logo F1zpravy.czF1online.sk

Hitech chce žalovat FIA. Jejich nabídka prý byla lepší než Andrettiho

Martin Trenkler
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 12. 2023

Během zimní přestávky očekáváme intenzivní zákulisní boje o příchod jedenáctého týmu do Formule 1. Nabídka Michaela Andrettiho už nemůže být atraktivnější, když s sebou chce přitáhnout dodavatele pohonných jednotek. Přestože má podporu General Motors a FIA, nezdá se, že by se Američanovi otevřely dveře alespoň o centimetr. Naopak, Mezinárodní automobilová federace má podle všeho další problém, když proti ní podnikl právní kroky jeden z neúspěšných zájemců o vstup do F1.

Situace kolem vstupu jedenáctého či dvanáctého účastníka je pořádně pikantní. Concorde Agreement počítá s možností postavit na trať až 24 monopostů, ale přesto si FIA ze čtyř zájemců vybrala jen jednoho. Každý krok v této otázce ale může být v rozporu s americkými a evropskými protimonopolními předpisy. Je tedy možné, že FIA a F1 se až od soudů dozvědí, že určité chování a rozhodnutí nebyly v souladu s řádem.

Podle renomovaného novináře Joea Sawarda chce právě jeden z neúspěšných zájemců zkusit své štěstí v soudní síni. Přitom prý nezpochybňuje chování a rozhodování FIA, ale rovnou ji obviňuje ze zaujatosti. Jak víme, prezident federace Mohamed bin Sulajem horlivě bojuje za Andrettiho, ale bojuje i za zájmy FIA či F1? Vždyť kdyby byla nabídka Hitechu kvalitnější a lukrativnější, ale federace by stejně vybrala jen Andrettiho, dopustila by se obdoby machinace při veřejném zadávání.

Každopádně, pravidla a předpisy našeho sportu se často nacházejí v takové mlze, že zkusit štěstí u soudu nevypadá vždy jako úplně špatný nápad. „V Abú Zabí se na obzoru objevil další temný mrak, když se ukázalo, že zájemce o vstup do F1 Hitech Grand Prix podniká právní kroky proti federaci v souvislosti s procesem výběru nových týmů,“ napsal ve svém blogu Joe Saward.

„Zatím to není oficiálně potvrzené, ale děje se to a je těžké si představit, jak by se to dalo vyřešit rychle a v tichosti. Neznáme povahu žaloby, ale případné právní kroky by pravděpodobně vyžadovaly, aby FIA poskytla důkazy o tom, jak bylo přijato rozhodnutí o Andrettim a čím se jejich podání lišilo od Hitechu,“ uvádí Saward, který přišel i s dalšími zajímavými zprávami.

„Říká se, že Hitech se zavázal zaplatit za vstup částku 600 milionů dolarů, pokud to od nich budou vyžadovat nové obchodní dohody. Hitech bude pravděpodobně argumentovat i tím, že jejich projekt byl pokročilejší než ten Andrettiho – což se v té době skutečně povídalo. Tým měl v létě model monopostu ve větrném tunelu a dohodu o dodávkách pohonných jednotek s Mercedesem,“ dodal dlouholetý motoristický novinář.

Tyto události mohou podle jeho slov ovlivnit i rozhodování o vstupu Andrettiho, který slibuje příchod čistokrevného amerického továrního týmu s americkým motorem. F1 by podle Sawarda mohla nejprve počkat na rozhodnutí o Hitechu a až potom rozhodnout o vstupu Andrettiho. Přijetí amerického týmu totiž může být pověstnou poslední kapkou, která překlene Hitech k činu.

„FIA je nezisková organizace, ale může být žalována. Ze zákona je povinna uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu, které by pokrylo soudní náklady a odškodné, ale z hlediska image a prestiže by to mohlo přerůst do obrovského problému. Tomu všemu se dalo předejít, kdyby FIA nevyhlásila výběrové řízení,“ napsal Saward.

Související zprávy

Diskuze