logo F1zpravy.czF1online.sk

Šílený závod v Kanadě ovládl Verstappen. Ferrari zaklincovalo mizerný víkend

Max Verstappen
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 6. 2024

Max Verstappen opět ukázal, že to není jen o autě. Nizozemský závodník a jeho tým toho mohli hodně pokazit, jak ostatně ukázalo Ferrari a mnozí další. Právě Red Bull však udělal nejméně chyb ze všech a měl také velmi dobré tempo. To se nedalo říct ani zdaleka o každém, další mizerný den zažilo Ferrari i Sergio Pérez, dvakrát jsme měli na trati safety car a byla to další šílená Velká cena Kanady, ovšem s obvyklým vítězem.

Před startem závodu se v Montrealu opět spustil liják, což přimělo týmy, aby nasadily pneumatiky do přechodných podmínek. Haas jako jediný zariskoval a obul svým jezdcům modře označené pneumatiky do prudkého deště.

Úvodní ofenzíva Haasu

Start závodu byl i proto mimořádně opatrný. Kevin Magnussen však ukázal, že risk je zisk, alespoň zpočátku to tak vypadalo. Dánský závodník jezdil ve 2. kole už na pátém místě, startoval přitom až čtrnáctý. Haas se z těchto podmínek velmi radoval. Na konci 3. kola byl Magnussen již čtvrtý a Hülkenberg po startu ze sedmnácté příčky osmý. V 6. kole však déšť postupně ustal a v Montrealu dokonce zpoza mraků vykouklo slunce.

Ve Ferrari však v té době řešili mnohem závažnější komplikace než pneumatiky. Na pohonné jednotce Charlese Leclerca se objevil problém, který ho připravil o značnou část výkonu. Podle jezdcova inženýra Bryana Bozziho ztrácel Monačan až půl vteřiny na kolo, což zmařilo jeho postup.

Na konci 7. kola zamířil do boxů Kevin Magnussen, ale jeho posádka nebyla připravena a přezutí trvalo mnohem déle, než by si dánský závodník přál. Nico Hülkenberg však pokračoval a brzy začal brzdit všechny za sebou. V 11. kole jej konečně překonal Ricciardo, který dostal od komisařů pětisekundovou penalizaci za ulitý start. Pilot Haasu následně zamířil do boxů.

První rošády na čele

V 17. kole vrcholilo pronásledování Maxe Verstappena, který se držel zavěšený za Russellem dlouhá kola. Nizozemec však nedobrzdil do první zatáčky a ocitl se mimo trať. Uhájil svoji pozici před třetím Norrisem, ale jen velmi těsně. Trojnásobného šampiona toto zaváhání mrzelo dvakrát, protože hned v 18. kole ředitelství závodu povolilo použití DRS.

Strhla se krásná bitva, kterou ve 20. kole strhl Lando Norris na svou stranu a zařadil se na druhé místo. Pilot McLarenu se následně vrhl na vedoucího Russella, kterého hned ve 21. kole odsoudil do role statisty a stal se novým lídrem závodu. Russell se však v brzdění do poslední šikany dopustil chyby, musel využít únikovou zónu a stal se lehkou kořistí pro Verstappena, který se zařadil na druhé místo.

Norris v tomto období létal a naděloval pronásledovatelům dvě až tři vteřiny na kolo. Formu McLarenu potvrzoval i Piastri, který se výrazně tlačil na Russella s Verstappenem. Ve 25. kole však rozlet McLarenu zastavil svou chybou Logan Sargeant. Americký závodník havaroval a na trať vyjel safety car.

Zaváhání McLarenu nebo nešikovnost ředitelství závodu?

Do boxů zamířili téměř všichni a obuli intermediálky, ale ne Lando Norris, pro kterého bylo rozhodnutí ředitelství závodu načasováno velmi nešťastně. Vzhledem k poškozenému Williamsu stojícímu na trati se však výjezd bezpečnostního vozidla dal předpokládat. Šlo tedy o nešťastně načasovaný výjezd bezpečnostního vozidla, nebo mohl McLaren reagovat lépe? Norris pokračoval a k mechanikům přišel až v dalším kole, takže spadl za Verstappena s Russellem na třetí místo.

Krátce před stažením safety caru zamířil do boxů Leclerc a obul sliky. Zároveň se pokusil restartovat svoji pohonnou jednotku v naději, že to vyřeší jeho technický problém. Stál tak v boxech až 24 vteřin a nestihl se zařadit na konec vláčku. I když se mu podařilo vyřešit problém s motorem, krátce po restartu začalo opět pršet a Leclerc ztrácel desítky vteřin v každém kole. Ve Ferrari to nakonec vzdali a povolali Charlese do boxů. V té době ztrácel téměř celé kolo. Mizérii Ferrari ještě prohloubil Carlos Sainz, který v souboji s Valtterim Bottasem o dvanácté místo trefil soupeře a poškodil si přední křídlo.

Déšť zakrátko ustal a trať začala vysychat, ale pořadí se neměnilo. Ve 41. kole zamířil do boxů jako první Pierre Gasly, který obul tvrdé pneumatiky a vzápětí se ocitl mimo trať. Vrátil se však na asfalt a pokračoval. Ve 43. kole zamířili do boxů Leclerc, Magnussen a Bottas. První jmenovaný odstoupil, druhý a třetí obul sliky.

