouhlasí.

Red Bull dostal nakonec za jízdu s nebezpečným autem a ohrožení ostatních účastníků pokutu 25 tisíc eur a Sergio Pérez přijde o tři příčky. Stačilo přitom nejezdit s rozpadlou zadní částí, ze které po cestě odpadávaly a také odlétaly celé kusy z uhlíkových vláken.

Podle verdiktu komisařů dokonce Red Bull sám přiznal, že Sergia Péreze hnal zpět do boxů, aby se vyhnul případnému výjezdu bezpečnostního vozidla. Helmut Marko ve svém sloupečku pro Speedweek nabídl poněkud jiné vysvětlení.

„Sergio Pérez na španělském roštu ztratí tři příčky, protože své auto dovezl do boxů místo toho, aby ho v Montrealu odstavil vedle trati,“ vrátil se k poslednímu závodu Helmut Marko. „Myslím si, že je to příliš přísný trest, protože v závodě s proměnlivým počasím musíte auto dovézt zpět domů, zejména tehdy, když není okamžitě zjevné, jak vypadá poškození auta.“

Týmy mají k dispozici řadu senzorů, které snímají stav monopostu. Mnohdy vědí o technických problémech dříve než pilot. „Pérezova zpětná zrcátka byla špinavá a neviděl, jak vypadá jeho zadní křídlo. Na druhé straně my jsme na datech viděli, že zavěšení je OK. Je tedy samozřejmé, že jsme se pokusili auto dostat zpět do boxů, abychom v ideálním případě ještě zabojovali o body.“

„Komisaři poznamenali, že z jeho auta odpadávaly součástky. Hej, ale tak počkat! Vzpomínám si, že Lewis Hamilton jednou projížděl cílovou páskou v Silverstonu na třech kolech a vyhrál. Zvláštní, že tehdy nepřišel žádný trest,“ vyčítavě vzkázal Marko.

FOM/Screenshot

Bezprostředně po závodě na toto téma prozradil, že ani tým netušil, jak vážně je auto poškozeno. „Neznali jsme rozsah škod, protože jsme je neviděli z úhlu kamery, který jsme měli k dispozici. Chtěli jsme, aby Checo pokračoval, protože v takovém závodě bylo všechno možné. A kromě toho nikdy nevíte, kolik trosek odletí z auta. I ostatní jezdili s uvolněnými součástkami. Lewis Hamilton jednou vyhrál v Silverstonu na třech kolech.“

Je však třeba připomenout, že pravidla se od VC Velké Británie 2020 změnila. Po několika incidentech s předním křídlem Kevina Magnussena došlo k úpravě a nově je na zodpovědnosti týmů zajistit, že jejich auta jsou v bezpečném stavu. Ředitelství závodu už (až na okrajové případy) nikomu nepřikazuje odstavit monopost či zamířit do boxů, ale pokud se ukáže, že tým jezdil s nevyhovujícím monopostem a nebodaj dojde k ohrožení ostatních jako v Pérezově případě, budou to vyšetřovat.

A i když Helmut Marko bránil svého jezdce, s jeho výkonem nemůže být spokojen. „Sergio Pérez měl v Kanadě těžkou kvalifikaci stejně jako dříve v Monaku. Při změně podmínek se trápí. Trvá mu příliš dlouho, než se do toho dostane,“ hodnotil poslední víkend z hlediska výkonnosti. „V prvním tréninku ztrácel na Maxe jednu sekundu. To je příliš velké manko na to, abyste ho do kvalifikace smazali.“

Související zprávy

Diskuze