Aston Martin protestuje, žádá vyloučení Carlose Sainze z kvalifikace
Výsledky kvalifikace na Velkou cenu Číny ještě nejsou právoplatné. O svou kůži by se měl začít bát Carlos Sainz, kterého se pokusí sesadit ze sedmého místa Aston Martin. Argumentuje, že Španělovi nemělo být umožněno pokračovat v jízdě.
Komisaři v Šanghaji ve složení Nish Shetty, Loic Bacquelaine, Vitantonio Liuzzi a Čeng Hongai čeká ještě dlouhý večer. Na 18:00 místního času (12:00 našeho) si totiž předvolali zástupce Aston Martinu, aby s nimi probrali protest vůči výsledkům dnešní kvalifikace.
Konkrétně budou rozebírat článek 39.6 sportovních pravidel F1, a tedy incident Carlose Sainze. Španěl na výjezdu z poslední zatáčky v Q2 zajel až na štěrk, ztratil kontrolu nad svým vozem, roztočil se a narazil do bariéry.
Následovala červená vlajka. Chvíli se zdálo, že Ferrari po nárazu do bariéry nebude schopné pokračovat, ale Sainz dokázal nastartovat a pomalu odkřivkat do boxů. Právě vůči tomuto momentu mají námitky v Aston Martinu.
„Pilotovi, jehož auto během kvalifikace nebo sprintové kvalifikace zastaví na trati, nebude umožněno pokračovat dále v daném segmentu víkendu,“ stojí v článku 39.6 sportovních pravidel F1.
Doslovný výklad tohoto článku by měl platit i pro případ Carlose Sainze. Jeho Ferrari přece zastavilo, což se nedá popřít.
Uvidíme, jak komisaři rozřeší tuto záhadu, protože podle „ducha pravidel“ by se dalo argumentovat, že v daném článku tvůrci pravidel narážejí na scénář, kdy pilot zastaví na trati a není schopen rozjet svůj monopost. Klidně se může stát, že mu maršálové pomohou odvézt auto zpět do boxů. Aby se zamezilo takovému „zmrtvýchvstání“, do pravidel byla zakomponována uvedená část.
Klíčová může být i zpráva ředitelství závodu, které ve svém oficiálním systému v 09:34 našeho času uvedlo: „Auto 55 (SAI) zastavilo na rovince start/cíl.“
Nuže vyčkejme, jak tuto situaci vyhodnotí formuloví „právníci“.