logo F1zpravy.czF1online.sk

Steiner popsal klíčový rozdíl, proč se Haas dostal do F1 a Andretti ne

Günther Steiner
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 00:29

Startovní pole mohlo být širší o jeden tým. O vstup do efjednotky usiloval Michael Andretti se svým projektem a přestože úspěšně prošel prvním sítem, které připravila FIA, narazil na odpor týmů a FOM. Günther Steiner vysvětlil, proč se v roce 2016 Haas dokázal dostat do Formule 1 a proč to Andrettimu nevyšlo.

Podle současných pravidel je kapacita startovního roštu vyšší než deset stájí. Potenciálně by ve Formuli 1 mohlo působit až dvanáct týmů, ale jak se říká, papír hodně snese. FIA sice vypsala tendr na obsazení jedenáctého místa a Andretti z několika uchazečů splnil všechny její podmínky, ale na svou šanci stále čeká a je sporné, zda se jí vůbec někdy dočká.

Opět šlo jen o peníze. Andrettimu se nepodařilo dostatečně přesvědčit FOM, že do Formule 1 přinese více peněz, než z ní odčerpá. Nepomohlo ani spojení s koncernem General Motors, který se chtěl stát dalším dodavatelem pohonných jednotek, ba ani to, že by Andretti postavil americký tým. Liberty chce přitom prorazit právě na americkém trhu.

V paddocku sice už jeden americký tým máme, ale od skutečné americké stáje má ještě dále než Mercedes od německé. Sám za sebe mluví už jen fakt, že Haas v letech 2021 a 2022 jezdil s lakováním v barvách ruské trikolóry.

Jak měl tedy Andretti postupovat, aby uspěl? Günther Steiner s tím má zkušenosti, jelikož úspěšně dovedl projekt Haasu na cestě do F1. V době, kdy získal souhlas FIA a FOM, stále fungoval i Manor, takže Haas měl být skutečnou jedenáctou stájí. „Myslím, že tři nebo čtyři strany se zapojily do tendru a skutečně se mě ptaly: Günthere, jak celý ten proces vypadal naposledy?“ říká pro racingnews365.com.

Zkušený Ital si zavzpomínal, ale na úvod podotkl, že od té doby došlo k jistým změnám: „Tentokrát byl celý proces o něco zpřísněn, protože ve hře bylo mnohem více. Každý tým má už hodnotu miliardy dolarů, ale je třeba si dát dobrý pozor, co uděláte.“

„Teď se objevilo mnoho problémů s tím, že FIA je na vaší straně, ale FOM ne. Já jsem však s nimi pracoval společně. Získal jsem společný souhlas obou stran,“ vysvětluje Steiner. V Andrettiho případě by na to šel jinak. „Udělal bych to jinak, protože týmy nemají žádný hlas, takže je zbytečné shánět podpisy týmů. Tým si může podepsat, co jen chce, ale pokud nemáte souhlas FOM, je to marné.“

„FOM má právo udělit vám licenci, takže bych to udělal jinak. Zašel bych za klíčovými hráči a promluvil si s nimi, přesvědčil je ještě dříve, než bych s tím vyšel na veřejnost. To by bylo nejlepší. Nejdříve uzavřete dohodu, pak s tím jdete na veřejnost. Nejdete nejprve na veřejnost a pak se snažíte uzavřít dohodu. Některé věci se dělají určitým způsobem, ale já každého nechám, ať si to dělá po svém,“ odkázal.

Všechny Andrettiho šance ještě nejsou pohřbeny. FOM zájemci vzkázala, že jeho žádost by mohla být znovu přehodnocena v souvislosti s rokem 2028 a tím, zda se General Motors skutečně podaří postavit pohonnou jednotku. Na druhé straně je sporné, zda nová Concordská dohoda vůbec nějaký jedenáctý tým bude připouštět.

„Myslím si, že ještě existuje šance,“ uvažuje Steiner. „FOM nechala otevřené dveře, když řekla: Ukažte nám, co dokážete s tím motorem. Nemám ponětí, jestli GM něco ukázal FOM, ale bude to třeba udělat. Red Bull si vyvíjí svůj motor. Ukázali, co udělají, a pak to bylo dost přímočaré. Audi zase v Německu postavilo novou budovu a řeklo: Jdeme do toho vrazit tuto investici. Od GM jsem však nic nezachytil, ale zas nevím všechno.“

Související zprávy

Diskuze