Zahraniční média: F1 bude mít opět jedenáct týmů. Potvrzení Cadillacu je otázkou pár dní
Už od pátku se zahraniční média předhánějí v tom, kdo jako první přinese informace o velkých úsměvech v padoku. Tyto úsměvy mají patřit představitelům Andrettiho projektu, který stále usiluje o vstup do královny motorsportu a zdá se, že konečně uspěl. Již v roce 2026 by měla mít Formule 1 opět jedenáct týmů.
Formule 1 měla naposledy tolik účastníků po příchodu Haasu v roce 2016. Manor byl však ve složité finanční situaci a po sezóně zkrachoval. Podle pravidel FIA byl na roštu stále prostor pro maximálně dvanáct stájí, ale nikdo seriózní se tehdy do F1 nehrnul.
Se zvyšujícími se příjmy však začal růst i zájem. Když Mohamed bin Sulajem takříkajíc svévolně otevřel výběrové řízení na jedenáctý tým, přihlásilo se několik zájemců. Přísným sítem FIA prošel Andretti, ale narazil na nepřekonatelnou zeď, kterou postavili majitelé komerčních práv z Liberty Media.
Dlouhé měsíce jednání, proseb, hrozeb a odvolávání se na soudy však končí, píší svorně mnohé zahraniční zdroje. Přispělo k tomu několik událostí. Na jedné straně vyšetřování Formule 1 z potenciálního porušování antimonopolních zákonů a hrozba miliardových pokut. V této souvislosti se podle tiskové agentury AP měli ve čtvrtek v padoku dokonce objevit zástupci FBI.
Jen to však Andrettiho projekt do F1 nedostalo. Je stále evidentnější, že po poměrně ostrých veřejných vystoupeních se z Michaela Andrettiho stala nežádoucí osoba. Zřejmě si to uvědomovali i samotní investoři. Když v září došlo k výměně čelných představitelů, z Andrettiho se stal pouze poradce a projekt převzali Dan Towriss a Mark Walter. Pro vedení Formule 1 to byla vítaná změna, protože si mohlo zachovat tvář tím, že přijme tým Cadillac, nikoli Andretti Autosport.
Oficiální potvrzení příchodu jedenáctého týmu, který bude závodit pod vlajkou zmíněného Cadillacu, se zřejmě očekává již během následujícího týdne, píše německý Auto Motor und Sport.
Kdo bude Cadillacu dodávat motory?
Projekt se dočkal této chvíle i díky tomu, že vytrvale pokračoval v přípravách. Již dnes dokonce na pracovních portálech hledá závodní a výkonnostní inženýry, ale to je jen zlomek toho, co bude třeba zajistit.
Cadillac má vstoupit do sezóny s vlastní pohonnou jednotkou pod hlavičkou General Motors nejdříve v roce 2028. To znamená, že pro roky 2026 a 2027 bude nutné zajistit jiného dodavatele.
Ve Formuli 1 platí různá pravidla, která týmům garantují dodavatele pohonných jednotek. Pokud si stáj neumí sama zajistit dodávku motorů, automaticky se jí přidělí ten výrobce, který není ve F1 nováčkem a má nejmenší počet zákazníků.
V tuto chvíli by tato povinnost připadla Hondě. Zástupci japonské značky prý už očekávají telefonát z Detroitu, vědomi si toho, že se této povinnosti nevyhnou – v tom případě bude lepší se dohodnout, než mít něco nařízeného shora.
Spojení Cadillacu a Hondy navíc dává smysl, jelikož tyto značky si nejsou cizí. General Motors a Honda již spolupracují například na vývoji palivových článků v USA.
Alternativou by mohlo být i Ferrari, které po příští sezóně přijde o jednoho zákazníka, a tak by mělo mít výrobní kapacity k tomu, aby dočasně vzalo Cadillac pod svá křídla.
Spekulovalo se také o možném odkupu duševního vlastnictví Renaultu v souvislosti s pohonnou jednotkou vyvíjenou na rok 2026, ale podle dostupných informací se v General Motors nakonec rozhodli pro zcela vlastní motorový projekt.
Kromě toho je v plném proudu i vývoj šasi. V továrně v Silverstonu už více než 200 zaměstnanců připravuje monopost nové generace. Jelikož Cadillac ještě nepodepsal Concordskou dohodu, jeho technický tým pod vedením Nicka Chestera, Pata Symondse a Jona Tomlinsona může takříkajíc dosyta zkoumat nová pravidla ve větrném tunelu a na simulacích CFD – bez omezení, že nových pravidel se do 1. ledna nesmí dotknout, a bez alokace na hodiny strávené ve větrném tunelu. Tunel v Kolíně tak jede na plné obrátky.
Cadillac ještě bude muset sáhnout do kapsy
Poslední nevyřešenou otázkou jsou peníze. Podle současných pravidel má nový účastník v šampionátu zaplatit ostatním celkem 200 milionů dolarů, ale tuto sumu chtějí týmy v nejnovější Concordské dohodě zvýšit na částku odpovídající předpokládaným pětiletým příjmům stáje z Formule 1 – přibližně na úrovni 600 milionů. V případě Cadillacu se zřejmě podaří najít kompromis mezi těmito částkami, ačkoliv soupeři už nyní zvedají prst, že se jim nechce platit nic ze svého.
Každopádně od roku 2026 bude nutné upravit klíč, podle kterého se rozdělují prize money. Současný model, který mistrovi udělí 14,5 % a poslednímu týmu 7 % z koláče, je totiž stavěn jen na deset účastníků.
A nakonec zajímavý dodatek: Podle Auto Motor und Sport bychom mohli během pěti let mít na roštu až dvanáct týmů, což pravidla stále dovolují a možná to tak i zůstane. Šeptá se totiž o tom, že F1 by mohla přijmout i dalšího účastníka, zejména nyní, kdy Toyota začala spolupracovat s Haasem a hovoří se o jejím možném návratu v pozici tovární stáje.