logo F1zpravy.czF1online.sk

Nepřipojili se k Red Bullu, McLarenu a Mercedesu. Proč Ferrari zůstalo věrné zavěšení pull-rod?

Charles Leclerc vo Ferrari SF-24
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 2. 2024

Zavěšení typu push-rod bylo od začátku nové éry vzácné. Red Bull poslední dva roky dominoval a asi nepřekvapí, že v tomto směru udává trendy. Co je však na monopostech Adriana Neweyho zvláštní, vpředu používá zavěšení typu pull-rod, zatímco vzadu používá push-rod. Na představeních nových monopostů si pozorovatelé všimli, že inženýři sáhli po zásadních změnách i v oblasti zavěšení. Ferrari je však v tomto směru trochu výjimkou.

Zavěšení kol s tlačnou tyčí (známější pod anglickým označením push-rod nebo jednoduše pushrod) je v módě. Toto řešení má v oblibě například James Key, který už působí v Sauberu a ten, podobně jako McLaren pod jeho vedením, bude nově používat push-rod.

Zaujal i nový Mercedes. Ten vpředu zvolil podobný systém jako loni, nadále používá push-rod, ale vzadu změnil filozofii a napodobil Red Bull použitím push-rodu. Zadní zavěšení je přitom jednou z oblastí velkého zájmu soupeřů. Řešení inženýrů Adriana Neweyho s pull-rodem vpředu a push-rodem vzadu se podílí na dobré jízdě monopostu a zároveň nabízí dobrý aerodynamický výkon.

Pull-rod vpředu pomáhá vyčistit vzduch kolem předních kol, zatímco díky push-rodu vzadu můžete zužit převodovku a změnit tvar podlahy. Mercedes to udělal, ale Ferrari ne. Proč? Prostým ignorováním Red Bullu to prý nebylo.

„Několik let jsme testovali zavěšení typu push-rod,“ řekl médiím technický ředitel Ferrari Enrico Cardile. „Ve skutečnosti je naše zadní zavěšení ve srovnání s Red Bullem trochu odlišné, pokud jde o uspořádání horního a dolního ramene.“

„S tímto řešením jsme dosáhli dobrých aerodynamických výsledků a při přechodu z pull-rodu na push-rod jsme nezaznamenali velkou výhodu, která by odůvodnila kompromis z hlediska hmotnosti nebo pružnosti. Vyvinuli jsme proto vlastní zavěšení a zachovali stejné uspořádání,“ vysvětlil Cardile.

Ferrari si kromě toho myslí, že jejich zavěšení je poměrně inovativní. Podle dostupných informací vyvinuli inženýři skutečně kratší převodovku, ale šasi je prý o pět centimetrů delší i bez toho, aby se změnila celková délka auta. Tomu se prý musela přizpůsobit i konfigurace zavěšení. Porovnání s loňským autem přitom ukazují, že na SF-24 je tlačná tyč posunuta dosti dopředu.

Sám Cardile o práci na zavěšení během zimní přestávky řekl: „Hlavní rozdíly ve srovnání s loňským autem najdeme vzadu. Vnitřní část zavěšení je umístěna jinak. Jde o odlišný koncept, který byl alespoň pro nás něčím novým, protože je to nový způsob řízení vnitřního zavěšení ve srovnání s tím, co jsme dělali v minulosti.“

Související zprávy

Diskuze