Hodina pravdy

Jako první z čela závodu zamířil k mechanikům Hamilton ve 44. kole. Následovala davová psychóza a téměř celá druhá polovina startovního pole přezula na suché pneumatiky. Přidal se k nim i Piastri, v dalším kole také Verstappen a Russell. Norris pokračoval a v tuto chvíli nastala hodina pravdy.

Lando zůstal na trati o dvě kola déle než Verstappen a Russell. Vyšlo mu to však jen trochu. Na trať se vrátil v podstatě bok po boku s Maxem, ale na studených pneumatikách velmi ztrácel a následně jej zdolal i Russell. Ten si však druhé místo dlouho neužil, zakrátko udělal další chybu a vrátil druhou příčku Norrisovi.

Další safety car a sprint na 12 kol

16 kol před koncem se opět začaly dít věci. Nejprve se roztočil Pérez, který přidal další hřebík do rakve svého katastrofického víkendu. Mexický závodník vyjel v šesté zatáčce na mokrou část trati a dostal hodiny. Ty zastavily až bariéry a mexický závodník „oslavil“ svůj nový kontrakt zničeným zadním křídlem a zavěšením. Po nárazu odkryl do boxů a odstoupil.

Vzápětí ho ve stejné zatáčce téměř dokonale zkopíroval Sainz, který s sebou v hodinách smetl i Albona. Oba vypadli ze závodu a vedení se opět ujal Bernd Mayländer. Toho využili piloti Mercedesu k zastávce v boxech a obutí čerstvých pneumatik.

Po restartu nás čekal závěrečný sprint na dvanáct kol. Verstappen v čele se skvěle odpíchl a rychle se odpoutal od pronásledujících McLarenů. Byl to tedy George Russell, který se vrhl na Piastriho. V 63. kole ztratil Australan DRS na obranu, ale George nedokázal doručit manévr a v závěrečné šikaně došlo ke kontaktu. Piastri se úspěšně ubránil a Russell spadl za Hamiltona na páté místo.

V 65. kole se Hamiltonovi podařilo překonat Piastriho na poškozeném McLarenu a posunul se na třetí místo. Oscara zakrátko překonal i Russell. Mercedes měl výhodu čerstvějších pneumatik a Lewisovi se otevřela cesta za druhým místem, ale poslední slovo měl nakonec Russell, který dokonale zatarasil Hamiltonovi cestu za pódiem a dvě kola před koncem překonal svého týmového kolegu.

Vítězný Verstappen dokroužil závod neohroženě na čele. Ofenziva McLarenů se nakonec nekonala a jako druhý prošel cílem Lando Norris před Mercedesy v pořadí Russell – Hamilton.

Na šestém a sedmém místě dokroužili v „území nikoho“ Alonso a Stroll. O zbývající bodované příčky se v závěru rozpoutala krutá bitva. Z boje vypadl Júki Cunoda po chybě v osmé zatáčce, čímž uvolnil cestu Ricciardovi, Gaslymu a Oconovi, kteří si v závěru párkrát přehodili pozice. Mimo body dokroužili závod piloti Haasu, Bottas, Cunoda a Čou.

Taková tedy byla šílená Velká cena Kanady, která má jednoho vítěze a množství poražených. Příští víkend si od Formule 1 odpočineme, pak nás dva týdny po sobě čekají závody ve Španělsku a Rakousku.

Závod - GP Kanady 2024

logo McLaren
Lando Norris
logo Red Bull
Max Verstappen
logo Mercedes
George Russell
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Max Verstappen
Red Bull1:45:47,927702.1:15,56925
2.
Lando Norris
McLaren+3,879703.1:15,55818
3.
George Russell
Mercedes+4,317701.1:14,89515
4.
Lewis Hamilton
Mercedes+4,915707.1:14,85613
5.
Oscar Piastri
McLaren+10,199704.1:16,24710
6.
Fernando Alonso
Aston Martin+17,510706.1:16,3038
7.
Lance Stroll
Aston Martin+23,625709.1:16,7626
8.
Daniel Ricciardo
RB+28,672705.1:17,0764
9.
Pierre Gasly
Alpine+30,0217015.1:17,0132
10.
Esteban Ocon
Alpine+30,3137018.1:17,0121
11.
Nico Hülkenberg
Haas+30,8247017.1:16,683
12.
Kevin Magnussen
Haas+31,2537014.1:16,499
13.
Valtteri Bottas
Stake+40,4877019.1:17,250
14.
Júki Cunoda
RB+52,694708.1:17,309
15.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo6920.1:17,325
-
Carlos Sainz
Ferrarinedojel5212.1:18,957
-
Alex Albon
Williamsnedojel5210.1:19,359
-
Sergio Pérez
Red Bullnedojel5116.1:18,819
-
Charles Leclerc
Ferrarinedojel4011.1:26,012
-
Logan Sargeant
Williamsnedojel2313.1:26,484

Live

Související zprávy

Diskuze