logo F1zpravy.czF1online.sk

Ferrari použilo fotografie podlahy Red Bullu, ale podle Cardileho kopírování není správná cesta

F1 Grand Prix of Las Vegas – Race
© LAS VEGAS, NEVADA – NOVEMBER 18: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB19 leads Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Ferrari SF-23 at turn one during the F1 Grand Prix of Las Vegas at Las Vegas Strip Circuit on November 18, 2023 in Las Vegas, Nevada. (Photo by Chris Graythen/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202311190049 // Usage for editorial use only //
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 12. 2023

Jak snadno a jak rychle se mohou konkurenti dotáhnout na Red Bull? A jak jim v tom pomohou fotografie zničeného monopostu Sergia Péreze z Monaka a Maďarska? Monopost RB19 byl podle všeho nejprozkoumanějším a nejfotografovanějším vozem v historii Formule 1, ale hlavní soupeři stáje z Milton Keynes odmítají, že by se chtěli vydat cestou kopírování. Potvrdil to i šéf technického oddělení Ferrari Enrico Cardile.

Italský inženýr je v Maranellu oficiálně zodpovědný za oddělení aerodynamiky a projekt monopostu, což je jen jiný název pro šéfa technického oddělení, resp. technického ředitele. Toskánský rodák poskytl po skončení sezóny rozhovor pro německý Auto Motor und Sport, v němž se s redaktorem Michaelem Schmidtem bavil na různá témata. Přišla řeč i na nehody Sergia Péreze v Monaku a Maďarsku, po nichž museli maršálové zvednout monopost Red Bullu a celý svět tak mohl nahlédnout „pod sukni“ nejdominantnějšího monopostu všech dob.

Bezpochyby šlo o cenné záběry, ale jak velmi je konkurenti využijí? Vždyť Frédéric Vasseur, Toto Wolff a další odmítají kopírování jako cestu vpřed. Tímto způsobem se můžete soupeři nejvýše vyrovnat, ale nikdy ho nepředběhnete. „Součástí naší práce je i analýza monopostů našich konkurentů, takže do databáze díky tomu přibyl další obrázek,“ řekl Cardile pro německý magazín.

„I když jsou naše auta odlišná, bylo zajímavé analyzovat podlahu Red Bullu, protože ve srovnání s konkurencí dělají mnoho věcí jinak. Pokud však chcete mít z fotografie nějaký prospěch, musíte se na ni dívat těmi správnými očima. Musíte se oddělit od vlastního auta a vidět celkový obrázek,“ řekl Cardile, který stejně jako jeho šéf odmítá kopírování konkurence.

„Kopie jeden k jednomu nikdy nefungovala a už vůbec ne u těchto aut, u kterých milimetry mohou znamenat velký rozdíl. Stále se však můžete pokusit pochopit, co se těmito tvary snaží dosáhnout, a inspirovat se jimi,“ dodal šéf technického oddělení v Maranellu.

Související zprávy

Diskuze