F1 Andrettiho odmítla, americký tým to může zkusit opět v roce 2028
Andretti se musí snu o F1 prozatím vzdát. Komerční držitelé práv Formule 1 z Liberty Media totiž nabídku amerického celku ke vstupu do soutěže v roce 2025 smetli ze stolu. Zároveň ale naznačili, že o tři roky později přivítají Andrettiho v nejvyšší motoristické soutěži s otevřenou náručí.
Nad vstupem do F1 pomýšlelo v posledních měsících hned několik týmů. Ze všech splnil výběrová kritéria FIA pouze Andretti, což však může být americkému týmu figu platné.
Vedení Formule 1 a držitelé komerčních práv z Liberty Media se totiž rozhodli, že Andrettiho mezi sebe v letech 2025-2026 nepřijmou, a to údajně proto, že by v pořadí jedenáctý tým soutěž nijak neobohatil. Američanům však vzkázali, že si mohou přihlášku podat ještě jednou – pro rok 2028 – s dodatkem, že o několik let později budou k žádosti přistupovat zcela odlišně než tomu bylo nyní.
A proč vlastně? Nuže proto, že v roce 2028 vstoupí do Formule 1 nový dodavatel pohonných jednotek – Cadillac, který bude dodávat motory právě Andrettimu a jehož příchod bude pro soutěž velkým přínosem.
Jelikož by však Andretti byl do roku 2028 z pohledu F1 pouze “nezajímavým” pobíratelem pohonných agregátů od toho či onoho továrního týmu, vedení šampionátu se mu rozhodlo vyjít vstříc jen tak z poloviny; americký celek mezi sebe přijme, ale až v momentě, kdy budou jeho monoposty poháněny motory z dílny General Motors.
“Pokud by Andretti v roce 2028 disponoval pohonnou jednotkou General Motors, k jeho žádosti bychom přistupovali jinak,” stojí v prohlášení FOM. “A to proto, že by si General Motors (zřejmě v zastoupení Cadillacu, pozn. red.) a jeho zákaznický tým vyráběli všechny komponenty sami.”
Jelikož spolupráce mezi Andrettim a General Motors, resp. Cadillacom, započne až od roku 2028, finální verdikt vedení “efjednotky” prozatím zní: “Zjistili jsme, že přítomnost jedenáctého týmu by sama o sobě nepřinesla šampionátu žádnou přidanou hodnotu. Stalo by se tak zejména tehdy, kdyby byl konkurenceschopný, co by podle nás nebyl uchazečů (Andrettiho) případ.”
F1 dále ve stanovisku uvádí, že další tým na startovním roštu by zbytečně finančně zatížil současné promotéry závodu.
“Přidání jedenáctého týmu by zvýšilo provozní zátěž pro organizátory závodu, přičemž některým z nich by značně porostly náklady. Také by došlo ke snížení technických, provozních a obchodních prostorů ostatních závodníků,” tvrdí FOM.